REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć likwidację działalności

EC
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który likwiduje swoją działalność gospodarczą, oprócz uregulowania zobowiązań wobec kontrahentów musi także rozliczyć swoje zobowiązania wobec fiskusa.

• Jak obliczyć dochód i podatek z likwidacji działalności?

REKLAMA

REKLAMA

Przy likwidacji działalności pozycję wyjściową do dalszych obliczeń stanowi wartość ustalona według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, niebędących środkami trwałymi. Dochód z remanentu likwidacyjnego ustala się jako iloczyn wartości remanentu i wskaźnika procentowego udziału dochodów w przychodach podatnika w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności. Jeśli w tym okresie dochód nie wystąpił, wskaźnik procentowy ustala się na podstawie dochodów i przychodów uzyskanych w roku poprzedzającym rok zakończenia prowadzenia działalności gospodarczej. Jeżeli także w tym okresie przedsiębiorca nie osiągnął dochodu, to wskaźnika procentowego nie da się obliczyć i w efekcie likwidacja działalności nie podlega opodatkowaniu. Jeśli jednak udało się ustalić wskaźnik procentowy i obliczyć dochód z remanentu, to przedsiębiorca musi zapłacić 10-proc. podatek od tego dochodu.

Przykładowo, jeśli w ostatnich trzech miesiącach przedsiębiorca uzyskał przychód w wysokości 10 tys. zł, a dochód - 3 tys. zł, to wskaźnik procentowy wynosi 30 proc. Jeżeli wartość remanentu wynosi 45 tys. zł, to dochód z remanentu wynosi 45 tys. x 0,3 = 13,5 tys. zł, a podatek 1350 zł.

• Czy likwidując prowadzoną działalność gospodarczą, zawsze trzeba ustalać dochód?

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują przypadki, kiedy podatnik nie ma obowiązku ustalania dochodu przy likwidacji działalności gospodarczej. Taka sytuacja wystąpi, jeśli:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nastąpiła całkowita lub częściowa zmiana branży,

• osoba fizyczna wniosła w formie aportu lub wkładu do spółki cywilnej lub dopóki handlowej składniki majątku objęte remanentem,

• w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub aportu do nowo powstałego lub istniejącego przedsiębiorcy,

• nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową lub osobowej spółki handlowej w inną osobową spółkę handlową albo w spółkę kapitałową.

• Czy lepiej sprzedać, czy darować środki trwałe wykorzystywane w działalności gospodarczej, którą przedsiębiorca likwiduje?

REKLAMA

W związku z likwidacją prowadzonej działalności gospodarczej podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, płaconego na zasadach ogólnych, muszą sporządzić spis z natury. W spisie tym nie uwzględnia się jednak środków trwałych. Zatem sprzedaż środków trwałych nawet już po zakończeniu działalności gospodarczej powoduje powstanie przychodu. Przychodu nie ustala się jednak, gdy między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności, a dniem ich odpłatnego zbycia minęło sześć lat lub gdy sprzedawane są nieruchomości mieszkalne wykorzystywane na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Przychód nie wystąpi, jeśli podatnik przeznaczy uzyskane środki na cele prywatne lub nieodpłatnie je przekaże. Zatem, jak z tego wynika, darowizna jest bardziej korzystna dla podatnika niż odsprzedaż środków trwałych.

Jeśli chodzi natomiast o VAT, korzystniejsza jest sprzedaż środków trwałych przed likwidacją działalności, gdyż wtedy ciężar ekonomiczny VAT będzie ponosił nabywca. W przypadku darowizny to podatnik oblicza bowiem podatek należny, który staje się dla niego ciężarem podatkowym.

MAGDALENA MAJKOWSKA

ekspert GP

 

Not. EC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA