REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po zawieszeniu trzeba rozliczyć przychody

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Po okresie zawieszenia przedsiębiorcy wznawiają opłacanie zaliczek na podatek dochodowy. Podatnicy opodatkowani ryczałtem są natomiast zobowiązani do obliczenia i wpłacenia ryczałtu za okres przerwy w działalności.

REKLAMA

Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prawa podatkowego skutkować będzie zwolnieniem przedsiębiorców z obowiązku bieżących rozliczeń z fiskusem. Podatnicy, którzy zawieszą działalność, nie będą musieli wpłacać zaliczek na podatek dochodowy.

REKLAMA

Charakter instytucji zawieszenia, która zakłada przerwę w prowadzeniu działalności gospodarczej, wymagał wprowadzenia przepisu, zgodnie z którym przedsiębiorca w okresie zawieszenia nie może osiągać przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Ustawodawca dopuścił jednak możliwość podejmowania przez przedsiębiorców pewnych dozwolonych czynności w okresie zawieszenia. Dokonywanie tych czynności nie będzie jednak obojętne podatkowo. Po okresie zawieszenia przedsiębiorcy wznawiają bowiem opłacanie zaliczek podatkowych. Również ryczałt od przychodów ewidencjonowanych dotyczący okresu zawieszenia podatnik będzie obowiązany obliczyć i wpłacić na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje właściwy naczelnik urzędu skarbowego.

Czynności dozwolone

Ustawodawca w nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej umożliwił przedsiębiorcy w okresie zawieszenia wykonywanie wszelkich czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Przedsiębiorca ma również prawo przyjmować należności oraz regulować swoje zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, może także zbywać własne środki trwałe i wyposażenie. Przedsiębiorca ma ponadto prawo i obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem oraz może osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem firmy. Wreszcie ustawodawca nakazał przedsiębiorcy wykonywać wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa. Przedsiębiorca w okresie zawieszenia będzie zatem zobowiązany w szczególności:

• złożyć roczne zeznanie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych lub w ryczałcie ewidencjonowanym,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• uiścić podatek dochodowy od osób fizycznych lub podatek dochodowy od osób prawnych albo ryczałt ewidencjonowany za rok podatkowy,

• rozliczyć VAT w przypadku wykonywania dozwolonych czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Odwieszenie działalności

REKLAMA

W związku z tym, że w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca może uzyskiwać przychody chociażby ze zbycia własnych środków trwałych, przychody związane z należnościami powstałymi przed okresem zawieszenia działalności lub przychody powstałe w wyniku np. uzyskania kosztów procesowych, to po wznowieniu działalności powstanie konieczność rozliczenia tych przychodów. Obowiązek zapłaty podatku po odwieszeniu działalności powinien także objąć ewentualne przychody z wykonywania działalności gospodarczej osiągnięte mimo ustawowego zakazu jej prowadzenia.

Warto w tym miejscu wskazać, że ustawodawca zwolnił przedsiębiorców z obowiązków informacyjnych wobec organów administracji (w tym również organów podatkowych) związanych zarówno z zawieszeniem, jak i odwieszeniem prowadzenia działalności. Oznacza to, że organ ewidencyjny, który otrzymał od przedsiębiorcy wniosek o wpis informacji o zawieszeniu działalności gospodarczej albo wniosek o wpis informacji o jej wznowieniu, ma obowiązek przekazania tej informacji właściwemu dla podatnika organowi podatkowemu. Jedynie przedsiębiorcy wpisani do Krajowego Rejestru Sądowego, a zatem wspólnicy osobowych spółek prawa handlowego, muszą samodzielnie informować właściwe organy o zawieszeniu i wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej.

Rozliczenie przychodów

Po okresie zawieszenia przedsiębiorca automatycznie wznawia opłacanie zaliczek według zasad sprzed zawieszenia działalności. Ustawodawca w sposób szczegółowy uregulował natomiast terminy zapłaty ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za okres przerwy w działalności.

Ryczałt dotyczący okresu zawieszenia, w danym roku podatkowym, podatnik jest obowiązany obliczyć i wpłacić na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje właściwy naczelnik urzędu skarbowego, po wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej, w terminie:

• do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wznowiono wykonywanie działalności gospodarczej (w przypadku podatników rozliczających się miesięcznie),

• do 20 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym wznowiono wykonywanie działalności gospodarczej (w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie).

Jeżeli wznowienie wykonywania działalności gospodarczej następuje w ostatnim miesiącu roku podatkowego, ryczałt dotyczący okresu zawieszenia w danym roku podatkowym podatnik jest obowiązany obliczyć i wpłacić na rachunek urzędu skarbowego do 31 stycznia roku następnego. W tym samym terminie ryczałt zobowiązani są obliczyć i wpłacić podatnicy, którzy wznowią wykonywanie działalności gospodarczej w ostatnim kwartale roku podatkowego.

W przypadku natomiast, gdy wznowienie wykonywania działalności gospodarczej następuje w roku następującym po roku podatkowym, w którym rozpoczęto zawieszenie działalności, to ryczałt przypadający za okres zawieszenia w roku podatkowym, w którym zawieszenie rozpoczęto, podatnik jest obowiązany obliczyć i wpłacić w terminie do 31 stycznia następnego roku.

WAŻNE

Przedsiębiorca, który zawiesił wykonywanie działalności, będzie zobowiązany do regulowania innych niż podatki dochodowe danin publicznych, np. w zakresie podatków od nieruchomości, podatku od spadku i darowizn czy podatku od czynności cywilnoprawnych

WAŻNA DATA

20 września 2008 r.

wchodzą w życie nowe przepisy regulujące zawieszenie działalności gospodarczej

PRAWA I OBOWIĄZKI W OKRESIE ZAWIESZENIA

W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać z niej bieżących przychodów. Jednak w okresie zawieszenia przedsiębiorca:

• ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,

• ma prawo przyjmować należności lub ma obowiązek regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,

• ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie,

• ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, podatkowych, administracyjnych, związanych z działalnością wykonywaną przed zawieszeniem,

• wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa,

• ma prawo osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem,

• może zostać poddany kontroli.

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 1 pkt 6, art. 3, art. 8 ustawy z 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 141, poz. 888).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

REKLAMA

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

REKLAMA

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

REKLAMA