REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie reprezentacji i reklamy w firmie

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Reprezentacja, podobnie jak reklama, ma za zadanie promować dany podmiot gospodarczy, jednak każda czyni to w inny sposób.

REKLAMA

Wydatki reklamowe i reprezentacyjne stanowią w każdej firmie sporą część kosztów marketingowych. Bez reklamy i dobrej reprezentacji w dzisiejszej rzeczywistości gospodarczej nie ma co marzyć o rozwoju biznesu. Stąd bardzo istotne dla prawidłowych rozliczeń podatkowych tego typu wydatków jest ich właściwe przeznaczenie i udokumentowanie. Od ich przeznaczenia właśnie będzie zależało, czy wydatek taki będzie mógł stanowić dla przedsiębiorcy koszt uzyskania przychodów.

REKLAMA

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (analogicznie w art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Oznacza to, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków wymienionych w przepisach, jako niemogące być kosztami, stanowić mogą koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

REKLAMA

Jeśli chodzi o konkretne wydatki na reklamę i reprezentację, przepisy podatkowe wyraźnie określają, że te pierwsze mogą być kosztami w całości. Natomiast drugie - wydatki na reprezentację - nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Zatem wydając pieniądze na promocję firmy trzeba dołożyć wszelkiej staranności, aby poniesiony wydatek spełniał znamiona reklamy. Inaczej nie będzie on mógł być kosztem podatnika.

Ustawy o podatkach dochodowych zawierają jeszcze jedno ważne wyłączenie. Otóż kosztem podatkowym nie mogą być koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Ustawodawca wprost zatem wskazał, że usługi gastronomiczne oraz poczęstunki artykułami spożywczymi, stanowią formę reprezentacji i wszelkie wydatki związane z takimi formami podejmowania kontrahentów lub potencjalnych klientów, bez względu na to, przy jakiej okazji ma to miejsce, wyłączył z kosztów podatkowych.

Ważne!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązujące przepisy podatkowe wyrażnie określają, że wydatki na reklamę przedsiębiorcy moga zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodów, natomiast wydatki na reprezentację nie stanowią kosztów podatkowych

Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z funkcjonowaniem firmy, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, a także w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przyniosło (przynosiło) przychody także w przyszłości. Tylko po spełnieniu tych warunków wydatki na reklamę w firmie będą mogły być kosztem uzyskania przychodu.

Znaczenie pojęć

Reklama polega głównie na przedstawianiu produktów, nakłanianiu do ich nabycia w sposób bezpośredni. W praktyce działalności gospodarczej, przedmiotem działań reklamowych, poza towarami i usługami, może być także marka firmy. Działania polegające na utrwalaniu w pamięci kontrahentów czy też potencjalnych klientów marki firmy niewątpliwie mają na celu zachęcanie do korzystania z jej produktów w przyszłości.

Reprezentacja natomiast pośrednio promuje podmiot poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy, wykorzystując w tym celu okazałość, wystawność.

Reprezentacja i reklama może przybierać w praktyce różne formy. Zazwyczaj sprowadza się jednak do przekazywania prezentów z logo firmy lub zakupu poczęstunku dla klientów i kontrahentów. Na przykładzie tych dwóch typowych przypadków działań promocyjnych można pokazać, jak trzeba rozliczyć je w ewidencjach podatkowych.

Zdaniem organów podatkowych przekazywanie kontrahentom i potencjalnym klientom gadżetów z umieszczonym na nich logo firmy nie wyczerpuje definicji reprezentacji. Upominki o małej wartości (np. kalendarze, koszulki, polary, kubki, kalkulatory) oznaczone logo w sposób widoczny i trwały nie noszą cech okazałości czy też wystawności, co pozwalałoby przekazanie ich uznać za działania noszące cechy reprezentacji firmy.

Wpływ wydatków na przychody

Przekazywanie tych przedmiotów oznaczonych logo firmy ma natomiast charakter reklamowania marki firmy, upowszechniania wizerunku znaku firmy nie tylko wśród obdarowanych przedmiotowymi gadżetami, ale także wśród osób trzecich przypadkowo zapoznających się z logo umieszczonym na tych przedmiotach, co z kolei wpływa na rozszerzenie potencjalnego kręgu odbiorców produktów kojarzonych z tą marką. W związku z tym wydatki poniesione na zakup takich upominków mają wpływ na osiągane przez firmę przychody. Mogą więc być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

W odniesieniu zaś do kwestii zaliczenia do kosztów wydatków na zakup artykułów spożywczych oraz napojów (w tym także alkoholowych) i poczęstunek gości sprawa jest prosta. Wydatki te nie mogą być kosztem podatkowym. Zostały one bowiem precyzyjnie wymienione w przepisach, jako wydatki, które kosztami być nie mogą.

JAK TO ZROBIĆ...

Opodatkowanie wydatków na reprezentację i reklamę VAT

PROBLEM: Podatnik jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, ale jego działalność jest zwolniona od tego podatku. W związku z tym podatnik nie odlicza podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług i w całości zalicza go do kosztów uzyskania przychodów. Czy podatnik ma obowiązek opodatkowania VAT czynności dotyczących przekazania towarów i usług na cele reprezentacji i reklamy?

ROZWIĄZANIE: Podatnik nie ma obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy. Jeżeli natomiast przekazanie przez podatnika towarów na wymienione cele zostanie opodatkowane, to podatnikowi przysługuje również prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów, które przeznaczone są następnie do przekazania w celach reprezentacji i reklamy.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

• Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

REKLAMA

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

Taryfa C11. Szaleńcze ceny prądu w Polsce: 1199 zł/MWh, 2099 zł/MWh, 2314 zł/MWh, 3114 zł/MWh

To stawki dla biznesu. Małe i średnie firmy (MŚP nie będzie w 2025 r. objęty zamrożeniem cen prądu. 

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc.

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc. Ekspert przypomina: bezpieczeństwo nie jest kosztem, a inwestycją, która zapewnia ciągłość i stabilność operacyjną

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm. Interweniuje u premiera Donalda Tuska i marszałka Sejmu Szymona Hołowni.

REKLAMA

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

REKLAMA