REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracodawca musi godzić się na dodatkowe nieformalne przerwy pracowników "na papierosa"

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kilkanaście z zatrudnionych w mojej firmie osób pali papierosy. Robią sobie częste przerwy na papierosa i tym samym pracują mniej niż pozostałe niepalące osoby, gdyż faktycznie w ciągu 8 godzin pracy przerwy te składają się łącznie nawet na godzinę czasu. Czy mogę zabronić im wychodzenia w czasie pracy na papierosa, a tym samym robienia sobie dodatkowych przerw w pracy?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy palący nie mogą sobie robić dodatkowych przerw „na papierosa” poza przerwami przysługującymi wszystkim zatrudnionym osobom. Takie zachowanie stanowi wykroczenie przeciwko dyscyplinie pracy i może być podstawą do nałożenia na pracownika kary porządkowej lub do wypowiedzenia umowy.

UZASADNIENIE

Palący pracownicy nie mają w związku ze swoim nałogiem jakichkolwiek dodatkowych uprawnień w porównaniu z niepalącymi osobami. Pracodawca jest zobowiązany na podstawie przepisów dotyczących bhp do zorganizowania w zakładzie pracy palarni, ale wychodzenie „na papierosa” poza ustalonymi przerwami (przerwa śniadaniowa, przerwy dla pracowników pracujących przy monitorach ekranowych, dodatkowe przerwy dla pracowników niepełnosprawnych itp.) jest łamaniem dyscypliny pracy.

REKLAMA

Ponadto pracownicy niepalący mogą mieć słuszne pretensje, że w rzeczywistości są pokrzywdzeni, gdyż realnie dłużej wykonują pracę od osób palących.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym, że wychodzenie „na papierosa” jest czasem nieprzepracowanym, który nie wynika np. z obiektywnej sytuacji niezapewnienia pracownikom pracy przez pracodawcę, czas takich samowolnych przerw jest czasem niepłatnym. Poza ewentualnymi sankcjami dyscyplinarnymi pracodawca może pozbawić te osoby prawa do wynagrodzenia za ten czas, gdyż wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną, zaś za czas niewykonywania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko wówczas, gdy przepisy prawa pracy tak stanowią.

Pracodawca powinien uregulować przedstawiony problem chociażby w formie informacji przekazanej pracownikom, w której wskaże, że niedopuszczalne jest opuszczanie stanowiska pracy bez uzasadnienia poza czasem przerw przewidzianych prawem pracy lub wewnątrzzakładowymi przepisami, z zaznaczeniem, że dotyczy to również „przerw na papierosa”. Nie chodzi w tym przypadku o wprowadzenie całkowitego zakazu palenia, ale podkreślenie obowiązku przestrzegania przez pracowników dyscypliny pracy.

WAŻNE!

Palenie powinno odbywać się nie tylko w miejscach wyznaczonych, ale także w czasie nieprzeznaczonym na pracę.

Przepisy umożliwiają pracodawcy wprowadzenie - poza przerwami ustanowionymi w przepisach, które jednak z reguły są wliczane do czasu pracy - jednej przerwy w pracy niezaliczanej do czasu pracy w wymiarze nieprzekraczającym 60 minut, która jest przeznaczona na spożycie posiłku lub załatwienie spraw osobistych. Za czas tej przerwy pracownikom nie przysługuje żadne wynagrodzenie. Pracodawca może wprowadzić tylko jedną taką przerwę w danej dobie pracowniczej (pracodawca nie może więc np. wprowadzić 4 przerw po 15 minut). Może ona nie rozwiązać problemu robienia przerw na palenie, ale jej wprowadzenie zwiększy liczbę przerw w pracy, co będzie pewnym ułatwieniem dla pracowników palących papierosy. Przerwa ta może trwać maksymalnie 60 minut, więc może być ustalona także w wymiarze krótszym, np. 10 minut.

Pracodawca nie może jednostronnie narzucić pracownikom innych przerw niezaliczanych do czasu pracy i nieopłacanych.

• art. 80, art. 108 § 1, art. 128 § 1, art. 141 Kodeksu pracy,

• § 40-42 załącznika nr 3 do rozporządzenia z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.).

Marek Rotkiewicz

specjalista ds. zatrudnienia

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA