REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak starać się o podpis elektroniczny, którego ZUS będzie wymagał od 21 lipca 2008 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kowalczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 21 lipca br. kartę kryptograficzną z zapisanym certyfikatem kwalifikowanym będzie musiał posiadać przynajmniej jeden pracownik firmy, która wysyła elektronicznie dokumenty do ZUS.

REKLAMA

Coraz więcej firm zaczyna interesować się podpisem elektronicznym. Ustawa o podpisie elektronicznym obowiązuje już 7 lat, ale dopiero w 2008 r. płatnicy składek, którzy rozliczają się z ZUS za pośrednictwem przekazu elektronicznego, będą zobowiązani do podpisywania elektronicznych dokumentów bezpiecznym e-podpisem weryfikowanym ważnym certyfikatem kwalifikowanym. Obowiązek ten wprowadziła ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

REKLAMA

Od 21 lipca br. posługiwanie się e-podpisem ma być obowiązkiem płatników składek w rozliczeniach z ZUS. Możliwość przesyłania dokumentów przekazem elektronicznym, bez konieczności osobistego ich dostarczania do ZUS, okazała się dużym udogodnieniem dla płatników składek, mimo że początkowo płatnicy zostali zmuszeni do zakupu wymaganego sprzętu komputerowego. Tak samo będzie z bezpiecznym podpisem elektronicznym, który jeszcze bardziej ograniczy wizyty w ZUS.

Podpis elektroniczny - dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny.

Bezpieczny podpis elektroniczny - podpis elektroniczny, który jest:

• przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• sporządzany za pomocą podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis elektroniczny bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu elektronicznego i danych służących do składania podpisu elektronicznego.

REKLAMA

E-podpis ma z punktu widzenia użytkownika same zalety, a jedyną jego wadą jest to, że trzeba za niego zapłacić. Jednak za pomocą jednej karty chipowej można załatwić większość spraw urzędowych - i to nie tylko w ZUS, ale w całej administracji publicznej, np. w urzędzie skarbowym.

E-podpis, czyli elektroniczny dokument tożsamości, będzie niedługo tak powszechny jak plastikowy dowód osobisty. W wirtualnym świecie zaświadcza on, tak jak w świecie rzeczywistym dowód osobisty czy paszport, że jesteśmy tą osobą, na którą się powołujemy. Bezpieczny podpis elektroniczny jest gwarancją, że podpis złożony pod wirtualnym dokumentem należy do osoby, która go podpisała.

Złożenie bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym pod elektronicznym dokumentem ma taką samą moc prawną jak tradycyjny podpis na papierze. Ma on jednak przewagę nad podpisem odręcznym. Dokument podpisany na papierze można zmienić nawet po złożeniu podpisu i zmiana może być niezauważalna. Natomiast podpis elektroniczny jest tak powiązany z dokumentem, że jakakolwiek jego późniejsza zmiana jest rozpoznawalna.

Gwarancją bezpieczeństwa podpisu elektronicznego jest to, że podmiot, który świadczy usługi certyfikacyjne (czyli zaświadczający swoim autorytetem autentyczność podpisów elektronicznych) przed wydaniem certyfikatu jest zobowiązany do rzetelnego zweryfikowania tożsamości osoby ubiegającej się o wydanie kwalifikowanego certyfikatu.

Centra Certyfikacji

Certyfikaty kwalifikowane wraz z urządzeniem do składania bezpiecznego podpisu elektronicznego i odpowiednim oprogramowaniem należy nabyć w jednym z trzech kwalifikowanych centrów certyfikacji, które zostały wpisane do rejestru prowadzonego przez Narodowe Centrum Certyfikacji (www.centrast.pl). Są to:

• Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A.

adres WWW: www.kir.pl

telefon: 22 5460207

• Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A.

adres WWW: www.sigillum.pl

telefon: 22 5312752

• Unizeto Technologies S.A.

adres WWW: www.certum.pl

telefon: 0801540340; 91 4801340

Każde centrum prowadzi swoją politykę handlową i cenową. Można w nim wykupić tylko certyfikat zapisany na karcie kryptograficznej (na okres ważności jednego roku lub 2 lat) albo cały zestaw obejmujący, oprócz karty kryptograficznej z certyfikatem, czytnik kart i odpowiednie oprogramowanie. Większość użytkowników nie ma czytników, dlatego pierwszy zakup będzie najczęściej zakupem całego zestawu. Cena najprostszego zestawu umożliwiającego wysyłanie dokumentów do ZUS wynosi minimum ok. 360 zł. Dla bardziej wymagających klientów, którzy zechcą wykupić certyfikat o dwuletnim okresie ważności, cena za zestaw jest wyższa o kilkadziesiąt złotych.

Cena najprostszego zestawu koniecznego do przekazywania dokumentów do ZUS, zawierającego: certyfikat kwalifikowany zapisany na karcie kryptograficznej z rocznym okresem ważności, czytnik kart, oprogramowanie do obsługi karty, wynosi:

Koszt odnowienia certyfikatu po upływie okresu jego ważności nieznacznie przekracza 100 zł, zakładając, że odnawiamy go na 1 rok. Szczegółowe cenniki są dostępne na stronach internetowych kwalifikowanych centrów certyfikacji.

Rys. 1. Przykładowy zestaw do składania bezpiecznego podpisu elektronicznego: karta kryptograficzna, czytnik i płyta CD z oprogramowaniem i sterownikami do czytnika

Używanie e-podpisu

Docelowo wszystkie najważniejsze sprawy urzędowe będzie można załatwić posługując się e-podpisem. Obecnie można wykorzystywać bezpieczny podpis elektroniczny m.in. do:

• przekazywania dokumentów ubezpieczeniowych do ZUS z wykorzystaniem aktualnej wersji programu „Płatnik”;

• składania wniosków do ZUS za pośrednictwem Elektronicznego Urzędu Podawczego (http://eup.zus.pl); wykorzystując EUP można złożyć w ZUS następujące wnioski:

- wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek,

- wniosek płatnika składek o zwrot nadpłaconych składek,

- zgłoszenie reklamacji do informacji o stanie konta osoby ubezpieczonej,

- wniosek ubezpieczonego o wydanie zaświadczenia o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego,

- wniosek o ustalenie przekroczenia rocznej granicy podstawy wymiaru składek (30-krotność),

• przekazywania dokumentacji podatkowej za pomocą systemu e-Deklaracje (www.e-deklaracje.gov.pl); od 1 stycznia 2008 r. za pomocą e-Deklaracje można wypełnić i przekazać formularze: VAT-7, VAT-UE, CIT-8, PIT-8A, VAT-10, VAT-11, VAT-12, VAT-Z, VAT-R, VAT-R/UE, VAT-UE, VAT-UE/A, VAT-UE/B, VAT-UEK, WZP-1M, WZP-1K, WZP-1R, WZS-1M, WZS-1K, WZS-1R, POG-3A, ORD-U, ORD-TK, ORD-W1, IFT-1/IFT-1R, IFT-2/IFT-2R, IFT-3/IFT-3R, CIT-2, CIT-2/0, CIT-6, CIT-8/0, CIT-D, VAT-23, VAT-24, VAT-7K, VAT-8, VAT-9, PIT-4. Od 1 kwietnia br. dojdzie jeszcze możliwość przekazania takich deklaracji, jak: PIT-37, PIT-36, PIT-38, PIT-36l, PIT/O, PIT/D,

• pozyskiwania wypisów elektronicznych dotyczących wszystkich podmiotów gospodarczych wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego (http://pdi.cors.gov.pl),

• zawierania umów cywilnoprawnych w formie elektronicznej,

• podpisywania korespondencji urzędowej z podmiotami administracji publicznej za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej (m.in. dzięki platformie ePUAP),

Rys. 2. Rejestracja certyfikatu kwalifikowanego w programie Płatnik w celu używania e-podpisu

• nadawania mocy prawnej dokumentom w kontaktach prawnych przez internet,

• wystawiania faktur w formie elektronicznej.

W przyszłości wykorzystując certyfikaty kwalifikowane będzie można bez wychodzenia z domu złożyć wniosek o wymianę dowodu osobistego, prawa jazdy, o wydanie paszportu, zarejestrować samochód, a nawet zagłosować w wyborach powszechnych.

Biorąc pod uwagę różnorodność zastosowania, certyfikat kwalifikowany z pewnością szybko będzie wykorzystywany przez firmy nie tylko do przesyłania dokumentów do ZUS.

Procedury ubiegania się o bezpieczny podpis elektroniczny

UNIZETO

1 sposób: użytkownik wypełnia wnioski zamieszczone na www.certum.pl -> umowa w sprawie podpisu zostaje potwierdzona u notariusza -> Punkt Rejestracji przesyła niezbędne dokumenty do Centrum Certyfikacji, gdzie certyfikat jest nagrywany na kartę kryptograficzną -> użytkownik otrzymuje zestaw za pośrednictwem poczty.

W kancelariach wyszczególnionych na stronie internetowej Unizeto usługa notariusza jest nieodpłatna. Korzystając z usług innych kancelarii trzeba ponieść opłatę zgodnie z taksą notarialną.

2 sposób: wypełnione wnioski użytkownik składa w wybranym Punkcie Rejestracji (lista punktów na stronie internetowej www.certum.pl) -> użytkownik odbiera zestaw.

Wymagane dokumenty: dowód osobisty lub paszport, odpis z KRS - w przypadku osób prawnych.

PWPW

Użytkownik wypełnia wnioski i składa je za pośrednictwem strony internetowej www.epr.sigillum.pl lub bezpośrednio w wybranym Punkcie Rejestracji (lista punktów rejestracji na stronie internetowej www.sigillum.pl) -> użytkownik odbiera zestaw.

Wymagane dokumenty: dowód osobisty lub paszport, odpis z KRS - w przypadku osób prawnych.

KIR

Użytkownik składa wnioski w jednym z Ośrodków Rejestracji Kluczy (lista ośrodków na stronie internetowej www.kir.pl) -> użytkownik odbiera zestaw.

Wymagane dokumenty: dowód osobisty lub paszport, odpis z KRS - w przypadku osób prawnych.

Niektóre Ośrodki Rejestracji Kluczy KIR posiadają urządzenia do nagrywania certyfikatów na karty kryptograficzne. Nagrywanie odbywa się wówczas lokalnie, w związku z czym nie ma etapu, w którym Centrum Certyfikacji odsyła zestaw do klienta lub Punktu Rejestracji.

Rys. 3. Przykładowy schemat procedury ubiegania się o zestaw w Unizeto (2 sposób), PWPW i KIR

• art. 2 ust. 1 pkt 5, art. 40 pkt 5 lit. c, art. 64 pkt 3 ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (DzU nr 64, poz. 565 ze zm.),

• art. 3 ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (DzU nr 130, poz. 1450 ze zm.).

Opracował Łukasz Kowalczyk

informatyk

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

REKLAMA

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

REKLAMA

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA