REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsze miesiące działalności spółki można rozliczyć później

Dominik Mędrzycki
Elżbieta Węcławik

REKLAMA

Przedsiębiorcy bardzo często spotykają się z problemem ustalenia właściwego okresu czasu, przyjmowanego za rok podatkowy. Przemyślany dobór tego zakresu ma bardzo istotne znaczenie dla celów rozliczeń z organem podatkowym. Jeśli rozpoczynasz działalność w drugiej części roku, pierwsze miesiące możesz rozliczyć z następnym rokiem kalendarzowym.

Rok kalendarzowy to jedynie podstawowy wariant

REKLAMA

Rok podatkowy to w myśl Ordynacji Podatkowej rok kalendarzowy, chyba że ustawa podatkowa właściwa dla danego rodzaju działalności stanowi inaczej. Oznacza to, że podstawowym okresem czasu, uznawanym za rok podatkowy jest rok kalendarzowy, jednakże przyjęcie takiego rozwiązania nie zawsze jest uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia.

W stosunku do osób fizycznych brak jest możliwości by rok podatkowy nie pokrywał się z kalendarzowym. Jeżeli więc działalność jest rozpoczynana w trakcie roku, to pierwszy rok podatkowy będzie krótszy i zakończy się 31 grudnia. Wynika to wprost z zapisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, którego treść nie przewiduje odstępstw od tej reguły.

Osoby prawne mają wybór

Zupełnie inaczej okres rozliczeniowy względem organu podatkowego naliczany jest w stosunku do osób prawnych. Oczywiście  i w tym przypadku rok podatkowy z reguły trwa 12 następujących po sobie miesięcy, jednocześnie pokrywając się z rokiem kalendarzowym. Nie jest to jednak uniwersalna prawidłowość. Regulacje dotyczące roku podatkowego, a także zasad jego ustalania, zawarte w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych  za rok podatkowy uznają rok kalendarzowy, chyba, że podatnik postanowi inaczej, a stosowna informacja na ten temat zostanie zawarta w statucie, albo umowie spółki danego podmiotu gospodarczego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rok podatkowy nie zawsze trwa 12 miesięcy

Przedsiębiorcy prowadzący działalność w formie spółki kapitałowej powinni być świadomi,  że w razie podjęcia po raz pierwszy działalności,  pierwszy rok podatkowy trwa od dnia rozpoczęcia prowadzenia własnego biznesu do końca roku kalendarzowego lub też do ostatniego dnia wybranego roku podatkowego. Okres ten nie może być dłuższy niż dwanaście kolejnych miesięcy kalendarzowych. Jest tu jednak pewien wyjątek. W momencie rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej w drugiej połowie roku kalendarzowego i wybrania roku podatkowego pokrywającego się z rokiem kalendarzowym, pierwszy rok podatkowy może trwać od dnia rozpoczęcia działalności do końca roku kalendarzowego  następnego roku. Rozwiązanie takie jest dość korzystne. Dzięki niemu przedsiębiorca nie poniesie już po kilku miesiącach prowadzenia działalności kosztów związanych z przygotowaniem , zatwierdzeniem i złożeniem rocznego sprawozdania.

Przykład:

Spółka z o.o. rozpoczęła działalność w październiku 2011 r. Jej rok podatkowy jest tożsamy z kalendarzowym. Spółka może przyjąć, że jej pierwszy rok będzie trwał do 31 grudnia 2011 r. lub przedłużyć go do 31 grudnia 2012 r. Działalność prowadzona w 2011 r. zostanie ujęta do sprawozdania sporządzanego łącznie z całym 2012 rokiem.

Po zmianie nawet 23 miesiące

Raz wybrany rok podatkowy nie musi obowiązywać przedsiębiorcę przez cały czas jego działalności. Można go zmienić. W takim przypadku nowy rok podatkowy  nie może być krótszy niż 12 miesięcy i dłuższy niż 23 miesiące. Trzeba pamiętać, żeby najpóźniej do 30 dni  od zakończenia ostatniego roku podatkowego poinformować o tym urząd skarbowy.

Przykład:

Spółka wybrała rok podatkowy pokrywający się z kalendarzowym. W listopadzie 2011 r. zapadła decyzja o zmianie na nowy trwający od 1 maja do 30 kwietnia. Rozpocznie się on 1 stycznia 2012 r. a skończy 30 kwietnia 2013 r. i będzie trwał 16 miesięcy. Zawiadomienie Spółka powinna złożyć do 30 stycznia 2012 r.


Elżbieta Węcławik, Tax Care

Dominik Mędrzycki, księgowy Tax Care

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA