REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić, gdy przedsiębiorca nie ma na dopłatę podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który nie zapłaci podatku wynikającego z zeznania rocznego w ustawowym terminie, musi liczyć się z koniecznością zapłaty odsetek od zaległości podatkowych. Odsetki te wynoszą obecnie 13,5 proc. w skali roku.

Przedsiębiorca, który musi dopłacić podatek, a nie ma na to środków, może wybrać kilka rozwiązań. Część z nich proponują przepisy Ordynacji podatkowej, np. wnioskowanie o rozłożenie podatku na raty lub odroczenie terminu płatności. Inne propozycje to: zaciągnięcie kredytu bankowego lub spłata należności po terminie ustawowym. Jednak dwie ostatnie propozycje są ryzykowne. Po pierwsze, wiążą się z koniecznością spłaty odsetek. Po drugie, wpłacając podatek po terminie przedsiębiorca naraża się na odpowiedzialność wynikającą z kodeksu karnego skarbowego.

REKLAMA

REKLAMA

Wniosek o ulgę

Zgodnie z Ordynacją podatkową w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym organy podatkowe mogą na wniosek podatnika odraczać termin płatności podatku lub rozkładać taką płatność na raty. Ważne, aby przedsiębiorca stosowny wniosek złożył przed terminem płatności, czyli w przypadku PIT za 2007 rok przed 30 kwietnia 2008 r. Złożenie wniosku po 30 kwietnia nie będzie miało żadnego znaczenia prawnego. W takiej sytuacji bowiem nie będziemy mieli już do czynienia z podatkiem, lecz z zaległością podatkową.

Jeśli naczelnik urzędu skarbowego udzieli przedsiębiorcy jednej z wymienionych ulg, wyda w tej sprawie decyzję. Wtedy też nowym terminem płatności będzie dzień, w którym, zgodnie z decyzją, powinna nastąpić zapłata odroczonego podatku lub poszczególnych rat. Jeżeli przedsiębiorca nie dotrzyma nowych terminów, terminem płatności podatku objętego odroczeniem lub ratą staje się odpowiednio termin początkowy, czyli w naszym przypadku 30 kwietnia 2008 r.

REKLAMA

W praktyce trudno uzyskać wspomniane ulgi. Ich przyznanie zależy bowiem tylko i wyłącznie od decyzji fiskusa. Warto więc wiedzieć, że każdy przedsiębiorca może udzielić sobie ulg sam. Chodzi tu o płatność w ratach. Przedsiębiorca może bowiem wpłacać podatek ratalnie, np. dwa razy w miesiącu. Ważne, aby ostatnia część podatku wpłynęła do urzędu skarbowego najpóźniej 30 kwietnia 2008 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Forma zapłaty

Przedsiębiorca, który musi dopłacić należny podatek za 2007 rok, ma do wyboru kilka form dopełnienia tego obowiązku. Może wpłacić go osobiście w urzędzie lub przekazać go bezpośrednio na konto urzędu. Trzeba tylko wiedzieć, że za termin dokonania zapłaty podatku uważa się:

• przy zapłacie gotówką - dzień wpłacenia kwoty podatku w kasie organu podatkowego lub na rachunek tego organu w banku, w placówce pocztowej, w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej albo dzień pobrania podatku przez płatnika lub inkasenta;

• w obrocie bezgotówkowym - dzień obciążenia rachunku bankowego podatnika lub rachunku podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej na podstawie polecenia przelewu.

JAK TO ZROBIĆ...

Uzasadnienie wniosku o udzielenie ulgi

PROBLEM: Podatnikowi po wypełnieniu rocznego zeznania PIT-36L wyszła dopłata podatku w wysokości 18 tys. zł. Jednak w grudniu 2007 r. żona podatnika przeszła rozległy zawał i wszelkie środki przeznaczył na jej leczenie. Nie ma pieniędzy na jednorazową wpłatę tej należności. Czy sytuacja osobista może być uzasadnieniem do złożenia wniosku o rozłożenie podatku na raty?

ROZWIĄZANIE: Tak. Przepisy wskazują, że podatnik może wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o rozłożenie podatku na raty, gdy istnieje ważny interes osobisty podatnika lub ważny interes publiczny. W opisanym przypadku istnieje ważny interes podatnika. We wniosku o rozłożenie podatku na raty przedsiębiorca powinien przedstawić swoją sytuację osobistą, podając środki, jakie przeznacza na leczenie żony, np. pobyt w szpitalu, leki, wizyty u specjalistów. Warto dołączyć też kopie rachunków czy faktur potwierdzających te wydatki. Ponadto podatnik powinien określić, na jaką liczbę rat chciałby mieć podatek rozłożony oraz w jakiej formie będzie go wpłacał do urzędu - przykładowo do 20 dnia każdego miesiąca.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Podstawa prawna

Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA