REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż dokonana w trakcie zawieszenia działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Potocka

REKLAMA

Czy w trakcie zawieszenia działalności można dokonać sprzedaży środka trwałego i wyposażenia (np. komputera)? Czy trzeba w takim przypadku rozliczyć VAT?

Każdy przedsiębiorca, w sytuacjach określonych przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, może zawiesić prowadzoną działalność gospodarczą na okres od jednego do 24 miesięcy. W tym czasie zasadniczo nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Przysługuje mu natomiast prawo m.in. do:

REKLAMA

REKLAMA

1) wykonywania wszelkich czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,

2) przyjmowania należności lub regulowania zobowiązań powstałych przed datą zawieszenia działalności gospodarczej,

3) zbywania własnych środków trwałych i wyposażenia.

REKLAMA

Musi ponadto wykonywać wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czynny podatnik VAT, który zawiesił działalność gospodarczą na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, nie ma zasadniczo obowiązku składania deklaracji VAT za te okresy rozliczeniowe, których zawieszenie dotyczy. Zezwala mu na to przepis art. 99 ust. 7a ustawy o VAT. Żaden z przepisów ustawy nie zakazuje natomiast składania deklaracji VAT w okresie zawieszenia działalności z wykazywanymi w nich kwotami podatku naliczonego od ponoszonych w tym okresie kosztów, np. związanych z utrzymaniem siedziby, zapłatą raty leasingowej za samochód.

Powyższe zwolnienie ze składania deklaracji nie dotyczy natomiast:

1) podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT UE, zgodnie z art. 97 ustawy o VAT,

2) podatników dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

3) podatników dokonujących importu usług lub nabywających towary - w zakresie których są podatnikiem,

4) okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego,

5) okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego.

Z analizy powyższych regulacji wynika zatem, że firma ma prawo do sprzedaży komputera w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej, który stanowi jej środek trwały lub wyposażenie, niezależnie od tego, czy korzysta z prawa do nieskładania deklaracji VAT w okresie zawieszenia, czy nie. W takiej sytuacji firma będzie miała obowiązek opodatkowania i udokumentowania tej transakcji na zasadach ogólnych. Zobowiązana będzie również do złożenia deklaracji VAT za okres rozliczeniowy, w którym powstanie obowiązek podatkowy od sprzedaży komputera.

PRZYKŁAD

Firma prowadzona przez osobę fizyczną zawiesiła działalność gospodarczą z dniem 1 lipca 2010 r. Od tego momentu nie składa deklaracji VAT. W listopadzie sprzedała komputer stanowiący wyposażenie firmy za kwotę 1830 zł, w tym VAT 330 zł. W związku z tym złożyła deklarację za listopad, wykazując w niej odpowiednio: obrót w kwocie 1500 zł (poz. 29) i należny VAT - 330 zł (poz. 30).

Omawiana sytuacji nie będzie wskazywała jednak na to, że firma wznowiła działalność. Okres zawieszenia działalności będzie trwał nadal. Natomiast złożenie deklaracji za okres dokonania sprzedaży komputera należy potraktować jako zdarzenie sporadyczne i stanowiące wypełnienie ustawowego obowiązku wynikającego z art. 99 ust. 7b pkt 5 ustawy.

Podsumowując, w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca ma prawo do sprzedaży środków trwałych oraz wyposażenia. Należy wówczas opodatkować i udokumentować ich sprzedaż na zasadach ogólnych oraz złożyć deklarację VAT za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy od dokonanej transakcji.

Anna Potocka

Podstawa prawna:

• art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 19 ust. 1 i 4, art. 99 ust. 7a i 7b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),

• art. 14a ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA