REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie za zakaz konkurencji podlega PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Odszkodowanie wypłacone pracownikowi na podstawie przepisów o zakazie konkurencji stanowi przychód ze stosunku pracy opodatkowany na zasadach ogólnych.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. Ustawodawca przewidział jednak wiele odstępstw od tej zasady. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. d) ustawy o PIT z podatkowej preferencji nie korzystają m.in. odszkodowania przyznane na podstawie przepisów o zakazie konkurencji.

REKLAMA

REKLAMA

W zakresie opodatkowania odszkodowań otrzymywanych w związku z naruszeniem tzw. zakazu konkurencji długo istniał spór. Zasady wypłaty tego typu rekompensat wynikają z przepisów kodeksu pracy, dlatego odszkodowanie to - jako wypłacane w oparciu o przepisy odrębnej ustawy często uważane było za zwolnione z podatku dochodowego. Ponieważ odszkodowania z tytułu podejmowania działalności konkurencyjnej w praktyce wypłacane są na podstawie umowy zawartej między pracodawcą a pracownikiem, ustawodawca ostatecznie rozstrzygnął, że nie korzystają one ze zwolnienia podatkowego. Wyraźne wyłączenie w tym zakresie zostało wprowadzone do ustawy o PIT 1 stycznia 2001 r.

Istotna umowa

Obowiązek wypłaty odszkodowania na skutek zawarcia umowy o zakazie konkurencji normują przepisy art. 1011-1014 kodeksu pracy. Regulacje te przewidują, że zakaz konkurencji wynikający z zawartej umowy może odnosić się zarówno do okresu zatrudnienia, jak i określonego czasu po ustaniu stosunku pracy. W przypadku jednak gdy pracownik i pracodawca zawierają umowę o zakazie konkurencji w trakcie trwania stosunku pracy, przepisy nie przewidują obowiązku wypłaty pracownikowi z tego tytułu dodatkowego wynagrodzenia (odszkodowania). Obowiązek wypłaty odszkodowania na skutek zawarcia umowy o zakazie konkurencji występuje natomiast w przypadku, gdy zakaz podjęcia pracy w konkurencyjnej firmie dotyczy okresu po ustaniu zatrudnienia. Odszkodowanie wypłacone z tego tytułu podlega opodatkowaniu.

REKLAMA

WAŻNE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwoty odszkodowania wypłacane pracownikowi z tytułu umowy o zakazie konkurencji mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu pracodawcy

Zgodnie z przepisami kodeksu pracy w zakresie określonym w odrębnej umowie pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność (zakaz konkurencji). Kodeks pracy stanowi także, że pracodawca, który poniósł szkodę wskutek naruszenia przez pracownika zakazu konkurencji przewidzianego w umowie, może dochodzić od pracownika wyrównania tej szkody. W umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy należy określić okres obowiązywania zakazu oraz wysokość odszkodowania należnego pracownikowi od pracodawcy. Odszkodowanie nie może być niższe od 25 proc. wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji. Strony mogą ustalić, że odszkodowanie będzie wypłacane w miesięcznych ratach. Zakaz konkurencji po ustaniu stosunku pracy przestaje obowiązywać przed upływem terminu, na jaki została zawarta umowa w razie ustania przyczyn uzasadniających taki zakaz lub niewywiązywania się pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania.

Przychód z pracy

Odszkodowanie wypłacone z tytułu zawartej umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy w praktyce organów podatkowych traktowane jest jako świadczenie wynikające ze stosunku pracy. Wyjaśnijmy, że za przychody ze stosunku pracy ustawodawca uznaje wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona. Przychodami ze stosunku pracy są ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Odszkodowanie przysługujące na podstawie umowy o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia (jak i w trakcie trwania stosunku pracy - jeżeli zawarta umowa takie odszkodowanie przewiduje) stanowi przychód, którego źródłem jest stosunek pracy. Pracodawca jako płatnik pobiera zaliczkę od wypłaconego odszkodowania, a następnie przekazuje ją urzędowi skarbowemu. Pracodawca zobowiązany jest ponadto do wystawienia imiennej informacji w terminie do końca lutego następującego po roku podatkowym, a w przypadku gdy obowiązek poboru zaliczek na podatek ustał w ciągu roku - w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrana została ostatnia zaliczka. Pracownik powinien natomiast zapłacić podatek od otrzymanego odszkodowania według skali podatkowej.

Koszty podatkowe

W przypadku odszkodowania wypłacanego na podstawie umowy, przewidującej zakaz konkurencji w trakcie trwania stosunku pracy, takie świadczenie traktowane jest jako wynagrodzenie i nie ma wątpliwości, ze pracodawca może zaliczyć poniesiony wydatek do kosztów uzyskania przychodów. Koszt podatkowy powinno stanowić również odszkodowanie wypłacane byłemu pracownikowi, z tytułu zakazu konkurencji po ustaniu stosunku pracy, jako wydatek mający na celu zabezpieczenie źródła przychodów.

Warto wskazać, że zakaz konkurencji nie zawsze musi wynikać z umowy zawartej między pracownikiem a pracodawcą. Klauzula o zakazie konkurencji stosowana jest również w praktyce obrotu gospodarczego. Organy podatkowe wypowiadały się pozytywnie na temat możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez przedsiębiorcę na wypłatę odszkodowania za powstrzymanie się kontrahenta od działalności konkurencyjnej. Przykładem może być pismo Izby Skarbowej w Warszawie z 10 października 2005 r. (sygn. PB1/4218-SIP-4/05). W ocenie dyrektora Izby Skarbowej w dobie gospodarki rynkowej i wiążącej się z tym konkurencji wydatek poniesiony na ochronę rynku potencjalnych odbiorców towarów nie może być uznany za nieracjonalny. Powszechnie bowiem wiadomo, że wyeliminowanie lub ograniczenie skutków konkurencji może się przyczynić do zwiększenia sprzedaży towarów, a co za tym idzie - do zwiększenia osiąganych przychodów.

PRZYKŁAD

OPODATKOWANIE ODSZKODOWANIA

Dyrektor administracyjny zawarł z pracodawcą umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy. Na mocy umowy zobowiązał się do niepodejmowania pracy w konkurencyjnej firmie przez okres 12 miesięcy, natomiast pracodawca - do wypłacania mu przez ten okres odszkodowania w miesięcznych ratach w wysokości dotychczasowego wynagrodzenia. Otrzymywane przez byłego dyrektora miesięczne odszkodowanie stanowi przychód ze stosunku pracy. Przychód ten należy rozliczyć w rocznym zeznaniu podatkowym na podstawie imiennej informacji wystawionej przez byłego pracodawcę.

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Art. 9, art. 11, art. 12, art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. d) ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Ustawa z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA