REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie za zakaz konkurencji podlega PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Odszkodowanie wypłacone pracownikowi na podstawie przepisów o zakazie konkurencji stanowi przychód ze stosunku pracy opodatkowany na zasadach ogólnych.

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. Ustawodawca przewidział jednak wiele odstępstw od tej zasady. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. d) ustawy o PIT z podatkowej preferencji nie korzystają m.in. odszkodowania przyznane na podstawie przepisów o zakazie konkurencji.

REKLAMA

W zakresie opodatkowania odszkodowań otrzymywanych w związku z naruszeniem tzw. zakazu konkurencji długo istniał spór. Zasady wypłaty tego typu rekompensat wynikają z przepisów kodeksu pracy, dlatego odszkodowanie to - jako wypłacane w oparciu o przepisy odrębnej ustawy często uważane było za zwolnione z podatku dochodowego. Ponieważ odszkodowania z tytułu podejmowania działalności konkurencyjnej w praktyce wypłacane są na podstawie umowy zawartej między pracodawcą a pracownikiem, ustawodawca ostatecznie rozstrzygnął, że nie korzystają one ze zwolnienia podatkowego. Wyraźne wyłączenie w tym zakresie zostało wprowadzone do ustawy o PIT 1 stycznia 2001 r.

Istotna umowa

Obowiązek wypłaty odszkodowania na skutek zawarcia umowy o zakazie konkurencji normują przepisy art. 1011-1014 kodeksu pracy. Regulacje te przewidują, że zakaz konkurencji wynikający z zawartej umowy może odnosić się zarówno do okresu zatrudnienia, jak i określonego czasu po ustaniu stosunku pracy. W przypadku jednak gdy pracownik i pracodawca zawierają umowę o zakazie konkurencji w trakcie trwania stosunku pracy, przepisy nie przewidują obowiązku wypłaty pracownikowi z tego tytułu dodatkowego wynagrodzenia (odszkodowania). Obowiązek wypłaty odszkodowania na skutek zawarcia umowy o zakazie konkurencji występuje natomiast w przypadku, gdy zakaz podjęcia pracy w konkurencyjnej firmie dotyczy okresu po ustaniu zatrudnienia. Odszkodowanie wypłacone z tego tytułu podlega opodatkowaniu.

WAŻNE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwoty odszkodowania wypłacane pracownikowi z tytułu umowy o zakazie konkurencji mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu pracodawcy

Zgodnie z przepisami kodeksu pracy w zakresie określonym w odrębnej umowie pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność (zakaz konkurencji). Kodeks pracy stanowi także, że pracodawca, który poniósł szkodę wskutek naruszenia przez pracownika zakazu konkurencji przewidzianego w umowie, może dochodzić od pracownika wyrównania tej szkody. W umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy należy określić okres obowiązywania zakazu oraz wysokość odszkodowania należnego pracownikowi od pracodawcy. Odszkodowanie nie może być niższe od 25 proc. wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji. Strony mogą ustalić, że odszkodowanie będzie wypłacane w miesięcznych ratach. Zakaz konkurencji po ustaniu stosunku pracy przestaje obowiązywać przed upływem terminu, na jaki została zawarta umowa w razie ustania przyczyn uzasadniających taki zakaz lub niewywiązywania się pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania.

Przychód z pracy

Odszkodowanie wypłacone z tytułu zawartej umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy w praktyce organów podatkowych traktowane jest jako świadczenie wynikające ze stosunku pracy. Wyjaśnijmy, że za przychody ze stosunku pracy ustawodawca uznaje wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona. Przychodami ze stosunku pracy są ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Odszkodowanie przysługujące na podstawie umowy o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia (jak i w trakcie trwania stosunku pracy - jeżeli zawarta umowa takie odszkodowanie przewiduje) stanowi przychód, którego źródłem jest stosunek pracy. Pracodawca jako płatnik pobiera zaliczkę od wypłaconego odszkodowania, a następnie przekazuje ją urzędowi skarbowemu. Pracodawca zobowiązany jest ponadto do wystawienia imiennej informacji w terminie do końca lutego następującego po roku podatkowym, a w przypadku gdy obowiązek poboru zaliczek na podatek ustał w ciągu roku - w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrana została ostatnia zaliczka. Pracownik powinien natomiast zapłacić podatek od otrzymanego odszkodowania według skali podatkowej.

Koszty podatkowe

REKLAMA

W przypadku odszkodowania wypłacanego na podstawie umowy, przewidującej zakaz konkurencji w trakcie trwania stosunku pracy, takie świadczenie traktowane jest jako wynagrodzenie i nie ma wątpliwości, ze pracodawca może zaliczyć poniesiony wydatek do kosztów uzyskania przychodów. Koszt podatkowy powinno stanowić również odszkodowanie wypłacane byłemu pracownikowi, z tytułu zakazu konkurencji po ustaniu stosunku pracy, jako wydatek mający na celu zabezpieczenie źródła przychodów.

Warto wskazać, że zakaz konkurencji nie zawsze musi wynikać z umowy zawartej między pracownikiem a pracodawcą. Klauzula o zakazie konkurencji stosowana jest również w praktyce obrotu gospodarczego. Organy podatkowe wypowiadały się pozytywnie na temat możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez przedsiębiorcę na wypłatę odszkodowania za powstrzymanie się kontrahenta od działalności konkurencyjnej. Przykładem może być pismo Izby Skarbowej w Warszawie z 10 października 2005 r. (sygn. PB1/4218-SIP-4/05). W ocenie dyrektora Izby Skarbowej w dobie gospodarki rynkowej i wiążącej się z tym konkurencji wydatek poniesiony na ochronę rynku potencjalnych odbiorców towarów nie może być uznany za nieracjonalny. Powszechnie bowiem wiadomo, że wyeliminowanie lub ograniczenie skutków konkurencji może się przyczynić do zwiększenia sprzedaży towarów, a co za tym idzie - do zwiększenia osiąganych przychodów.

PRZYKŁAD

OPODATKOWANIE ODSZKODOWANIA

Dyrektor administracyjny zawarł z pracodawcą umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy. Na mocy umowy zobowiązał się do niepodejmowania pracy w konkurencyjnej firmie przez okres 12 miesięcy, natomiast pracodawca - do wypłacania mu przez ten okres odszkodowania w miesięcznych ratach w wysokości dotychczasowego wynagrodzenia. Otrzymywane przez byłego dyrektora miesięczne odszkodowanie stanowi przychód ze stosunku pracy. Przychód ten należy rozliczyć w rocznym zeznaniu podatkowym na podstawie imiennej informacji wystawionej przez byłego pracodawcę.

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Art. 9, art. 11, art. 12, art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. d) ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Ustawa z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA