REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NIP w 2018 - jak go uzyskać i jak zgłaszać zmiany

Subskrybuj nas na Youtube
NIP w 2018 - jak go uzyskać i jak zgłaszać zmiany /fot.Shutterstock
NIP w 2018 - jak go uzyskać i jak zgłaszać zmiany /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej lub niebędące zarejestrowanym podatnikiem VAT lub niebędące płatnikiem podatków lub składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne posługują się tylko numerem PESEL, który jest identyfikatorem obywatela w kontaktach z urzędem skarbowym. Jako przedsiębiorca, będziesz najczęściej posługiwał się identyfikatorem podatkowym NIP. Poniżej znajdziesz informacje, jakie są zasady dokonywania zgłoszenia NIP oraz aktualizacji danych.

Zgodnie z polskimi przepisami podatkowymi, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw (np. dotyczących ubezpieczeń społecznych) są podatnikami, płatnikami podatków lub płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Dotyczy to również płatników VAT (nawet jeśli nie są przedsiębiorcami).

REKLAMA

REKLAMA

Oznacza to, że jeśli nawet nie jesteś zarejestrowanym przedsiębiorcą ale samodzielnie (jako płatnik) odprowadzasz składki do ZUS, będziesz musiał dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego (aby uzyskać NIP) albo zgłoszenia aktualizacyjnego (aby - posiadając już NIP - zgłosić ewentualne zmiany danych objętych zgłoszeniem). Dotyczy to m.in. wspólników spółki jawnej, komandytowej, partnerskiej, komandytowo-akcyjnej, którzy zgodnie z przepisami ubezpieczeniowymi są płatnikami składek na ubezpieczenia.

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Osoby fizyczne

  • Zgłoszenie identyfikacyjne NIP oraz aktualizacja danych w przypadku firm jednoosobowych

Zgłoszenie

REKLAMA

Osoba fizyczna będąca przedsiębiorcą prowadząca działalność na własne nazwisko  (działalność jednoosobowa) nie musi oddzielnie składać zgłoszenia identyfikacyjnego NIP do urzędu skarbowego. Zgłoszenie to jest składane równocześnie z wnioskiem o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana danych

Zgłoszenie aktualizacyjne, czyli aktualizacja danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym również dokonywana jest poprzez zgłoszenie zmian do CEIDG

Likwidacja działalności

W przypadku zakończenia działalności, zgłoszenie aktualizacyjne NIP, następuje poprzez zgłoszenie zakończenia działalności w CEIDG.

  • Zgłoszenie identyfikacyjne NIP oraz aktualizacja danych w przypadku przedsiębiorcy prowadzącego działalność w formie spółki cywilnej

Zgłoszenie

Zgłoszenie identyfikacyjne NIP wspólnicy spółki cywilnej składają w ramach wniosku o wpis do CIEDG.

Zobacz: Prawo dla firm

Zmiana danych

Zgłoszenie aktualizacyjne (informacja o zmianie danych) również składane jest w ramach wniosku o zmianę wpisu do CEIDG.

UWAGA! Zmianę nazwiska wspólnika figurującego w nazwie spółki cywilnej spółka dokonuje niezależnie (od wniosku wspólnika o wpis do CEIDG) dokonując zgłoszenia aktualizacyjnego NIP‑2 w urzędzie skarbowym.

UWAGA! NIP spółki cywilnej jest numerem całkowicie różnym od NIP poszczególnych wspólników spółki.

Likwidacja działalności

W przypadku likwidacji działalności, wspólnicy składają zgłoszenie aktualizacyjne w ramach  wniosku o wykreślenie wpisu do CEIDG.

UWAGA! Likwidację działalności spółki cywilnej spółka dokonuje niezależnie (od wniosku wspólników o wpis do CEIDG) dokonując zgłoszenia aktualizacyjnego NIP‑2 w urzędzie skarbowym.

UWAGA! Oprócz czynności związanych z ewidencją podatkową (wspólników i spółki), należy zgłosić zakończenie działalności do rejestru REGON

  • Zgłoszenie identyfikacyjne NIP oraz aktualizacja danych w przypadku osób niebędących przedsiębiorcą ale prowadzących działalność na własne nazwisko (np. komornicy)

Zgłoszenie

Zgłoszenie identyfikacyjne składane jest na formularzu NIP-7 we właściwym urzędzie skarbowym.

Zmiana danych

Zgłoszenie aktualizacyjne składane jest formularzu NIP-7 (dotyczy również osobistego rachunku bankowego, czy związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą).

Likwidacja działalności

Likwidacja działalności zgłaszana jest na formularzu NIP-7 we właściwym urzędzie skarbowym.

  • Zgłoszenie identyfikacyjne NIP oraz aktualizacja danych w przypadku osób niebędących przedsiębiorcami i prowadzącymi działalność wyłącznie w formie spółki: jawnej, komandytowej, partnerskiej, komandytowo-akcyjnej

Zgłoszenie

Zgłoszenie identyfikacyjne wspólnicy składają bezpośrednio w urzędzie skarbowym na formularzu NIP-7 tylko w przypadku, gdy wspólnik opłaca składki na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne (jest płatnikiem ZUS). W przeciwnej sytuacji nie składa żadnego zgłoszenia NIP.

Zmiana danych

W sytuacji, gdy identyfikatorem wspólnika jest NIP, to zmianę danych dotyczącą np.: adresu miejsca zamieszkania, czy numeru osobistego rachunku bankowego, wspólnicy aktualizują indywidualnie w urzędzie skarbowym na formularzu NIP-7.

Natomiast w sytuacji, gdy identyfikatorem wspólnika jest numer PESEL, zmiana adresu miejsca zamieszkania lub osobistego rachunku bankowego może być dokonana na formularzu ZAP-3 w dowolnym urzędzie skarbowym.

Likwidacja działalności

Likwidacja działalności przez spółkę, w sytuacji, gdy identyfikatorem wspólnika był NIP po zakończeniu działalności przez spółkę identyfikatorem podatkowym wspólnika, który nie będzie już płatnikiem (bez dokonywania aktualizacji w urzędzie skarbowym) jest numer PESEL.

Osoby prawne

  • Zgłoszenie identyfikacyjne oraz aktualizacja danych w przypadku podatników wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego

Zgłoszenie identyfikacyjne odnośnie:

  • danych podstawowych - danych objętych treścią wniosku o wpisu w KRS - na tym wniosku składanym w sądzie rejestrowym,
  • danych uzupełniających – pozostałych danych ewidencyjnych (dla ewidencji podatkowej, GUS i ZUS) - na zgłoszeniu NIP-8 składanym do urzędu skarbowego.

Zgłoszenie aktualizacyjne odnośnie:

  • danych podstawowych - na wniosku o wpisu w KRS składanym w sądzie rejestrowym,
  • danych uzupełniających – na zgłoszeniu NIP-8 składanym do urzędu skarbowego.

Likwidacji działalności dokonuje się na wniosku o wpisu w KRS składanym w sądzie rejestrowym.

  • Zgłoszenie identyfikacyjne NIP oraz aktualizacja danych w przypadku podatników (jednostek organizacyjnych) niepodlegających wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, np. spółka cywilna.

Zgłoszenie identyfikacyjne składane jest na formularzu NIP-2 we właściwym urzędzie skarbowym.

Zgłoszenie aktualizacyjne składane jest na formularzu NIP-2 (np.: zmiana siedziby, zmiana rachunku bankowego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, zmiana nazwy, w tym w związku ze zmianą nazwiska wspólnika).

Likwidacja działalności zgłaszana jest na formularzu NIP-2 we właściwym urzędzie skarbowym.

UWAGA! NIP spółki cywilnej jest numerem całkowicie różnym od NIP poszczególnych wspólników spółki.

Właściwość naczelnika urzędu skarbowego i terminy dokonania zgłoszenia

Zgłoszenie identyfikacyjne

Podatnicy VAT zgłoszenie identyfikacyjne składają do naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach podatku od towarów i usług, przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem; z tym, że osoby fizyczne są obwiązane dokonać takiego zgłoszenia tylko w przypadku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego VAT–R.

Podatnicy będący podatnikami podatku dochodowego, zgłoszenie identyfikacyjne składają do naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach podatku dochodowego, nie później niż w terminie przewidzianym do złożenia pierwszej deklaracji, zeznania, informacji bądź oświadczenia, albo wraz z dokonaniem pierwszej wpłaty podatku lub zaliczki na podatek.

Płatnicy składek ubezpieczeniowych, niebędący jednocześnie podatnikami, ani płatnikami podatków, zgłoszenie identyfikacyjne, składają do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę płatnika; w pozostałych przypadkach właściwym naczelnikiem urzędu skarbowego jest naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa‑Śródmieście, nie później niż w terminach przewidzianych w odrębnych przepisach dotyczących terminów zgłaszania do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego.

Zgłoszenie aktualizacyjne

Ww. podmioty mają obowiązek dokonania aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym do ww. naczelników urzędów skarbowych, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.

Sytuacje życiowe

  • NIP jest identyfikatorem również przedsiębiorców, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej.
  • Jeśli zakończyłeś działalność gospodarczą, ale składasz w kolejnym roku deklarację z dochodów osiągniętych w ramach zakończonej działalności, w tej deklaracji wskazujesz NIP.
  • Jeśli nie prowadzisz działalności i chcesz np. wejść do spółki osobowej (jeśli będziesz płatnikiem ZUS na własne składki musisz posiadać NIP), najlepiej upewnij się w swoim urzędzie skarbowym, czy masz obowiązek zgłoszenia NIP. W niektórych przypadkach (np. jeśli wcześniej miałeś NIP jako podatnik VAT), takie zgłoszenie nie będzie wymagane. 

Wysyłanie zgłoszeń do urzędu skarbowego

Zgłoszenie możesz wysłać tradycyjnym sposobem do urzędu skarbowego. Możesz również dostarczyć je drogą elektroniczną za pośrednictwem systemu e-Deklaracje lub przez portal podatkowy.

Jeśli dokonujesz zgłoszeń NIP-7, NIP-8 lub NIP-2 przez internet, to muszą być opatrzone odpowiednimi podpisami elektronicznymi.

Naczelnik urzędu skarbowego wydaje potwierdzenie nadania NIP niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni od dnia wpływu do niego poprawnego zgłoszenia identyfikacyjnego. Dla podmiotów wpisanych do CEIDG albo do KRS potwierdzeniem nadania NIP jest ujawnienie tego identyfikatora w CEIDG albo w KRS.

Źródło: biznes.gov

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
IP Box na Cyprze – czym jest i jak działa?

W świecie globalnej gospodarki coraz większą rolę odgrywają prawa własności intelektualnej – patenty, oprogramowanie, znaki towarowe czy prawa autorskie. Dla wielu firm to właśnie one są najcenniejszym aktywem, przynoszącym największe zyski. Dlatego wiele krajów wprowadza specjalne rozwiązania podatkowe, które mają zachęcać do rejestrowania i rozwijania praw IP w danej jurysdykcji. Jednym z najbardziej atrakcyjnych rozwiązań jest IP Box na Cyprze, który od lat cieszy się dużym zainteresowaniem międzynarodowych przedsiębiorców.

Zawodowe FOMO w pracy profesjonalisty

Każdy profesjonalista zna uczucie zmęczenia z powodu ciągłych zmian, do których należy się dostosować. Nowe przepisy, konieczność śledzenia orzecznictwa, a także pędzące transformacje technologii i w biznesu to jest rzeczywistość, z którą musimy być na bieżąco. Jeśli temu nie sprostamy, ryzykujemy jakością pracy i reputacją, a w konsekwencji może ucierpieć nasza kariera. Czy takiego stresu można uniknąć?

Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

Turystyka premium w Polsce. Jesteśmy coraz bardziej widoczni na mapie świata [Gość Infor.pl]

Sezon wakacyjny dobiegł końca, a wraz z nim pojawiły się statystyki i rankingi, które pokazują, jak mocno zmienia się pozycja Polski w globalnej turystyce. Najnowsze zestawienie wskazuje nasz kraj na 19. miejscu wśród najchętniej odwiedzanych kierunków świata. To duży awans, za którym stoją zarówno liczby, jak i realne zmiany w jakości oferty turystycznej.

REKLAMA

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA