REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta numeru NIP na kasie fiskalnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Gramis

REKLAMA

Nasza firma rozpoczęła ewidencję na kasie fiskalnej. Po wydrukowaniu pierwszego paragonu okazało się, że w danych firmy na paragonie widnieje błędny NIP naszej Spółki. W jaki sposób skorygować te dane? Co zrobić z nieprawidłowym paragonem?

 

REKLAMA

Kasy rejestrujące, jako urządzenia służące przede wszystkim do kontroli podatkowej, zostały skonstruowane w sposób uniemożliwiający ingerencję podatnika w ich pamięć fiskalną. Prawa tego również nie mają podmioty wykonujące serwis techniczny, co wyraźnie odnotowano w punkcie 3 załącznika określającego warunki zorganizowania serwisu kas mające znaczenie dla ewidencjonowania, zawartego w rozporządzeniu ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 ze zm.). Numer NIP, w rozumieniu przepisów o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, zostaje wprowadzony do pamięci fiskalnej kasy rejestrującej przez serwisanta prowadzącego serwis podczas operacji fiskalizacji kasy. Przez fiskalizację kasy rozumie się zgodnie z zapisem § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia, jednokrotną i niepowtarzalną czynność inicjującą pracę modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną kasy, zakończoną wydrukiem dobowego raportu fiskalnego, zatem dokonanie przez serwisanta zaprogramowania nagłówka widniejącego na paragonie fiskalnym, w tym NIP, jest czynnością jednokrotną i niepowtarzalną a raz wprowadzone dane po zatwierdzeniu operacji, nie podlegają weryfikacji.

 

Należy podkreślić, że za prawidłowe zaprogramowanie kasy odpowiedzialny jest podatnik, który jest zobowiązany zgodnie z zapisem § 7 ust. 1 pkt 4 dokonywać weryfikacji poprawności pracy kasy, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego zaprogramowania nazw towarów i usług oraz właściwego ich przyporządkowania do stawek podatku oraz niezwłocznego zgłaszania prowadzącemu serwis każdej nieprawidłowości w jej pracy. Podatnik również podporządkowując się do zapisowi § 7 ust. 1 pkt 9 ww. rozporządzenia może stosować kasę do prowadzenia ewidencji wyłącznie własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie, co biorąc pod uwagę przy błędnie wprowadzonym numerze NIP jest niemożliwe.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W zaistniałej sytuacji jedynym prawidłowym rozwiązaniem jest wymiana pamięci fiskalnej kasy. Przez pamięć fiskalną rozumie się urządzenie umieszczone w twardej nieprzezroczystej masie, umożliwiające trwały jednokrotny zapis danych pod kontrolą programu pracy kasy bez możliwości ich likwidacji oraz wielokrotny odczyt tych danych, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia. Wymiana pamięci fiskalnej kasy powoduje zmianę numeru unikatowego identyfikującego każdą kasę, który nie może być przypisany innym urządzeniom. Operacja wymiany pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania, w myśl zapisu § 7 ust. 8 rozporządzenia, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy, z której sporządza się protokół według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia. Po spisaniu protokołu i dokonaniu czynności sprawdzających w tym zakresie, kasa zostanie wyrejestrowana z ewidencji urzędu, z adnotacją o likwidacji kasy z powodu błędnego zaprogramowania NIP. Spółka, po wymianie pamięci i ponownym ufiskalnieniu kasy przez serwis, będzie zobowiązana, w związku z zapisem § 7 ust. 1 pkt 10 do zgłoszenia kasy w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy, zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia.

 

Obrót zarejestrowany na kasie fiskalnej zakończony wydrukowaniem paragonu z widniejącym na nim błędnym numerem NIP, Spółka ma obowiązek skorygować. Powyższe wynika z obowiązku rzetelnego prowadzenia ewidencji podatkowych, odzwierciedlających operacje gospodarcze. Zakaz korekty transakcji sprzedaży zakończonej wydrukiem paragonu dotyczy wprost jedynie zakazu korekty paragonu, nie przekreśla natomiast zasady wynikającej z zapisu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), iż podstawą opodatkowania jest obrót. Możliwe jest zatem do wykazania, iż kwota figurująca na paragonie z błędnie wykazanym numerem NIP dotyczy innego podmiotu. Ponieważ data faktycznej sprzedaży jest wcześniejsza, nie można już wprowadzić tego obrotu do kasy, po wymianie pamięci fiskalnej, tym bardziej, iż procedura spisania protokołu z odczytu pamięci fiskalnej a następnie wymiana tej pamięci spowoduje niewątpliwie upływ czasu, zatem doprowadzenie wielkości obrotu i kwot podatku należnego do wielkości odpowiadających rzeczywistej sprzedaży i jednocześnie dotyczącego Spółki z przyporządkowanym prawidłowym numerem NIP, możliwe jest w takiej sytuacji jedynie poprzez dokonanie odpowiedniego wpisu w ewidencji sprzedaży VAT. Wykonanie takiego zapisu korygującego powinno odbyć się w oparciu o pośredni dokument źródłowy zawierający opis przyczyny zaistniałej sytuacji, nazwę podatnika, adres, dane kasy fiskalnej przyporządkowanej błędnemu numerowi NIP, numer błędnego paragonu, wartość sprzedaży, stawki i kwoty podatku, należy również dołączyć oryginał błędnego paragonu. W oparciu o ewidencję VAT sporządzić dla Spółki o prawidłowym numerze NIP deklarację VAT za dany okres rozliczeniowy.

Wioletta Gramis

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA