REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż w sklepie internetowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aneta Szwęch
Aneta Szwęch

REKLAMA

Dokonujemy wysyłkowej sprzedaży towarów za pobraniem (kurier). Mamy w związku z tym pytanie: kiedy powstaje obowiązek podatkowy dla tego rodzaju czynności:  w dniu wystawienia faktury na zasadach ogólnych (art. 19 ust. 4 ustawy o VAT), czy w dniu wpływu pieniędzy na rachunek bankowy (art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT)?Czy na ustalenie daty powstania obowiązku podatkowego wpływa fakt, że dany kurier stosuje ustawę – Prawo pocztowe?

 

REKLAMA

W działalności firmy wysyłkowej zapłata za towar dostarczony nabywcy następuje z reguły w formie:

1) zaliczki otrzymanej przed wydaniem towaru,

2) przelewu na rachunek bankowy po wydaniu towaru, bądź

3) za pobraniem przez firmę kurierską lub pracownika Poczty Polskiej przy dostawie towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku firmy wysyłkowej otrzymanie zapłaty wpływa na datę powstania obowiązku podatkowego.

 

Przypadek 1. Otrzymanie zaliczki

 

Otrzymanie zaliczki przed wydaniem towaru powoduje powstanie obowiązku podatkowego z chwilą jej otrzymania w tej części, co wynika z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT. Jeśli sprzedawca obrót ten potwierdzi fakturą VAT, to należy ją wystawić w ciągu 7 dni, licząc od dnia otrzymania zaliczki. Data wystawienia faktury zaliczkowej nie wpływa jednak na datę powstania obowiązku podatkowego. Obowiązek podatkowy z tytułu zaliczki powstał bowiem w dniu otrzymania zaliczki.

 

PRZYKŁAD

W sklepie internetowym ABC klient może zakupić towary, płacąc za nie przelewem w dniu ich zamówienia. Po opłaceniu zamówienia przez klienta firma ABC wysyła do niego zamówiony towar. 30 maja 2011 r. klient zamówił w sklepie ABC towar, za który zapłacił przelewem. Kwota przelewu została uznana na rachunku sklepu ABC 31 maja 2011 r. Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży powstał więc 31 maja 2011 r. (zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT), czyli w dniu otrzymania zaliczki. Sklep ABC wysłał towar 1 czerwca 2011 r. wraz z wystawioną w tym samym dniu fakturą VAT (data wystawienia 1 czerwca 2011 r.). Data wystawienia faktury nie wpływa na moment powstania obowiązku podatkowego. Sklep ABC ma obowiązek rozliczyć VAT od otrzymanej zaliczki w deklaracji za maj 2011 r.

 

Przypadek 2. Przelew na rachunek bankowy po wydaniu towaru

 

Może również wystąpić sytuacja, w której firma wysyłkowa dostarcza towar do klienta, zaś zapłata następuje z odroczonym terminem płatności, tj. najczęściej przelewem na rachunek bankowy. W takiej sytuacji obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych. Jeśli sprzedaż powinna być potwierdzona fakturą VAT, to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia tej faktury, lecz nie później niż 7. dnia, licząc od dnia wydania towaru, tj. zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy o VAT.

 

PRZYKŁAD

Sklep internetowy ABC wysyła klientom zamówione towary wraz z fakturą. Po otrzymaniu towaru klienci dokonują zapłaty należności za towar przelewem. 23 maja 2011 r. w sklepie internetowym ABC klient zamówił towar. Sklep ABC wysłał towar 25 maja 2011 r. wraz z fakturą wystawioną w tym samym dniu (data wystawienia 25 maja 2011 r.). Klient otrzymał towar 30 maja 2011 r. i zapłacił za niego 1 czerwca 2011 r.

 

W tym przypadku obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży powstał 25 maja 2011 r. (zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy o VAT). Z tytułu tej transakcji podatnik - sklep internetowy ma obowiązek wykazać VAT należny w deklaracji za maj 2011 r.

 

Przypadek 3. Wysyłka towarów przez kuriera

 

Może wystąpić również taka sytuacja, w której firma wysyłkowa dostarcza towar do klienta za pośrednictwem firmy kurierskiej. Organizacja wysyłki towaru do klienta odbywa się wówczas w ten sposób, że kurier dostarcza towar nabywcy, pobiera od niego zapłatę przy dostawie towaru, a następnie dokonuje zwrotu pobranej zapłaty na rachunek bankowy lub do kasy firmy wysyłkowej. Z art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT wynika, że w przypadku dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty.

 

Na tle przywołanego przepisu może powstać wątpliwość, czy dla tej wysyłkowej dostawy towaru obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych czy w sposób szczególny określony w art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT. Kluczową kwestią jest ustalenie, czy otrzymanie zapłaty w związku z wysyłkową dostawą towaru dokonanej za zaliczeniem pocztowym jest tożsame z dostawą towaru za pobraniem przez firmę kurierską. Czy użyty przez ustawodawcę termin „zaliczenie pocztowe” odnosi się do zapłaty otrzymanej przez publicznego operatora pocztowego, którym jest Poczta Polska S.A., czy wskazuje raczej na rodzaj działalności polegającej na dostarczaniu przesyłki przez kuriera, wydawanej odbiorcy pod warunkiem pobrania zapłaty w kwocie określonej przez nadawcę?

 

Należy wskazać, że firmy kurierskie co do zasady prowadzą działalność gospodarczą na podstawie ustawy - Prawo pocztowe, tj. na podstawie wpisu do „Rejestru operatorów pocztowych” prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE). Wpis do tego rejestru uprawnia do wykonywania działalności pocztowej, przez którą rozumie się m.in. zarobkowe przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek oraz druków nieopatrzonych adresem (tzw. druków bezadresowych), wykonywane w obrocie krajowym lub zagranicznym. Usługi te są określane mianem poczty kurierskiej, zaś firma kurierska funkcjonująca na podstawie wpisu do wymienionego rejestru, jako przedsiębiorca uprawniony do wykonywania działalności pocztowej, posiada status operatora pocztowego. Zatem firmy kurierskie generalnie są obowiązane do stosowania ustawy - Prawo pocztowe w zakresie odnoszącym się do przedmiotu ich działalności.

 

Uznanie firmy kurierskiej za operatora pocztowego powoduje, że zwrot „zaliczenie pocztowe” odnosi się także do sposobu pobrania zapłaty za dostarczony towar przez firmę świadczącą usługi poczty kurierskiej. W rezultacie dla dostawy wysyłkowej dokonanej za pobraniem przez firmę kurierską stosuje się art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT, gdyż wskazany przepis nie dotyczy wyłącznie zaliczenia pocztowego realizowanego przez Pocztę Polską, lecz także innych firm, np. kurierskich, umożliwiających wysyłkę towarów „za pobraniem”. Potwierdzenie tego stanowiska można odnaleźć w interpretacji indywidualnej z 2 marca 2010 r., nr ILPP1/443-1571/09-2/AT. W powołanym piśmie Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wyjaśnił terminy „za zaliczeniem pocztowym” i „za pobraniem” i uznał je za tożsame. W piśmie tym Dyrektor IS stwierdził m.in.: „Według Słownika języka polskiego PWN, Warszawa 2005, termin zaliczenie oznacza wysłać coś za zaliczeniem pocztowym, kolejowym (skrótowo: za zaliczeniem); wysłać coś pocztą, koleją, z zastrzeżeniem że przesyłka może być odebrana przez adresata po zapłaceniu sumy wskazanej przez nadawcę. Natomiast pojęcie pobranie oznacza zainkasowanie przez pocztę na zlecenie nadawcy pewnej kwoty od adresata przesyłki; wysłać coś za pobraniem pocztowym”.

 

Z przywołanych definicji wynika jednoznacznie, iż oba terminy traktowane są jednakowo. Zakładając racjonalność ustawodawcy, przesyłka dostarczana za pomocą innego kuriera powinna być traktowana tak samo jak dostarczana przez Pocztę Polską, ze względu na fakt, iż forma realizacji przesyłki (wydanie jej adresatowi po uiszczeniu wskazanej przez nadawcę kwoty) i forma zapłaty (gotówka lub wpłata na rachunek bankowy) są identyczne.

 

Tak więc otrzymanie zapłaty w przypadku dostawy wysyłkowej dokonanej „za zaliczeniem pocztowym” jest równoznaczne z otrzymaniem zapłaty „za pobraniem” przez firmy kurierskie. Moment powstania obowiązku podatkowego w obu przypadkach jest jednakowy.

 

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż przytoczony art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy nie dotyczy wyłącznie zaliczenia pocztowego, realizowanego przez Pocztę Polską, lecz także innych firm, np. kurierskich, umożliwiających wysyłkę towarów „za pobraniem”.

 

W wymienionym piśmie organ podatkowy uznał w rezultacie, że w przypadku wysyłkowej dostawy towarów za zaliczeniem (pobraniem gotówki) przez firmę kurierską, którą to gotówkę nabywca uiszcza w momencie odbioru przesyłki, obowiązek podatkowy powstaje na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT, czyli w dniu otrzymania przez firmę wysyłkową zapłaty za sprzedany towar, przy czym dniem otrzymania zapłaty jest dzień uznania rachunku bankowego bądź wpływu należności do kasy.

 

Co istotne, analogiczne stanowisko wynika także z prawomocnego wyroku WSA w Łodzi z 13 maja 2010 r., sygn. akt I SA/Łd 1196/09, w którym Sąd orzekł, że: „Zgodnie bowiem z art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty w przypadku dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym. Powyższy przepis, wbrew twierdzeniom skarżącej, precyzuje nie podmioty, lecz rodzaj działalności tej regulacji podlegający, a mianowicie dotyczy dostarczania przesyłek, za które należność pobierana jest poprzez zaliczenie pocztowe. Przy czym, jak słusznie wskazał organ, w Słowniku języka polskiego pojęcia "za zaliczeniem pocztowym" i "za pobraniem" są traktowane tożsamo i odnoszą się do dostarczania przesyłek po uiszczeniu wskazanej przez nadawcę kwoty. Poza tym, jak podnosi organ, w ww. przepisie nie ma zapisu, że chodzi o zaliczenie pocztowe dokonane przez Pocztę Polską. Jest to o tyle istotne spostrzeżenie, że jeśli ustawodawcy chodziłoby o Pocztę Polską, to taki zapis znalazłby się w ww. przepisie, tak jak znalazł się w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług poz. 2, a w przepisie art. 19 ust. 13 pkt 6 powyższego zapisu o Poczcie Polskiej nie ma. Zatem w przypadku wszelkich dostaw dokonywanych "za zaliczeniem pocztowym, w tym również za pobraniem przez firmę kurierską", obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania przez podatnika zapłaty za wydany firmie kurierskiej towar.”

 

Przesyłki publicznego operatora pocztowego są traktowane tak samo jak przesyłki firm kurierskich, innych niż publiczny operator pocztowy. Firmy kurierskie, działając generalnie na podstawie ustawy - Prawo pocztowe, wydają przesyłkę klientowi dopiero z chwilą otrzymania zapłaty należności w kwocie określonej przez firmę wysyłkową, czyli za pobraniem należności (za zaliczeniem pocztowym). Taki sposób pobrania zapłaty powoduje konieczność ustalenia daty powstania obowiązku podatkowego z uwzględnieniem art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT. Dla wysyłkowej dostawy towaru, dokonanej za pobraniem przez firmę kurierską, datę tę wyznacza dzień otrzymania przez nadawcę zapłaty za towar dostarczony do odbiorcy.

 

PRZYKŁAD

Sklep internetowy ABC wysyła towary za zaliczeniem pocztowym. W swojej działalności korzysta z usług firmy kurierskiej. 23 maja 2011 r. w sklepie internetowym ABC klient zamówił towar, za który ma zapłacić kurierowi. Firma kurierska dostarczyła zamówiony przez klienta towar 27 maja 2011 r. Uzyskaną kwotę firma kurierska przelała na konto sprzedawcy 1 czerwca 2011 r. Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży wysyłkowej powstał więc 1 czerwca 2011 r. (zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT), czyli z dniem otrzymania zapłaty. VAT należny z tytułu tej transakcji podatnik - sklep internetowy ma obowiązek wykazać w deklaracji za czerwiec 2011 r.

 

Reasumując, obowiązek podatkowy w odniesieniu do całości sprzedaży (dostawy towarów) zrealizowanej za pośrednictwem firmy kurierskiej powstaje w dniu wpływu zapłaty na rachunek bankowy lub do kasy sprzedawcy, tj. zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT. W przypadku wszelkich dostaw dokonywanych w systemie wysyłkowym za zaliczeniem pocztowym, w tym również za pobraniem zapłaty przez firmę kurierską przy wydaniu towaru odbiorcy, obowiązek podatkowy powstaje w dniu otrzymania przez podatnika zapłaty za towar.

 

Aneta Szwęch

 

Podstawa prawna:

• art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 3 pkt 11, art. 6 ust. 2, art. 8 ustawy z 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe (j.t. Dz.U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159 z późn.zm.),

• art. 19 ust. 1, 4, 11 i ust. 13 pkt 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA