REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypowiedzenie e-mailem - już możliwe

Lankamer-Prasołek Agata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dopuszczalne jest wypowiedzenie pracownikowi stosunku pracy za pomocą e-maila, jeśli widnieje pod nim bezpieczny podpis elektroniczny albo jeśli zostanie ono jednocześnie wysłane do adresata w tradycyjnej formie, tj. na piśmie.

Postęp techniczny otwiera przed pracodawcami nowe możliwości. W wielu firmach korespondencja elektroniczna jest traktowana na równi z tradycyjną - prowadzoną w formie pisemnej. W ten sposób pracodawcy zarządzają swoim zespołem, np. wydając polecenia służbowe, akceptując wnioski urlopowe pracowników nadsyłane również tą samą drogą. Jednak forma elektroniczna nie jest zastrzeżona jedynie do spraw należących do tzw. codziennego zarządu firmą.


Wielu pracodawców zastanawia się, czy właśnie w dobie takiego postępu technicznego można skutecznie wypowiedzieć pracownikowi umowę o pracę za pomocą e-maila. Kwestia ta trafiła również do Sądu Najwyższego, który w wyroku z 18 stycznia 2007 r. (II PK 178/06, niepubl.) potwierdził możliwość dokonania wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę za pomocą e-maila. Przyjmuje się, że oświadczenie woli w tej formie jest złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, aby adresat mógł zapoznać się z jego treścią (art. 61 § 2 k.c. w związku z art. 300 k.p.).


Zwykły e-mail to za mało


Wysłanie do pracownika e-maila zawierającego oświadczenie o wypowiedzeniu umowy o pracę będzie wprawdzie skuteczne, ale wadliwe. Dla rozwiązania stosunku pracy zastrzeżono formę pisemną (art. 30 § 3 k.p.). W celu jej zachowania niezbędne jest złożenie na dokumencie zawierającym treść oświadczenia woli własnoręcznego podpisu (art. 78 k.c. w związku z art. 300 k.p.).


WAŻNE!

Jedynie e-mail opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym czyni zadość wymogowi zachowania formy pisemnej, a w konsekwencji jest równie ważny jak oświadczenie pisemne (art. 78 § 2 k.c.).


Jest to jedyny sposób na potwierdzenie autentyczności dokumentu oraz tożsamości jego nadawcy. W przypadku wypowiedzeń ma to szczególnie doniosłe znaczenie, gdyż jedynie upoważniona osoba może złożyć skuteczne oświadczenie woli w tej kwestii.


Niestety ta forma sygnowania korespondencji elektronicznej nie jest w praktyce popularna. Wymaga ona posiadania specjalnych urządzeń, służących do składania samego podpisu elektronicznego oraz jego weryfikacji. Niewiele zaś instytucji lub firm takie posiada.


Jeżeli zatem pracownik otrzyma wypowiedzenie umowy zwykłym e-mailem, to będzie ono skuteczne, aczkolwiek niezgodne z przepisami, gdyż nie spełnia ono wymogu pisemności. Podobnie rzecz się ma z oświadczeniem woli o rozwiązaniu stosunku pracy, doręczonym za pomocą faksu. Również i ono będzie wadliwe, gdyż nie spełnia wymogu zachowania formy pisemnej. Mimo to wywoła skutek prawny w postaci rozpoczęcia biegu okresu wypowiedzenia i terminu na wniesienie przez pracownika odwołania do sądu pracy (uchwała SN z 2 października 2002 r., III PZP 17/02, OSNP 2003/20/481, w której sąd uznał, że doręczenie pracownikowi za pomocą faksu pisma pracodawcy wypowiadającego umowę o pracę jest skuteczne i powoduje rozpoczęcie biegu terminu przewidzianego w art. 264 § 1 k.p., ale stanowi naruszenie art. 30 § 3 k.p.).


Oznacza to, że w takich wypadkach pracownik może wystąpić do sądu pracy z roszczeniem o przywrócenie do pracy lub odszkodowanie.


E-mail i pismo tradycyjne


Pracodawca może uniknąć takiej sytuacji, wysyłając do pracownika wypowiedzenie o tej samej treści jednocześnie dwiema drogami: e-mailem i przesyłką pocztową. Oczywiste jest, że jako pierwsza dotrze do adresata wiadomość w formie elektronicznej, a dopiero później w tradycyjnej. Jednak dzięki temu zabiegowi bieg okresu wypowiedzenia rozpoczyna się już z chwilą odbioru przez pracownika wiadomości elektronicznej.


Przykład

Pracodawca przygotował dla Moniki W. wypowiedzenie stosunku pracy z zachowaniem 1-miesięcznego okresu wypowiedzenia. Pismo to zostało wysłane do pracownicy 28 września 2007 r. w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, tzn. e-mailem oraz pocztą tradycyjną, za potwierdzeniem odbioru. Ze zwrotnego potwierdzenia odbioru wynika, że Monika W. odebrała list dopiero 3 października 2007 r. Mimo to należy uznać, że wypowiedzenie zostało skutecznie doręczone już 28 września, tj. w dniu wysłania e-maila. Od tego zatem dnia rozpoczął się bieg okresu wypowiedzenia, który upłynie 31 października 2007 r.


Jednocześnie pracodawca nie naraża się na zarzut niezachowania formy pisemnej, gdyż - jak uznał Sąd Najwyższy w przywołanym wyżej wyroku z 18 stycznia 2007 r. - w takim przypadku mamy do czynienia z „podwójnym doręczeniem tego samego oświadczenia woli o rozwiązaniu umowy o pracę”. Nie zachodzi tu więc przypadek złożenia dwóch różnych wypowiedzeń stosunku pracy, z których jedno (elektroniczne) nie spełniałoby wymogu pisemności, a drugie byłoby nieuprawione - gdyż pracownik nie wyraził zgody na wycofanie poprzedniego (e-mailowego). W uzasadnieniu wyroku Sąd Najwyższy stwierdził, że byłoby nadmiernym i niezrozumiałym formalizmem uznanie za niezgodne z przepisami identycznego oświadczenia woli pracodawcy sporządzonego na piśmie tylko z tego powodu, że zostało ono doręczone zarówno w postaci elektronicznej, jak i tradycyjną przesyłką pocztową.


Wyrok SN z 18 stycznia 2007 r. (II PK 178/06)


Pracodawca, który sporządził na piśmie i wysłał identycznej treści oświadczenie woli o wypowiedzeniu umowy o pracę, jakie dotarło do pracownika zarówno w postaci elektronicznej, jak i tradycyjną przesyłką pocztową, nie narusza wymagania dokonania wypowiedzenia na piśmie (art. 30 § 3 k.p.).

Agata Lankamer-Prasołek

prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy

 

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA