REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oprocentowaną pożyczkę przedsiębiorca łatwiej rozliczy

Edyta Dobrowolska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pożyczkę na działalność gospodarczą udzielaną przez osobę prywatną najlepiej oprocentować. Odsetki będą stanowiły koszt uzyskania przychodu i obniżą podatek od działalności. Dla usprawnienia rozliczeń podatkowych umowę pożyczki najlepiej zawrzeć na piśmie.

Zgodnie z przepisem art. 23 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszt uzyskania przychodów odsetek od własnego kapitału włożonego przez podatnika w źródło przychodów. Przy czym w przypadku osoby fizycznej pojęcie kapitał własny dotyczy również środków finansowych wchodzących w skład majątku wspólnego małżonków. Jeśli więc małżonkowie nie zawarli przed ślubem intercyzy albo już w trakcie małżeństwa nie ustanowili między sobą odrębności majątkowej, także pożyczka od żony przeznaczona na cele biznesowe nie będzie się wiązać z żadnymi kosztami.

REKLAMA

REKLAMA

Zupełnie inaczej jest jednak z pożyczką udzielaną przez inne osoby, w tym także krewnych tak bliskich jak rodzeństwo, dzieci czy rodzice. Jeśli taka pożyczka jest oprocentowana, a w celu uniknięcia komplikacji podatkowych być powinna, to odsetki od niej można wliczyć w koszty uzyskania przychodu.

Komplikacje zaś mogą się wiązać z przepisem art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT, zgodnie z którym za przychód z działalności gospodarczej uznać trzeba wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Do tej drugiej kategorii trzeba by zaliczyć wartość korzyści, którą uzyskał podatnik dzięki temu, że otrzymał nieodpłatnie kapitał, który ma swoją wartość. Wartość tego świadczenia zaś ustala się posiłkując się przepisem art. 11 ustawy, na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Ujmując rzecz inaczej, stopy procentowe stosowane przy pożyczaniu kapitału w obrocie rynkowym warto zapisać w umowie. Przy braku umowy fiskus byłby skłonny zapewne zastosować maksymalną stopę dopuszczalną przez tzw. ustawę antylichwiarską.

REKLAMA

Momentem powstania kosztu jest wypłata odsetek. Dlatego ich przekazanie najlepiej udokumentować, np. w formie pokwitowania lub przelewu na konto bankowe pożyczkodawcy wskazane w umowie. Dokument ten wraz z pisemną umową pożyczki stanowi podstawę do zaewidencjonowania wydatku w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 13 - Pozostałe wydatki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

JAK TO ZROBIĆ...

Rozliczenie podatkowe pożyczki

PROBLEM: Podatnik pożyczył od rodziców na rok 10 tys. zł z przeznaczeniem na zakup środka trwałego dla prowadzonej działalności gospodarczej. Jak powinien rozliczyć tę pożyczkę?

ROZWIĄZANIE: Według zawartej w tym celu umowy po upływie roku podatnik zwrócił 10 tys. zł kapitału plus 1 tys. zł z tytułu odsetek. Podatnik wliczy w koszty 1 tys. zł w momencie wypłaty odsetek. Dzięki temu zmniejszy dochód do opodatkowania o taką kwotę i zapłaci podatek niższy, w zależności od sposobu opodatkowania, od 190 do 400 zł. Z kolei rodzice zapłacą od odsetek podatek w wysokości 190 zł.

EDYTA DOBROWOLSKA

gp@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

REKLAMA

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

REKLAMA

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA