REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie wydatki związane z połączeniem spółek są kosztem podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Planowane jest połączenie spółek kapitałowych A i B poprzez przeniesienie całego majątku spółki A na spółkę B. Jakie wydatki należy uznać za związane z połączeniem? W jakim momencie jest to koszt?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Dla spółki przejmującej są to koszty uzyskania przychodu poniesione w związku z połączeniem spółek. Należy je zakwalifikować jako koszty pośrednie uznawane za koszty podatkowe w momencie ich poniesienia. Do wydatków stanowiących koszt połączenia należy zaliczyć sporządzenie przez spółkę przejmującą planu połączenia, opłacenie usług prawniczych i usług audytorów wyceniających majątek obu spółek oraz koszty wymaganych prawem ogłoszeń prasowych.

uzasadnienie

Połączenie spółek stanowi skomplikowane przedsięwzięcie regulowane przepisami Kodeksu spółek handlowych. Połączenie to wymaga wielu operacji, których przeprowadzenie pociąga za sobą przedstawione poniżej koszty.

REKLAMA

Wydatki związane z połączeniem spółek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Plan połączenia

Łączenie się spółek kapitałowych wymaga sporządzenia planu połączenia. Co powinien zawierać plan połączenia, wskazuje art. 499 k.s.h. W planie powinny być umieszczone informacje o każdej z łączących się firm, szczegóły operacji połączenia ze szczególnie starannym uwzględnieniem zasad wymiany udziałów lub akcji, praw dla wspólników oraz członków organów.

2. Załączniki do planu połączenia

Do planu należy dołączyć załączniki, np. projekt uchwał o połączeniu spółek lub projekt zmian umowy albo statutu spółki. Załącznikiem jest też dokument zawierający informacje o wartości majątku spółki przejmowanej bądź spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, na określony dzień w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku o ogłoszenie planu połączenia. Dokumenty te w praktyce są sporządzane przez zewnętrznych audytorów lub kancelarie prawnicze. Ze względu na dużą z reguły wartość planowanej transakcji połączenia spółek również wynagrodzenie audytorów lub kancelarii prawniczych jest wysokie.

3. Zgłoszenie do sądu planu połączenia

Plan połączenia musi zostać zgłoszony do sądu. Powinien też zostać ogłoszony nie później niż na sześć tygodni przed dniem powzięcia pierwszej uchwały w sprawie połączenia. Plan połączenia należy poddać badaniu przez biegłego w zakresie poprawności i rzetelności. Sąd rejestrowy wyznacza biegłego na wspólny wniosek spółek podlegających łączeniu. W uzasadnionych przypadkach sąd może wyznaczyć dwóch albo większą liczbę biegłych. Sąd rejestrowy określa wynagrodzenie za pracę biegłego i zatwierdza rachunki jego wydatków.

4. Pisemne sprawozdanie uzasadniające połączenie

Przez zarząd każdej z łączących się spółek sporządzane jest też pisemne sprawozdanie uzasadniające połączenie, zawierające jego podstawy prawne i uzasadnienie ekonomiczne, stosunek wymiany udziałów lub akcji. Oczywiście nie ma zakazu wykorzystania przy sporządzaniu tego sprawozdania materiałów przygotowanych przez firmy zewnętrzne. Taki sposób postępowania oznacza akceptację przez fiskusa wydatków z tym związanych jako koszt podatkowy. Niezbędne jest także zawiadomienie wspólników (dwukrotnie) o zamiarze połączenia się z inną spółką.

Wydatki na połączenie jako koszt podatkowy

Wszystkie opisane wydatki wynikają z nakazu przepisów Kodeksu spółek handlowych. Są więc kosztem uzyskania przychodu, gdyż nie są wymienione w katalogu negatywnym kosztów i są powiązane w związku z rozwojem spółki poprzez zdobywanie rynku, bazy klientów oraz poszerzanie oferty.

WAŻNE!

Poniesione wydatki związane z połączeniem spółek są kosztem podatkowym jako koszt pośredni. Należy je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w momencie poniesienia (art. 15 ust. 4d updop).

Potwierdzenie przedstawionej kwalifikacji podatkowej można znaleźć w pismach organów podatkowych. 24 września 2007 r. Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu (nr pisma ZD/4061-148/07) odpowiedział na zapytanie, czy koszty połączenia poniesione przez spółkę przejmującą będą stanowiły koszty uzyskania przychodów oraz jeżeli te wydatki są kosztami uzyskania przychodów, to czy będą one stanowiły koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia?

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w związku z połączeniem spółek Wnioskująca (jako Spółka przejmująca) poniosła oraz poniesie takie koszty, jak koszty obsługi prawnej, koszty usług doradczych, koszty wyceny majątku do wartości godziwej, koszty ogłoszeń w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, a także koszty aktów notarialnych (protokołów nadzwyczajnego zgromadzenia wspólników podejmujących uchwałę o połączeniu spółek). Jak podniosła Wnioskująca, zasadniczym celem połączenia ww. Spółek jest umocnienie pozycji Spółki X (przejmującej) na rynku telekomunikacyjnym poprzez wykorzystanie aktywów Spółki Y (przejmowanej). Wnioskująca wskazała również na korzyści m.in. w postaci efektu synergii czy efektywniejszego zarządzania jednym podmiotem. W związku powyższym, zdaniem tutejszego organu podatkowego, zasadne jest uznanie, iż wskazane przez Wnioskującą koszty związane z połączeniem Spółek - w związku z treścią art. 15 ust. 1 ustawy podatkowej - stanowią koszt uzyskania przychodu, związany z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą Spółki (nieujęty w katalogu negatywnym art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej).

W powołanym piśmie organ podatkowy potwierdził także, że poniesione koszty związane z połączeniem spółek stanowią dla spółki przejmującej koszty inne niż bezpośrednio związane z osiąganymi przez nią przychodami. Na podstawie art. 15 ust. 4d updop wydatki te są potrącalne w dacie ich poniesienia.

• art. 15 ust. 4d ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Tomasz Król

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA