REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydawanie zaświadczeń o pomocy de minimis ze środków ZFRON

Luiza Klimkiewicz
Luiza Klimkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcy mogą uzyskiwać ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych lub potwierdzoną zaświadczeniem pomoc de minimis. W praktyce pojawiają się jednak liczne wątpliwości dotyczące ustalenia kwoty i daty udzielenia pomocy z ZFRON.

Zgodnie z art. 87 TWE za pomoc publiczną uznaje się selektywne wsparcie przedsiębiorcy ze środków publicznych. Jeżeli pomoc publiczna narusza konkurencję, wówczas nie może być udzielona. W rozporządzeniu nr 1998/2006 Komisja Europejska uznała, że pomoc, która w okresie trzech lat nie przekracza 100 tys. euro dla przedsiębiorcy działającego w sektorze transportu albo 200 tys. euro w odniesieniu do pozostałych przedsiębiorców objętych tym rozporządzeniem, jest na tyle niewielka, że nie wpływa na naruszenie konkurencji na rynku i dlatego może być uznana za dopuszczalną.

REKLAMA

Środki na rehabilitację

REKLAMA

Zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych jest obligatoryjnie tworzony przez pracodawców prowadzących zakłady pracy chronionej. Dysponentami tego funduszu mogą być także pracodawcy, którzy utracili status zakładu pracy chronionej, do czasu, gdy przestaną spełniać warunki, pod którymi zachowali środki funduszu określone w art. 33 ust. 7b ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w brzmieniu obowiązującym w dniu utraty statusu.

ZFRON tworzy się m.in. ze środków pochodzących z przysługujących pracodawcy zwolnień z podatków i opłat, nieodprowadzonych zaliczek na podatek dochodowy osób niepełnosprawnych czy nadwyżki dofinansowania nad wynagrodzeniem osiąganym. Zgodnie z art. 33 ust. 4 ustawy pracodawca z ZFRON może finansować rehabilitację zawodową, społeczną i leczniczą oraz ubezpieczenia osób niepełnosprawnych w zakresie określonym w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 33 ust. 11 tej ustawy.

Pomoc publiczna

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Organy udzielające pomocy mają problemy z ustaleniem kwoty i daty udzielenia pomocy z ZFRON. Zazwyczaj, gdy podatnik korzysta np. ze zwolnienia podatkowego, wówczas kwotą pomocy publicznej jest kwota zwolnienia, a datą jej udzielenia np. data powstania prawa do zwolnienia. W przypadku ZFRON jest inaczej.

W dniu uzyskania zwolnienia podatkowego należnego pracodawcy prowadzącemu zakład pracy chronionej nie można uznać kwoty zwolnienia za pomoc publiczną w rozumieniu art. 87 TWE. Wtedy można stwierdzić wyłącznie, że kwota jest przyznana selektywnie i ze środków publicznych. Nie można jednak stwierdzić, by w całości stanowiła kwotę przeznaczoną dla przedsiębiorcy. Po pierwsze, dlatego, że dysponent ZFRON odprowadza 10 proc. kwoty zwolnienia do PFRON. Po drugie, nie można ustalić, jaka część z pozostałych u pracodawcy 90 proc. kwoty zwolnienia w rzeczywistości przysporzy przedsiębiorcy korzyści. Wydatki z ZFRON mogą bowiem przysparzać korzyści pracodawcy albo wyłącznie osobie niepełnosprawnej. Tylko w pierwszej sytuacji zachodzi możliwość traktowania wydatkowanych kwot jako pomocy publicznej w rozumieniu art. 87 TWE. Z drugą sytuacją mamy do czynienia, gdy pracodawca nie odnosi żadnej korzyści z wydatku ani nie ponosi ze środków ZFRON wydatków, do których poniesienia jest ustawowo zobowiązany. Kwotą pomocy publicznej z ZFRON może być kwota wydatku (w tym raty, zaliczki), a datą udzielenia pomocy - data poniesienia tego wydatku (dopiero wówczas wiadomo, czy i jaka kwota spełnia warunki określone w art. 87 TWE).

Zaświadczenie

Pracodawca ma 30 dni od poniesienia wydatku spełniającego warunki określone w art. 87 TWE ze środków ZFRON na wystąpienie z wnioskiem o wydanie zaświadczenia potwierdzającego charakter de minimis tej pomocy do organu jej udzielającego. Organem tym jest na ogół organ, do którego pracodawca miałby obowiązek wpłacić należność z tytułu poakcesyjnego zwolnienia lub preferencji, gdyby nie był uprawniony do korzystania z tego uprawnienia, np.:

• urząd gminy - dla wydatków ze zwolnienia z podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości,

• urząd skarbowy - dla wydatków zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych i z odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych,

• PFRON - dla wydatków z nadwyżki dofinansowania nad wynagrodzeniem osiąganym.

Zaświadczenie może być wystawione wyłącznie w przypadku, gdy wydatek jest zgodny z rozporządzeniem KE nr 1998/2006, z art. 33 ust. 4 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych i aktami wykonawczymi obowiązującymi w dniu dokonywania wydatku, np. w odniesieniu do wydatków dokonywanych w okresie od 1 stycznia 2008 r. z rozporządzeniem ministra pracy i polityki społecznej z 19 grudnia 2007 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (Dz.U. nr 245, poz. 1810).

Zaświadczenie o pomocy z wydatkowania poakcesyjnych środków publicznych ZFRON jest wystawiane niezwłocznie na podstawie art. 5 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. w sprawie postępowania w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. z 2007 r. nr 59, poz. 404 z późn. zm.), rozporządzenia Rady Ministrów z 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz.U. nr 53, poz. 354), a w zakresie nieuregulowanym na podstawie art. 217 i nast. k.p.a.

Od dysponenta ZFRON wymaga to przedstawienia:

• dowodu poniesienia wydatku,

• oświadczenia o źródle finansowania wydatku (dla ustalenia właściwości rzeczowej),

• uzyskanychzaświadczeń o pomocy de minimis otrzymanej w bieżącym roku kalendarzowym oraz poprzedzających go dwóch latach kalendarzowych (albo oświadczenie o niekorzystaniu w tym okresie z pomocy de minimis),

• informacji o pomocy de minimis uzyskaną w odniesieniu do tych samych kosztów (oraz na dany projekt inwestycyjny), których dotyczył wydatek z ZFRON, oraz

• oświadczenia pracodawcy, że nie jest przedsiębiorcą znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej stosownie do wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw.

W razie wątpliwości organ analizujący materiał dowodowy może na podstawie art. 218 par. 2 k.p.a. przeprowadzić w koniecznym zakresie postępowanie wyjaśniające, w tym wystąpić o przedstawienie dodatkowych materiałów niezbędnych do wydania zaświadczania (np. kopii IPR, ewidencji ZFRON). W jednym zaświadczeniu można łączyć wydatki dokonane w tym samym dniu, pod warunkiem wypisania wszystkich podstaw prawnych dla tych wydatków.

Odmowa wydania

Organ może odmówić wydania zaświadczenia, gdy wnioskujący nie ma interesu prawnego w uzyskaniu zaświadczenia, jeśli nie jest on właściwy albo nie dysponuje informacjami lub danymi, które mają zostać potwierdzone.

Zaświadczenie potwierdza ściśle określone stany faktyczno-prawne. Dlatego organ odmówi wydania zaświadczenia także w przypadku braku pełnej zgodności wydatku ze wzorcem określonym w art. 87 TWE i właściwych rozporządzeniach.

Uchybienie terminowi do złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia nie uzasadnia odmowy wydania zaświadczenia. Na postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia przysługuje zażalenie zgodnie z art. 219 k.p.a.

LUIZA KLIMKIEWICZ

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Art. 33 ust. 7b ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2008 r. nr 14, poz. 92).

Rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 19 grudnia 2007 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (Dz.U. nr 245, poz. 1810).

Rozporządzenie Rady Ministrów z 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz.U. nr 53, poz. 354).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

    Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

    "DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

    Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

    Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

    "Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

    Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

    W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

    REKLAMA

    Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

    12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

    Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

    Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

    Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

    Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

    Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

    Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

    REKLAMA

    Coraz więcej firm ma w planach inwestycje – najwięcej wśród średnich, co trzecia. Co to oznacza dla gospodarki

    Czwarty kwartał z rzędu rośnie optymizm wśród przedsiębiorców, co oznacza powrót do normalności jakiego nie było od czasów pandemii. Stabilność w pozytywnych nastrojach właścicieli i kadry zarządzającej firmy dobrze rokuje dla tempa wzrostu polskiej gospodarki.

    KPO: Od 6 maja 2024 r. można składać wnioski na dotacje dla branży HoReCa - hotelarskiej, gastronomicznej, cateringowej, turystycznej i hotelarskiej

    Nabór wniosków na dotacje dla branży hotelarskiej, gastronomicznej i cateringowej oraz turystycznej i kulturalnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy ogłoszono w kwietniu 2024 r. Wnioski będzie można składać od 6 maja 2024 r. do 5 czerwca 2024 r.

    REKLAMA