REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uchylenia i unieważnienia NIP. Firmy coraz częściej tracą swoje NIP-y

podatki
podatki
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Uchylenia i unieważnienia NIP. W trzech kwartałach br. o ponad 28% wzrosła liczba uchyleń i unieważnień NIP w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Natomiast ostatnio takich przypadków było o prawie 5% mniej niż od stycznia do września 2019 roku. Głównym powodem ww. decyzji jest posługiwanie się przez podmioty fałszywymi lub fikcyjnymi danymi. Jednak komentujący to eksperci zwracają uwagę na niepokojące działania podejmowane przez organy, często bardzo szybkie i bezprocesowe unieważnianie i uchylanie NIP. Później z reguły sprawy trafiają do sądów, gdzie najczęściej decyzje są już korzystne dla przedsiębiorców.

Uchylenia i unieważnienia NIP

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że w trzech kwartałach br. było 2 478 uchyleń i unieważnień NIP w oparciu o ustawę. To więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy odnotowano 1 933 takie przypadki. Z kolei porównując tegoroczne dane z tymi sprzed dwóch lat, widać nieznaczny spadek. 2 lata temu podjęto 2 597 decyzji.

REKLAMA

REKLAMA

– Według danych GUS, w okresie od 1 stycznia do 30 września br. powstało przeszło 205 tys. nowych przedsiębiorstw. Na koniec trzeciego kwartału funkcjonowało ponad 4,2 mln podmiotów. Porównując to do ilości uchyleń i unieważnień NIP, mogłoby się wydawać, że nie jest tego aż tak dużo. Ale ważniejszym kryterium do oceny tego zjawiska jest powód wykreślenia, a nie sama liczba takich decyzji – komentuje dr Anna Wojciechowska, ekspertka BCC ds. sporów podatkowych, były Naczelnik Wydziału Kontroli Podatkowej Urzędu Kontroli Skarbowej w Gdańsku.

Z kolei Sebastian Pakalski, rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku, zwraca uwagę na art. 8c ust. 4 ustawy o NIP. Zgodnie z nim, naczelnik urzędu skarbowego uchyla z urzędu, w drodze decyzji NIP, jeżeli podatnik posługuje się fałszywymi lub fikcyjnymi danymi adresowymi swojej siedziby lub miejsca wykonywania działalności gospodarczej.

– Oczywista jest zasadność unieważniania i uchylania NIP w przypadku podania nieistniejącego adresu. Natomiast pewne wątpliwości budzą takie działania wobec podmiotu, który pod wskazanym adresem nie prowadzi działalności gospodarczej. Powody tego mogą być bowiem różne. Nie każdy musi korzystać z biura, bo np. zajmuje się handlem obwoźnym. Ewentualnie ktoś posługuje się tzw. biurem wirtualnym, co nie jest nielegalne – stwierdza Marek Niczyporuk, doradca podatkowy i radca prawny z Kancelarii Ars AEQUI.

REKLAMA

Kto może stracić NIP?

W przestrzeni publicznej pojawiają się pytania, czy przedsiębiorcy pracujący zdalnie lub korzystający z wirtualnych biur mogą czuć się zagrożeni ewentualną utratą NIP. Jak stwierdza dr Wojciechowska, ciężko jest jednoznacznie odpowiedzieć na tak postawione pytanie. Ekspertka BCC zwraca uwagę na ostatnie wyroki sądów administracyjnych w tym temacie, np. z 12 października 2021 roku I SA/Gd 669/21, z 28 września 2021 roku I SA/Gd 565/21 oraz z 4 sierpnia 2021 roku I SA/Gd 640/21. Dostrzega się niepokojące działania podejmowane przez organy w bardzo szybkim i bezprocesowym unieważnianiu i uchylaniu NIP. Takie poczynania organów wspierają dyrektorzy IAS, jakby nie zauważali naruszeń. Ostatecznie sprawy trafiają do sądu, gdzie decyzje są oczywiście uchylane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Bardzo często spotykane jest korzystanie z biur wirtualnych. To rozwiązanie dla osób, które np. nie mogą prowadzić działalności w miejscu zamieszkania, ponieważ nie zgadza się na to właściciel obiektu, wspólnota mieszkaniowa albo spółdzielnia. Ewentualnie wolą, aby dane o ich miejscu zamieszkania pozostały niejawne. Takie podmioty mogą zostać pozbawione NIP, pomimo że ich działalność nie jest fikcyjna – mówi Marek Niczyporuk.

Jak zaznacza Justyna Pasieczyńska, rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowej w Warszawie, nie można uchylić NIP-u bez czynności sprawdzających i zebranych dowodów potwierdzających, że doszło do nieprawidłowości. Czynności sprawdzające podejmowane są zawsze na podstawie obiektywnych przesłanek, np. w związku z wykreśleniem adresu siedziby w KRS czy zawiadomieniem od innego podmiotu o bezprawnym posługiwaniu się adresem przez podatnika.

– Każda sprawa w przedmiocie uchylenia NIP ma charakter indywidualny. Zatem przedmiotem dowodzenia mają być tylko fakty istotne dla rozstrzygnięcia konkretnego przypadku. Organy podatkowe w toku prowadzonych postępowań mają również na uwadze pandemię i jej negatywny wpływ na działalność gospodarczą podmiotów – dodaje rzecznik prasowy IAS w Gdańsku.

Natomiast Justyna Pasieczyńska informuje, że adresy siedzib przedsiębiorstw weryfikowane są w każdy możliwy sposób. Począwszy od wezwania podatnika do przedstawienia odpowiednich dokumentów, które potwierdzą miejsce prowadzenia działalności, po przeprowadzenie wizji lokalnej. Wtedy sprawdza się, czy pod wskazanym adresem jest realnie prowadzona działalność. Rzecznik zaznacza, że każdy podatnik ma możliwość kontaktu z urzędem w celu złożenia wyjaśnień.

– Dowodami w postępowaniu w sprawie uchylenia NIP mogą być m.in. zeznania świadków, materiały i informacje zebrane w wyniku oględzin. Tak też traktowane są informacje podatkowe oraz inne dokumenty zgromadzone w toku działalności analitycznej KAS-u, czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub celno-skarbowej – wylicza Sebastian Pakalski.

W ocenie dr Wojciechowskiej, istotnym i rażącym naruszeniem prawa jest unieważnienie i uchylenie NIP wyłącznie na postawie nieformalnych oględzin udokumentowanych adnotacją urzędową. Jak zaznacza ekspertka BCC, oczywiście organ ma prawo przeprowadzać czynności sprawdzające, jednakże to nie jest właściwa procedura do rozwiązywania sporów. Tak poważne dla przedsiębiorcy konsekwencje powinny być następstwem przeprowadzonego postępowania na podstawie i w granicach prawa, tudzież regulacji właściwych dla postępowania podatkowego.

Źródło: MondayNews

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

REKLAMA

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

REKLAMA

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA