REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć likwidację działalności

EC
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który likwiduje swoją działalność gospodarczą, oprócz uregulowania zobowiązań wobec kontrahentów musi także rozliczyć swoje zobowiązania wobec fiskusa.

• Jak obliczyć dochód i podatek z likwidacji działalności?

REKLAMA

REKLAMA

Przy likwidacji działalności pozycję wyjściową do dalszych obliczeń stanowi wartość ustalona według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, niebędących środkami trwałymi. Dochód z remanentu likwidacyjnego ustala się jako iloczyn wartości remanentu i wskaźnika procentowego udziału dochodów w przychodach podatnika w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności. Jeśli w tym okresie dochód nie wystąpił, wskaźnik procentowy ustala się na podstawie dochodów i przychodów uzyskanych w roku poprzedzającym rok zakończenia prowadzenia działalności gospodarczej. Jeżeli także w tym okresie przedsiębiorca nie osiągnął dochodu, to wskaźnika procentowego nie da się obliczyć i w efekcie likwidacja działalności nie podlega opodatkowaniu. Jeśli jednak udało się ustalić wskaźnik procentowy i obliczyć dochód z remanentu, to przedsiębiorca musi zapłacić 10-proc. podatek od tego dochodu.

Przykładowo, jeśli w ostatnich trzech miesiącach przedsiębiorca uzyskał przychód w wysokości 10 tys. zł, a dochód - 3 tys. zł, to wskaźnik procentowy wynosi 30 proc. Jeżeli wartość remanentu wynosi 45 tys. zł, to dochód z remanentu wynosi 45 tys. x 0,3 = 13,5 tys. zł, a podatek 1350 zł.

• Czy likwidując prowadzoną działalność gospodarczą, zawsze trzeba ustalać dochód?

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują przypadki, kiedy podatnik nie ma obowiązku ustalania dochodu przy likwidacji działalności gospodarczej. Taka sytuacja wystąpi, jeśli:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nastąpiła całkowita lub częściowa zmiana branży,

• osoba fizyczna wniosła w formie aportu lub wkładu do spółki cywilnej lub dopóki handlowej składniki majątku objęte remanentem,

• w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub aportu do nowo powstałego lub istniejącego przedsiębiorcy,

• nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową lub osobowej spółki handlowej w inną osobową spółkę handlową albo w spółkę kapitałową.

• Czy lepiej sprzedać, czy darować środki trwałe wykorzystywane w działalności gospodarczej, którą przedsiębiorca likwiduje?

REKLAMA

W związku z likwidacją prowadzonej działalności gospodarczej podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, płaconego na zasadach ogólnych, muszą sporządzić spis z natury. W spisie tym nie uwzględnia się jednak środków trwałych. Zatem sprzedaż środków trwałych nawet już po zakończeniu działalności gospodarczej powoduje powstanie przychodu. Przychodu nie ustala się jednak, gdy między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności, a dniem ich odpłatnego zbycia minęło sześć lat lub gdy sprzedawane są nieruchomości mieszkalne wykorzystywane na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Przychód nie wystąpi, jeśli podatnik przeznaczy uzyskane środki na cele prywatne lub nieodpłatnie je przekaże. Zatem, jak z tego wynika, darowizna jest bardziej korzystna dla podatnika niż odsprzedaż środków trwałych.

Jeśli chodzi natomiast o VAT, korzystniejsza jest sprzedaż środków trwałych przed likwidacją działalności, gdyż wtedy ciężar ekonomiczny VAT będzie ponosił nabywca. W przypadku darowizny to podatnik oblicza bowiem podatek należny, który staje się dla niego ciężarem podatkowym.

MAGDALENA MAJKOWSKA

ekspert GP

 

Not. EC

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA