REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydawanie zaświadczeń o pomocy de minimis ze środków ZFRON

Luiza Klimkiewicz
Luiza Klimkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcy mogą uzyskiwać ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych lub potwierdzoną zaświadczeniem pomoc de minimis. W praktyce pojawiają się jednak liczne wątpliwości dotyczące ustalenia kwoty i daty udzielenia pomocy z ZFRON.

Zgodnie z art. 87 TWE za pomoc publiczną uznaje się selektywne wsparcie przedsiębiorcy ze środków publicznych. Jeżeli pomoc publiczna narusza konkurencję, wówczas nie może być udzielona. W rozporządzeniu nr 1998/2006 Komisja Europejska uznała, że pomoc, która w okresie trzech lat nie przekracza 100 tys. euro dla przedsiębiorcy działającego w sektorze transportu albo 200 tys. euro w odniesieniu do pozostałych przedsiębiorców objętych tym rozporządzeniem, jest na tyle niewielka, że nie wpływa na naruszenie konkurencji na rynku i dlatego może być uznana za dopuszczalną.

REKLAMA

REKLAMA

Środki na rehabilitację

Zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych jest obligatoryjnie tworzony przez pracodawców prowadzących zakłady pracy chronionej. Dysponentami tego funduszu mogą być także pracodawcy, którzy utracili status zakładu pracy chronionej, do czasu, gdy przestaną spełniać warunki, pod którymi zachowali środki funduszu określone w art. 33 ust. 7b ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w brzmieniu obowiązującym w dniu utraty statusu.

ZFRON tworzy się m.in. ze środków pochodzących z przysługujących pracodawcy zwolnień z podatków i opłat, nieodprowadzonych zaliczek na podatek dochodowy osób niepełnosprawnych czy nadwyżki dofinansowania nad wynagrodzeniem osiąganym. Zgodnie z art. 33 ust. 4 ustawy pracodawca z ZFRON może finansować rehabilitację zawodową, społeczną i leczniczą oraz ubezpieczenia osób niepełnosprawnych w zakresie określonym w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 33 ust. 11 tej ustawy.

REKLAMA

Pomoc publiczna

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organy udzielające pomocy mają problemy z ustaleniem kwoty i daty udzielenia pomocy z ZFRON. Zazwyczaj, gdy podatnik korzysta np. ze zwolnienia podatkowego, wówczas kwotą pomocy publicznej jest kwota zwolnienia, a datą jej udzielenia np. data powstania prawa do zwolnienia. W przypadku ZFRON jest inaczej.

W dniu uzyskania zwolnienia podatkowego należnego pracodawcy prowadzącemu zakład pracy chronionej nie można uznać kwoty zwolnienia za pomoc publiczną w rozumieniu art. 87 TWE. Wtedy można stwierdzić wyłącznie, że kwota jest przyznana selektywnie i ze środków publicznych. Nie można jednak stwierdzić, by w całości stanowiła kwotę przeznaczoną dla przedsiębiorcy. Po pierwsze, dlatego, że dysponent ZFRON odprowadza 10 proc. kwoty zwolnienia do PFRON. Po drugie, nie można ustalić, jaka część z pozostałych u pracodawcy 90 proc. kwoty zwolnienia w rzeczywistości przysporzy przedsiębiorcy korzyści. Wydatki z ZFRON mogą bowiem przysparzać korzyści pracodawcy albo wyłącznie osobie niepełnosprawnej. Tylko w pierwszej sytuacji zachodzi możliwość traktowania wydatkowanych kwot jako pomocy publicznej w rozumieniu art. 87 TWE. Z drugą sytuacją mamy do czynienia, gdy pracodawca nie odnosi żadnej korzyści z wydatku ani nie ponosi ze środków ZFRON wydatków, do których poniesienia jest ustawowo zobowiązany. Kwotą pomocy publicznej z ZFRON może być kwota wydatku (w tym raty, zaliczki), a datą udzielenia pomocy - data poniesienia tego wydatku (dopiero wówczas wiadomo, czy i jaka kwota spełnia warunki określone w art. 87 TWE).

Zaświadczenie

Pracodawca ma 30 dni od poniesienia wydatku spełniającego warunki określone w art. 87 TWE ze środków ZFRON na wystąpienie z wnioskiem o wydanie zaświadczenia potwierdzającego charakter de minimis tej pomocy do organu jej udzielającego. Organem tym jest na ogół organ, do którego pracodawca miałby obowiązek wpłacić należność z tytułu poakcesyjnego zwolnienia lub preferencji, gdyby nie był uprawniony do korzystania z tego uprawnienia, np.:

• urząd gminy - dla wydatków ze zwolnienia z podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości,

• urząd skarbowy - dla wydatków zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych i z odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych,

• PFRON - dla wydatków z nadwyżki dofinansowania nad wynagrodzeniem osiąganym.

Zaświadczenie może być wystawione wyłącznie w przypadku, gdy wydatek jest zgodny z rozporządzeniem KE nr 1998/2006, z art. 33 ust. 4 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych i aktami wykonawczymi obowiązującymi w dniu dokonywania wydatku, np. w odniesieniu do wydatków dokonywanych w okresie od 1 stycznia 2008 r. z rozporządzeniem ministra pracy i polityki społecznej z 19 grudnia 2007 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (Dz.U. nr 245, poz. 1810).

Zaświadczenie o pomocy z wydatkowania poakcesyjnych środków publicznych ZFRON jest wystawiane niezwłocznie na podstawie art. 5 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. w sprawie postępowania w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. z 2007 r. nr 59, poz. 404 z późn. zm.), rozporządzenia Rady Ministrów z 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz.U. nr 53, poz. 354), a w zakresie nieuregulowanym na podstawie art. 217 i nast. k.p.a.

Od dysponenta ZFRON wymaga to przedstawienia:

• dowodu poniesienia wydatku,

• oświadczenia o źródle finansowania wydatku (dla ustalenia właściwości rzeczowej),

• uzyskanychzaświadczeń o pomocy de minimis otrzymanej w bieżącym roku kalendarzowym oraz poprzedzających go dwóch latach kalendarzowych (albo oświadczenie o niekorzystaniu w tym okresie z pomocy de minimis),

• informacji o pomocy de minimis uzyskaną w odniesieniu do tych samych kosztów (oraz na dany projekt inwestycyjny), których dotyczył wydatek z ZFRON, oraz

• oświadczenia pracodawcy, że nie jest przedsiębiorcą znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej stosownie do wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw.

W razie wątpliwości organ analizujący materiał dowodowy może na podstawie art. 218 par. 2 k.p.a. przeprowadzić w koniecznym zakresie postępowanie wyjaśniające, w tym wystąpić o przedstawienie dodatkowych materiałów niezbędnych do wydania zaświadczania (np. kopii IPR, ewidencji ZFRON). W jednym zaświadczeniu można łączyć wydatki dokonane w tym samym dniu, pod warunkiem wypisania wszystkich podstaw prawnych dla tych wydatków.

Odmowa wydania

Organ może odmówić wydania zaświadczenia, gdy wnioskujący nie ma interesu prawnego w uzyskaniu zaświadczenia, jeśli nie jest on właściwy albo nie dysponuje informacjami lub danymi, które mają zostać potwierdzone.

Zaświadczenie potwierdza ściśle określone stany faktyczno-prawne. Dlatego organ odmówi wydania zaświadczenia także w przypadku braku pełnej zgodności wydatku ze wzorcem określonym w art. 87 TWE i właściwych rozporządzeniach.

Uchybienie terminowi do złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia nie uzasadnia odmowy wydania zaświadczenia. Na postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia przysługuje zażalenie zgodnie z art. 219 k.p.a.

LUIZA KLIMKIEWICZ

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Art. 33 ust. 7b ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2008 r. nr 14, poz. 92).

Rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 19 grudnia 2007 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (Dz.U. nr 245, poz. 1810).

Rozporządzenie Rady Ministrów z 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz.U. nr 53, poz. 354).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA