REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wycofując komputer z działalności, należy zapłacić VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem podatnikiem VAT. W związku z wykonywaną działalnością przed kilku laty zakupiłem komputer. Nie wprowadziłem go do ewidencji środków trwałych. Ze względu na zużycie chciałem komputer wycofać z działalności. Czy wycofując komputer z działalności, powinienem zapłacić VAT?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Tak, wycofując sprzęt z działalności gospodarczej i przekazując go na cele osobiste, należy zapłacić VAT. Przekazanie na cele osobiste składników majątku (np. komputera) stanowi nieodpłatną dostawę towarów. Nieodpłatna dostawa podlega VAT, jeżeli przy wytworzeniu lub nabyciu towaru (np. komputera) podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego.

UZASADNIENIE

Opodatkowaniu VAT podlegają nie tylko odpłatne dostawy towarów, ale również czynności nieodpłatne. Czynności nieodpłatne podlegają jednak opodatkowaniu warunkowo. Nieodpłatne czynności podlegają opodatkowaniu VAT tylko wtedy, gdy spełniają łącznie dwa warunki:

REKLAMA

• dotyczą towarów należących do przedsiębiorstwa i nieodpłatne przekazanie nastąpiło na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od tych czynności w całości lub w części (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT).

W pytaniu jest mowa o wycofaniu składników majątku z działalności gospodarczej. Wycofanie składnika majątku z działalności gospodarczej polega w rezultacie na jego przekazaniu na cele osobiste, prywatne podatnika. Czynność przekazania towarów na cele osobiste jest wymienionym wprost w przepisach sposobem przekazania na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem (art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy). W konsekwencji wycofanie z działalności gospodarczej (przekazanie na cele osobiste) składników majątku (np. komputera), przy których nabyciu lub wytworzeniu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, podlega VAT. Nie ma przy tym znaczenia to, czy przekazywany składnik majątku (np. komputer) jest, czy nie jest środkiem trwałym podatnika. Nie ma również znaczenia, jaka jest przyczyna wycofania składnika majątku z działalności gospodarczej (np. zużycie komputera).

W większości przypadków niekorzystny jest również sposób ustalania podstawy opodatkowania przy nieodpłatnych dostawach towarów. Podstawę stanowi bowiem cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy towarów (art. 29 ust. 10 ustawy). Na gruncie tego przepisu nie wchodzi w grę przyjęcie za podstawę opodatkowania wartości rynkowej przekazywanego na cele osobiste towaru. W konsekwencji podstawa opodatkowania VAT przy nieodpłatnej dostawie przedmiotowego komputera będzie zapewne znacznie wyższa niż jego wartość rynkowa.

Należy dodać, że art. 29 ust. 10 ustawy o VAT od 1 stycznia 2008 r. został przez ustawodawcę nieznacznie zmieniony. Z uzasadnienia projektu wynikało, że celem zmiany miało być zmniejszenie podstawy opodatkowania towarów, których wartość zmalała ze względu na stan i stopień zużycia. Niestety, ustawodawca nie zmienił w ustawie zapisu dotyczącego podstawy opodatkowania. Jest to więc nadal cena nabycia. Ta zaś jest stała i nie ulega zmianie z upływem czasu. Literalna treść przepisu art. 29 ust. 10 ustawy o VAT nie pozwala na przyjęcie liberalnego stanowiska i „urealnienie” podstawy opodatkowania. Brak jest również na dzień dzisiejszy interpretacji organów podatkowych, które potwierdzałyby prawo podatnika do zmniejszenia podstawy opodatkowania w takich przypadkach jak opisane w pytaniu.

W sytuacji przedstawionej w pytaniu podatnik powinien zatem ustalić podstawę opodatkowania według ceny nabycia netto i wystawić fakturę wewnętrzną VAT (art. 106 ust. 7 ustawy o VAT.

Zdecydowanie korzystniejszym sposobem pozbycia się przedmiotowego komputera będzie jego sprzedaż (w tym sprzedaż członkowi rodziny). Można bowiem do tej czynności zastosować cenę rynkową sprzedaży. Takie rozwiązanie pozwoli na naliczenie VAT od niższej (a nawet znacznie niższej) podstawy opodatkowania.

PRZYKŁAD

Podatnik nabył komputer za 2000 zł netto plus VAT 440 zł. Komputer służył wykonywaniu działalności opodatkowanej VAT. Podatnik odliczył więc w całości VAT naliczony. Po 3 latach podatnik wycofał komputer na cele osobiste. Wartość rynkowa tego komputera na dzień wycofania go z działalności gospodarczej wynosi 200 zł. Mimo to podatnik ma obowiązek wystawić fakturę wewnętrzną na kwotę 2000 zł (cena nabycia netto) i wykazać VAT należny w kwocie 440 zł. Fakturę powinien uwzględnić w deklaracji VAT składanej za miesiąc, w którym wycofał komputer z działalności gospodarczej. W przypadku gdyby podatnik sprzedał komputer, zapłaciłby VAT należny od kwoty 200 zł, czyli 44 zł.

• art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2 oraz art. 29 ust. 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

Tomasz Krywan

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA