REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wycofanie komputera z działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem podatnikiem VAT. W związku z wykonywaną działalnością kupiłem kilka lat temu komputer. Nie wprowadziłem go do ewidencji środków trwałych. Ze względu na zużycie, chciałbym teraz wycofać komputer z działalności. Czy wycofując go z działalności powinienem zapłacić VAT?  

Opodatkowaniu VAT podlegają nie tylko odpłatne dostawy towarów, ale również czynności nieodpłatne. Czynności nieodpłatne podlegają jednak opodatkowaniu warunkowo, tzn. wtedy, gdy spełnione są łącznie dwa warunki:

REKLAMA

REKLAMA

• czynności dotyczą towarów należących do przedsiębiorstwa i nieodpłatne przekazanie nastąpiło na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

• podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od tych czynności w całości lub w części (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT).

W pytaniu jest mowa o wycofaniu składników majątku z działalności gospodarczej. Wycofanie składnika majątku z działalności gospodarczej polega w rezultacie na jego przekazaniu na cele osobiste, prywatne podatnika. Czynność przekazania towarów na cele osobiste jest wymienionym wprost w przepisach sposobem przekazania na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem (art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy). W konsekwencji wycofanie z działalności gospodarczej (przekazanie na cele osobiste) składników majątku (np. komputera), przy których nabyciu lub wytworzeniu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, podlega VAT. Nie ma przy tym znaczenia to, czy przekazywany składnik majątku (np. komputer) jest, czy nie jest środkiem trwałym podatnika. Nie ma również znaczenia, jaka jest przyczyna wycofania składnika majątku z działalności gospodarczej (np. zużycie komputera).

REKLAMA

W większości przypadków niekorzystny jest również sposób ustalania podstawy opodatkowania przy nieodpłatnych dostawach towarów. Podstawę stanowi bowiem cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy towarów (art. 29 ust. 10 ustawy). Na gruncie tego przepisu nie wchodzi w grę przyjęcie za podstawę opodatkowania wartości rynkowej przekazywanego na cele osobiste towaru. W konsekwencji podstawa opodatkowania VAT przy nieodpłatnej dostawie przedmiotowego komputera będzie zapewne znacznie wyższa niż jego wartość rynkowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy dodać, że art. 29 ust. 10 ustawy o VAT od 1 stycznia 2008 r. został przez ustawodawcę nieznacznie zmieniony. Z uzasadnienia projektu wynikało, że celem zmiany miało być zmniejszenie podstawy opodatkowania towarów, których wartość zmalała ze względu na stan i stopień zużycia. Niestety, ustawodawca nie zmienił w ustawie zapisu dotyczącego podstawy opodatkowania. Jest to więc nadal cena nabycia. Ta zaś jest stała i nie ulega zmianie z upływem czasu. Literalna treść art. 29 ust. 10 ustawy o VAT nie pozwala na przyjęcie liberalnego stanowiska i „urealnienie” podstawy opodatkowania. Brak jest również na dzień dzisiejszy interpretacji organów podatkowych, które potwierdzałyby prawo podatnika do zmniejszenia podstawy opodatkowania w takich przypadkach jak opisane w pytaniu.

W sytuacji przedstawionej w pytaniu podatnik powinien zatem ustalić podstawę opodatkowania według ceny nabycia netto i wystawić fakturę wewnętrzną VAT (art. 106 ust. 7 ustawy o VAT.

Zdecydowanie korzystniejszym sposobem pozbycia się przedmiotowego komputera będzie jego sprzedaż (w tym sprzedaż członkowi rodziny). Można bowiem do tej czynności zastosować cenę rynkową sprzedaży. Takie rozwiązanie pozwoli na naliczenie VAT od niższej (a nawet znacznie niższej) podstawy opodatkowania.

PRZYKŁAD

Podatnik nabył komputer za 2000 zł netto plus VAT 440 zł. Komputer służył wykonywaniu działalności opodatkowanej VAT. Podatnik odliczył więc w całości VAT naliczony. Po 3 latach podatnik wycofał komputer na cele osobiste. Wartość rynkowa tego komputera na dzień wycofania go z działalności gospodarczej wynosi 200 zł. Mimo to podatnik ma obowiązek wystawić fakturę wewnętrzną na kwotę 2000 zł (cena nabycia netto) i wykazać VAT należny w kwocie 440 zł. Fakturę powinien uwzględnić w deklaracji VAT składanej za miesiąc, w którym wycofał komputer z działalności gospodarczej. W przypadku gdyby podatnik sprzedał komputer, zapłaciłby VAT należny od kwoty 200 zł, czyli 44 zł.

Reasumując, wycofując sprzęt z działalności gospodarczej i przekazując go na cele osobiste, należy zapłacić VAT. Przekazanie na cele osobiste składników majątku (np. komputera) stanowi nieodpłatną dostawę towarów. Nieodpłatna dostawa podlega VAT, jeżeli przy wytworzeniu lub nabyciu towaru (np. komputera) podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Tomasz Krywan

Podstawa prawna:

art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2 oraz art. 29 ust. 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

REKLAMA