REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podwyższenie kapitału zakładowego jest kosztem

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki związane z podwyższeniem kapitału zakładowego są typowymi kosztami pośrednimi związanymi z prowadzoną działalnością, w związku z czym należy uznawać je za koszty uzyskania przychodów.

Podwyższenie kapitału zakładowego w spółkach kapitałowych jest czynnością, która wiąże się z koniecznością poniesienia przez spółkę wielu wydatków, np. opłaty notarialnej, opłaty wynikającej z wpisania zmiany wysokości kapitału do Krajowego Rejestru Sądowego czy też podatku od czynności cywilnoprawnych. Z punktu widzenia firm istotna jest zatem możliwość kwalifikowania tych wydatków jako koszty uzyskania przychodów.

REKLAMA

REKLAMA

Przychód podatkowy

Organy podatkowe z reguły nie pozwalają zaliczać wydatków związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego do kosztów uzyskania przychodów. Jak wyjaśnia Piotr Chmieliński, doradca podatkowy w kancelarii podatkowej Ożóg i Wspólnicy, takie stanowisko wynika z faktu, iż podwyższenie kapitału zakładowego wiąże się z pozyskaniem przez spółkę dodatkowych środków, które to środki nie są uznawane za przychód podatkowy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przykładowo naczelnik Urzędu Skarbowego w Opolu w piśmie z 14 maja 2007 r. stwierdził, że poniesione wydatki mają bezpośredni związek z czynnością polegającą na podwyższeniu kapitału, która nie powoduje powstania przychodu po stronie spółki. Skoro zatem przychód otrzymany na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego nie zalicza się do przychodów, to nie ma możliwości zaliczenia wydatków poniesionych w związku z powiększeniem kapitału zakładowego do kosztów uzyskania przychodów (sygn. PD/423-15/AK/07). Podobnie wypowiedział się dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w piśmie z 31 października 2007 r. (IBPB3/423-40/07/JD/KAN-247/08/07) oraz dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w piśmie z 7 stycznia 2008 r. (IP-PB3-423-295/07-2/JG). Zdaniem ekspertów podatkowych kancelarii podatkowej Ożóg i Wspólnicy tak radykalne stanowiska urzędów skarbowych nie są uzasadnione.

Definicja kosztów

REKLAMA

Marek Kolibski, doradca podatkowy, przypomina, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNA LICZBA

0,5 proc. wynosi stawka podatku od czynności cywilnoprawnych od podwyższenia kapitału zakładowego, który to podatek podatnicy powinni mieć prawo uwzględnienia w kosztach uzyskania przychodów

- Z uwagi na fakt, iż wydatki związane z podwyższeniem kapitału zakładowego nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1, warunkiem uznania ich za koszty uzyskania przychodów jest wykazanie, że poniesione zostały w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów - mówi Marek Kolibski.

Ekspert podkreśla, że zgodnie z dominującym poglądem zarówno wśród organów podatkowych, jak i w orzecznictwie sądów administracyjnych kosztem uzyskania przychodu są wszystkie wydatki mające na celu osiągnięcie przychodów oraz zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów tak, aby przynosiło ono przychody także w przyszłości. Zdaniem Marka Kolibskiego w konsekwencji kosztami uzyskania przychodów mogą być zarówno koszty bezpośrednio związane z konkretnym przychodem, jak również koszty pośrednie, związane z prowadzeniem danego przedsiębiorstwa jako bytu prawnego funkcjonującego w obrocie gospodarczym.

- Tym samym nie powinno ulegać wątpliwości, że wydatki związane z podwyższeniem kapitału zakładowego są typowymi kosztami pośrednimi związanymi z prowadzoną działalnością i należy uznawać je za koszty uzyskania przychodów - twierdzi Marek Kolibski.

Korzystne interpretacje

Piotr Chmieliński zwraca uwagę, że powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie zarówno w orzecznictwie sądów administracyjnych, jak i organów podatkowych. Przykładowo można tutaj przywołać wyroki NSA z 22 lutego 2006 r. (sygn. II FSK 191/05) oraz z 7 marca 2006 r., w których NSA stwierdził, że koszty organizacji osoby prawnej, czyli koszty poniesione przy zakładaniu spółki, tj. opłata notarialna, opłata skarbowa, adwokacka (radcowska), stanowią koszt bytu prawnego spółki i stanowią koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Gdyby bowiem spółka nie powstała, nie byłoby przychodu (sygn. I FSK 121/05). Analogiczne korzystne dla podatników stanowisko zajęła także część organów podatkowych. Naczelnik łódzkiego urzędu skarbowego w interpretacji z 28 listopada 2006 r. stwierdził, że podwyższenie kapitału zakładowego może się istotnie przyczynić do zwiększenia przychodów uzyskiwanych przez podatnika. W związku z tym wydatki ponoszone w celu podwyższenia kapitału spółki, mimo iż nie można przyporządkować ich wprost do określonego przychodu, stanowią koszty związane z działalnością gospodarczą oraz dotyczą zwiększenia źródeł przychodów, co umożliwia ich zaliczenie do kosztów (sygn. ŁUS-II-423/159/06/JB). Podobnie stanowisko zajął m.in. naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście w piśmie z 11 października 2006 r. (sygn. PB1/423-10/06/GB).

Konieczny związek

Skąd zatem tak niekorzystne stanowiska innych organów podatkowych? Jak wyjaśnia Marek Kolibski, u podstaw tego poglądu leżą między innymi tezy wyroku NSA z 1 marca 2000 r. (sygn. I SA/Wr 2285/98), w którym sąd stwierdził, że brak jest związku poniesionych wydatków z przychodami podatnika. Ponadto jeżeli 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT nie uznaje za przychód wartości podwyższających kapitał zakładowy spółki, to wydatki związane z taką czynnością nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów w świetle art. 7 ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT.

- Należy wskazać, że uznanie wydatków związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego jako ponoszonych wyłącznie dla podwyższenia kapitału zakładowego jest uproszczeniem opartym na błędnym założeniu - uważa Marek Kolibski.

Jak wyjaśnia ekspert, podwyższenie kapitału zakładowego nie jest bowiem celem ponoszenia tych wydatków, a jedynie środkiem do osiągnięcia celu gospodarczego, tj. zwiększenia przychodów, jak również zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

- Podwyższenie kapitału zakładowego jest formą inwestycji przekładającej się na atrakcyjność rynkową przedsiębiorcy i dokonywane jest w celu zwiększenia przyszłych przychodów, a nie jedynie dla uzyskania doraźnego dofinansowania pieniężnego bądź aportu - argumentuje nasz rozmówca.

W ocenie Piotra Chmielińskiego niezrozumiały wydaje się również argument NSA, iż przeszkodą dla uznania wydatków związanych z podwyższeniem kapitału za koszty uzyskania przychodów jest art. 12 ust. 4 pkt 4 w zw. z art. 7 ust. 3 pkt 3.

- Jak bowiem wytłumaczyć, że zgodnie z ustawą o CIT do przychodów nie zalicza się także otrzymanych lub zwróconych kredytów, a mimo to nikt nie sprzeciwia się zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów prowizji bankowych od takich kredytów - pyta ekspert. Zdaniem Piotra Chmielińskiego, przekładając wykładnię sądu odnośnie do podwyższenia kapitału na grunt przepisu o pożyczkach, takim prowizjom również powinno odmówić się miana kosztu uzyskania przychodu, a przecież nikt tego nie robi.

- Wskazany przykład bardzo wyraźnie obrazuje, jak trudne do zaakceptowania są wyniki wykładni dokonanej przez NSA. Wydaje się zatem, że argumenty przytoczone przez sąd nie powinny stanowić przesłanek do odmowy prawa zaliczenia wydatków związanych z podwyższeniem kapitału do kosztów uzyskania przychodów - mówi Piotr Chmieliński.

Ekspert podkreśla jednocześnie, że niestety interpretacje podatkowe wydawane ostatnio przez dyrektorów izby skarbowych są niekorzystne dla podatników.

- Należy zatem mieć nadzieję, że sądy administracyjne będą przyznawały rację podatnikom i organy podatkowe zmienią swoje stanowisko w tym zakresie - podsumowuje ekspert.

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Art. 12 ust. 4 pkt 4 i art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA