REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać reprezentację i reklamę w 2008 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2007 r. wszystkie wydatki reklamowe mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. Natomiast za koszt taki nie mogą być uznane wydatki reprezentacyjne firmy.

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w przepisach, jako wydatki niemogące być kosztami (katalog wyłączeń znajduje się w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

REKLAMA

REKLAMA

Koszty związane z przychodami

W konsekwencji kosztami prowadzonej działalności są koszty zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie związane z uzyskiwanymi przychodami (osiągniętym przychodem lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów) oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z jego funkcjonowaniem. Należy tu podkreślić, że obowiązek jednoznacznego wykazania związku przyczynowo-skutkowego spoczywa zawsze na podatniku.

Przepisy stanowią, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Sformułowanie w szczególności oznacza, że nie jest to katalog zamknięty, a tylko przykładowo wymienione niektóre wydatki związane z reprezentacją danego podmiotu.

REKLAMA

Nie ma limitu na reklamę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem od 1 stycznia 2007 r. wydatki na reklamę, bez względu na jej rodzaj, uznano za koszt nielimitowany, a wydatki na reprezentację nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Dlatego każdy podatnik, który ponosi wydatki reklamowe, powinien szczegółowo je analizować i sprawdzać, czy nie są wydatkami reprezentacyjnymi. Pomocne w tym przypadku może być orzecznictwo sądów administracyjnych. Jak np. stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 września 2000 r. (sygn. akt. III SA 1994/99), dobra reprezentacja firmy może polegać na wystroju firmy, m.in. interesującym logo oraz sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów.

Określenie celu reprezentacji

Celem reprezentacji jest kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy. Z istoty pojęcia reprezentacji wynika, że ma ona na celu stworzenie i utrwalenie dobrego wizerunku firmy, m.in. poprzez wystawność, okazałość, elegancję.

Przekazane do spożycia np. kawa, herbata, napoje jako poczęstunek dla klientów i kontrahentów stanowią wydatek na potrzeby reprezentacji i stanowią element utrwalający dobry wizerunek firmy, dbającej o klienta.

JAK TO ZROBIĆ...

Rozliczamy wydatki na imprezę dla pracowników

PROBLEM: Czy można zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki na imprezy integracyjne, przyjęcia świąteczne i imprezy rekreacyjno-sportowe dla pracowników firmy?

ROZWIĄZANIE: Aby wydatek uznać za koszt, nie musi on mieć bezpośredniego związku z uzyskanymi przychodami. Jeżeli wydatki na imprezy dla pracowników mają na celu poprawę atmosfery pracy i zintegrowanie pracowników z pracodawcą (podatnikiem), a przez to zwiększenie efektywności ich pracy, a przez to zwiększenie przychodów osiąganych przez podatnika - należy uznać, że istnieje związek między wydatkami a przychodem i takie wydatki będą kosztem podatkowym. Natomiast jeżeli spotkanie pracowników nie przyjmie takiego celu, a polega np. tylko na konsumpcji lub przebywaniu w swojej obecności jako cel sam w sobie, to nie można przyjąć, że wydatek taki ma związek z przychodem, wobec czego nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodów.

SŁOWNIK

REKLAMA - rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio telewizję; środki (np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.) służące temu celowi.

PROMOCJA - to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Podstawa prawna

Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA