REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdobyć nisko oprocentowaną pożyczkę na innowacyjne przedsięwzięcia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kusak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli przedsiębiorca planuje inwestycję o charakterze innowacyjnym, nie musi koniecznie iść do banku po pieniądze. Może skorzystać z nisko oprocentowanej pożyczki ze środków Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Wnioski przyjmowane są na bieżąco w siedzibie PARP.


Główną zaletą pożyczki na innowację PARP jest korzystne oprocentowanie w stosunku do oferowanego obecnie na rynku. O taką pożyczkę mogą ubiegać się mikroprzedsiębiorcy (zatrudniający do 10 osób) oraz mali i średni przedsiębiorcy mający siedzibę w Polsce.

REKLAMA

 


Przez inwestycję o charakterze innowacyjnym rozumie się inwestycję związaną z przygotowaniem i uruchomieniem wytwarzania nowych lub udoskonalonych materiałów, wyrobów, urządzeń, usług, procesów lub metod, przeznaczonych do wprowadzania na rynek albo do innego ich wykorzystania w praktyce.


Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia pożyczką są wydatki na:

- zakup i wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych,

 zakup i wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych,

- zakup licencji krajowych lub zagranicznych, polegający na nabyciu uprawnień do wykorzystywania rozwiązań naukowych i technicznych oraz doświadczeń produkcyjnych,

- zakup i montaż maszyn lub urządzeń,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- budowę, rozbudowę lub modernizację budynków lub instalacji niezbędnych do wprowadzenia rozwiązania innowacyjnego,

- zakup usług doradczych w zakresie planowania inwestycyjnego oraz wdrażania innowacji lub nowych technologii.

REKLAMA


Wielkość pożyczki nie może przekroczyć 75% wydatków kwalifikujących się do objęcia pożyczką ani kwoty 2 000 000 zł. Wydatki na zakup usług doradczych nie mogą przekroczyć 15% sumy wydatków kwalifikujących się do objęcia pożyczką.Pożyczka jest oprocentowana według tzw. stopy referencyjnej obowiązującej w dniu zawarcia umowy o udzielenie pożyczki. Stopa referencyjna to stopa oprocentowania wykorzystywana do obliczania wartości pomocy publicznej, jak również do dyskontowania kwot pomocy. Jest ona okresowo ustalana przez Komisję Europejską na podstawie obiektywnych kryteriów i publikowana w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich. Obecnie - od 1 stycznia br. - jej wysokość wynosi 5,94%.


Podstawową stopą oprocentowania pożyczki jest stopa referencyjna. Jednak oprocentowanie pożyczki może ulec nieznacznemu podwyższeniu w zależności od standingu finansowego przedsiębiorcy oraz długości okresu karencji i okresu spłaty pożyczki.

REKLAMA


Pożyczkobiorca jest zobowiązany do spłaty pożyczki wraz z odsetkami w ratach kwartalnych, płatnych w terminie do ostatniego dnia kalendarzowego kwartału. Pożyczka jest udzielana pod warunkiem, że przedsiębiorca zapewni finansowanie inwestycji w części nieobjętej pożyczką.


Pożyczek udziela PARP na wniosek przedsiębiorcy. Wniosek jest składany w dwóch egzemplarzach (oryginał oraz kopia). Jego wzór można znaleźć na stronach internetowych PARP (www.parp.gov.pl). Wszystkie rubryki wniosku powinny być wypełnione. Ponadto wszystkie strony wniosku oraz wszystkich załączników muszą być parafowane, wniosek podpisany przez osobę uprawnioną do reprezentacji wnioskodawcy, a załączane kopie dokumentów potwierdzone na każdej stronie za zgodność z oryginałem przez osobę uprawnioną do reprezentowania danego podmiotu. Wszystkie elementy wchodzące w skład kompletu dokumentów, zarówno oryginałów, jak i kopii, powinny być trwale połączone (zbindowane, zszyte, oprawione itd.).


Komplet dokumentów (wnioski wraz z załącznikami) składa się w siedzibie PARP (ul. Pańska 81/83, 00-834 Warszawa) w zamkniętej kopercie opatrzonej pełną nazwą i adresem agencji oraz wnioskodawcy. Na kopercie należy dopisać: „Wniosek o udzielenie pożyczki na realizację inwestycji o charakterze innowacyjnym”. Komisja ds. oceny projektów rozpatruje wnioski w terminie 30 dni od daty złożenia kompletnego wniosku, weryfikując i oceniając: kryteria formalne, poziom techniczny przedsięwzięcia, ocenę aktualnej sytuacji finansowej wnioskodawcy, ocenę ryzyka pożyczkowego, a także ocenę założeń biznesplanu.


Pożyczka może być wypłacona po ustanowieniu prawnego zabezpieczenia jej zwrotu, przy czym wartość przyjętego zabezpieczenia nie może być niższa niż kwota udzielanej pożyczki wraz z naliczonymi odsetkami. Sposób zabezpieczenia ustalany jest w umowie pożyczki.


Jako obligatoryjne zabezpieczenie przyjmuje się weksel własny in blanco wraz z deklaracją wekslową. Opcjonalnie przyjmowane mogą być inne formy zabezpieczenia, np. gwarancja bankowa, ubezpieczenie pożyczki, hipoteka, zastaw rejestrowy, poręczenie instytucji finansowych, blokada środków na rachunku bankowym.


UWAGA!

Przed wypłatą pierwszej transzy pożyczki pożyczkobiorca jest zobowiązany do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych według stawki 2% od wartości pożyczki.


Wnioskodawca ma prawo do zawieszenia spłaty kapitału i odsetek w okresie inwestycji (karencji w spłacie pożyczki), nie dłużej jednak niż w okresie dwóch lat. Pożyczka udzielana jest na okres nie dłuższy niż 10 lat.


Agencja lub upoważniony przez nią podmiot mają prawo kontrolować sposób realizacji inwestycji oraz jej efekty w całym okresie umowy o udzielenie pożyczki.


- § 9 rozporządzenia Ministra Gospodarki z 2 grudnia 2006 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi - Dz.U. Nr 226, poz. 1651


Łukasz Kusak

ekspert w zakresie finansów i funduszy europejskich, pracownik redakcji

 
 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA