Obowiązek uzyskania VAT-25
REKLAMA
REKLAMA
Uzyskanie dokumentu VAT-25 to jeden z wymogów, których spełnienie jest konieczne, żeby zarejestrować auto w Polsce. Urząd skarbowy w zaświadczeniu tym potwierdza, że kupujący używany pojazd (osoba fizyczna) nie miał obowiązku zapłaty VAT lub że firma uregulowała daninę. Jak mówi Małgorzata Blitek, menedżer w KPMG, jest to formalność szczególnie dotkliwa dla prywatnych nabywców.
REKLAMA
Skomplikowana sprawa
Za używane uznaje się auto, które ma przebieg większy niż 6 tys. km lub od pierwszej jego rejestracji minęło więcej niż 6 miesięcy. Pojazdy takie kupują za granicą, przede wszystkim w UE, m.in. osoby prywatne od innych osób prywatnych, dilerów czy z komisu. Nie dochodzi wtedy do tzw. wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru.
- Dostawa z kraju UE w takim przypadku nie podlega więc VAT - wyjaśnia Małgorzata Blitek. Wynika to z przepisów ustawy o VAT (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).
REKLAMA
To jednak fiskusowi nie wystarczy, co zdaniem Grzegorza Barana, doradcy podatkowego w Kancelarii Podatkowo-Prawnej KPP, jest kuriozalne. Jak dodaje, po sprowadzeniu samochodu przez osobę prywatną, przetłumaczeniu dokumentów oraz dopełnieniu formalności w urzędzie celnym, konieczne jest jeszcze uzyskanie zaświadczenie z urzędu skarbowego. Nabywca musi więc złożyć wniosek do właściwego naczelnika urzędu skarbowego na druku VAT-24 o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia VAT z tytułu przywozu pojazdu do Polski - VAT-25. W formularzu VAT-24 - tłumaczy ekspert - trzeba wykazać: dane adresowe, imię i nazwisko, wszystkie dane sprowadzonego samochodu, dane podmiotu, od którego kupiliśmy samochód, i na końcu oświadczenie, że nie musimy z tytułu tego zakupu rozliczać VAT.
Co więcej, wraz z wnioskiem VAT-24 trzeba wnieść opłatę skarbową w wysokości 160 zł. Następnie urząd skarbowy w ciągu 7 dni wydaje podatnikowi zaświadczenie VAT-25, które potwierdza jedynie to, co wynika wprost z przepisów.
Tomasz Wagner, doradca podatkowy i menedżer w EY, tłumaczy, że uzyskanie zaświadczenia z urzędu skarbowego ma zabezpieczyć interesy Skarbu Państwa. Ponieważ osoba fizyczna nie figuruje w rejestrze podatników VAT, urzędowi trudno jest wyśledzić transakcje nabycia pojazdów.
Cały artykuł znajdziesz w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej. Sprawdź!
REKLAMA
REKLAMA