REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta numeru NIP na kasie fiskalnej

Wioletta Gramis

REKLAMA

Nasza firma rozpoczęła ewidencję na kasie fiskalnej. Po wydrukowaniu pierwszego paragonu okazało się, że w danych firmy na paragonie widnieje błędny NIP naszej Spółki. W jaki sposób skorygować te dane? Co zrobić z nieprawidłowym paragonem?

 

REKLAMA

REKLAMA

Kasy rejestrujące, jako urządzenia służące przede wszystkim do kontroli podatkowej, zostały skonstruowane w sposób uniemożliwiający ingerencję podatnika w ich pamięć fiskalną. Prawa tego również nie mają podmioty wykonujące serwis techniczny, co wyraźnie odnotowano w punkcie 3 załącznika określającego warunki zorganizowania serwisu kas mające znaczenie dla ewidencjonowania, zawartego w rozporządzeniu ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 ze zm.). Numer NIP, w rozumieniu przepisów o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, zostaje wprowadzony do pamięci fiskalnej kasy rejestrującej przez serwisanta prowadzącego serwis podczas operacji fiskalizacji kasy. Przez fiskalizację kasy rozumie się zgodnie z zapisem § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia, jednokrotną i niepowtarzalną czynność inicjującą pracę modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną kasy, zakończoną wydrukiem dobowego raportu fiskalnego, zatem dokonanie przez serwisanta zaprogramowania nagłówka widniejącego na paragonie fiskalnym, w tym NIP, jest czynnością jednokrotną i niepowtarzalną a raz wprowadzone dane po zatwierdzeniu operacji, nie podlegają weryfikacji.

 

Należy podkreślić, że za prawidłowe zaprogramowanie kasy odpowiedzialny jest podatnik, który jest zobowiązany zgodnie z zapisem § 7 ust. 1 pkt 4 dokonywać weryfikacji poprawności pracy kasy, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego zaprogramowania nazw towarów i usług oraz właściwego ich przyporządkowania do stawek podatku oraz niezwłocznego zgłaszania prowadzącemu serwis każdej nieprawidłowości w jej pracy. Podatnik również podporządkowując się do zapisowi § 7 ust. 1 pkt 9 ww. rozporządzenia może stosować kasę do prowadzenia ewidencji wyłącznie własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie, co biorąc pod uwagę przy błędnie wprowadzonym numerze NIP jest niemożliwe.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W zaistniałej sytuacji jedynym prawidłowym rozwiązaniem jest wymiana pamięci fiskalnej kasy. Przez pamięć fiskalną rozumie się urządzenie umieszczone w twardej nieprzezroczystej masie, umożliwiające trwały jednokrotny zapis danych pod kontrolą programu pracy kasy bez możliwości ich likwidacji oraz wielokrotny odczyt tych danych, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia. Wymiana pamięci fiskalnej kasy powoduje zmianę numeru unikatowego identyfikującego każdą kasę, który nie może być przypisany innym urządzeniom. Operacja wymiany pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania, w myśl zapisu § 7 ust. 8 rozporządzenia, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy, z której sporządza się protokół według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia. Po spisaniu protokołu i dokonaniu czynności sprawdzających w tym zakresie, kasa zostanie wyrejestrowana z ewidencji urzędu, z adnotacją o likwidacji kasy z powodu błędnego zaprogramowania NIP. Spółka, po wymianie pamięci i ponownym ufiskalnieniu kasy przez serwis, będzie zobowiązana, w związku z zapisem § 7 ust. 1 pkt 10 do zgłoszenia kasy w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy, zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia.

 

Obrót zarejestrowany na kasie fiskalnej zakończony wydrukowaniem paragonu z widniejącym na nim błędnym numerem NIP, Spółka ma obowiązek skorygować. Powyższe wynika z obowiązku rzetelnego prowadzenia ewidencji podatkowych, odzwierciedlających operacje gospodarcze. Zakaz korekty transakcji sprzedaży zakończonej wydrukiem paragonu dotyczy wprost jedynie zakazu korekty paragonu, nie przekreśla natomiast zasady wynikającej z zapisu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), iż podstawą opodatkowania jest obrót. Możliwe jest zatem do wykazania, iż kwota figurująca na paragonie z błędnie wykazanym numerem NIP dotyczy innego podmiotu. Ponieważ data faktycznej sprzedaży jest wcześniejsza, nie można już wprowadzić tego obrotu do kasy, po wymianie pamięci fiskalnej, tym bardziej, iż procedura spisania protokołu z odczytu pamięci fiskalnej a następnie wymiana tej pamięci spowoduje niewątpliwie upływ czasu, zatem doprowadzenie wielkości obrotu i kwot podatku należnego do wielkości odpowiadających rzeczywistej sprzedaży i jednocześnie dotyczącego Spółki z przyporządkowanym prawidłowym numerem NIP, możliwe jest w takiej sytuacji jedynie poprzez dokonanie odpowiedniego wpisu w ewidencji sprzedaży VAT. Wykonanie takiego zapisu korygującego powinno odbyć się w oparciu o pośredni dokument źródłowy zawierający opis przyczyny zaistniałej sytuacji, nazwę podatnika, adres, dane kasy fiskalnej przyporządkowanej błędnemu numerowi NIP, numer błędnego paragonu, wartość sprzedaży, stawki i kwoty podatku, należy również dołączyć oryginał błędnego paragonu. W oparciu o ewidencję VAT sporządzić dla Spółki o prawidłowym numerze NIP deklarację VAT za dany okres rozliczeniowy.

Wioletta Gramis

 

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

REKLAMA

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

REKLAMA

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA