REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po co i jak potwierdzać fakt nadania numeru identyfikacji podatkowej

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od pięciu lat prowadzę działalność gospodarczą. Miesiąc temu mój kontrahent (polski przedsiębiorca) poprosił mój urząd skarbowy o przedstawienie potwierdzenia nadania mi numeru identyfikacji podatkowej. Spotykam się z tym po raz pierwszy.Po co kontrahentowi takie potwierdzenie? Czy ja sam mógłbym o takie potwierdzenie wystąpić

IZBA SKARBOWA W SZCZECINIE WYJAŚNIŁA

REKLAMA

REKLAMA

Naczelnik urzędu skarbowego zobowiązany jest do potwierdzenia, na wniosek zainteresowanego, faktu nadania NIP podmiotowi, który się nim posługuje. Może on jednak jedynie dokonać potwierdzenia, czy konkretny NIP wskazany przez zainteresowanego został faktycznie przyznany podmiotowi, którego dotyczy wniosek.

Prawo do złożenia wniosku o potwierdzenie nadania NIP przysługuje podatnikowi, którego potwierdzenie dotyczy, jak i osobie trzeciej, mającej interes prawny w złożeniu wniosku.

Wniosek o takie potwierdzenie na formularzu NIP-5 należy złożyć we właściwym dla wnioskodawcy, według miejsca zamieszkania lub siedziby, urzędzie skarbowym. Formularz można uzyskać w każdym urzędzie skarbowym na terenie kraju lub pobrać ze strony internetowej Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl).

REKLAMA

Wniosek trzeba wypełnić zgodnie ze wskazówkami znajdującymi się na formularzu, tzn. należy podawać wszystkie nazwy w pełnym brzmieniu (bez stosowania własnych skrótów), szczególnie należy zwrócić uwagę na poprawny zapis nazw ulic. Pełne nazwy przedsiębiorców należy podawać tak, jak zostały one wskazane w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w ewidencji działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wypełnione i podpisane przez wnioskodawcę (osobę reprezentującą wnioskodawcę) formularze składa się w dwóch identycznych egzemplarzach bezpośrednio w siedzibie urzędu skarbowego lub przesyła za pośrednictwem poczty na adres urzędu. Jeden egzemplarz zostanie zwrócony wnioskodawcy.

Potwierdzenie nadania numeru identyfikacji podatkowej podmiotowi, który się nim posługuje, podlega opłacie skarbowej w wysokości 21 zł. Oryginalny dowód zapłaty należy dołączyć do wniosku NIP-5.

Organ podatkowy rozpatruje wniosek niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu siedmiu dni od dnia złożenia wniosku.

Urząd sprawdza, czy dane zawarte we wniosku są prawidłowe. Następnie wydaje wnioskodawcy jeden egzemplarz wniosku NIP-5 z odpowiedzią, w której: potwierdza nadanie podanego NIP lub nie potwierdza nadania podanego NIP, lub nie może potwierdzić podanego NIP ze względu na podanie niewystarczającej ilości danych o podmiocie, którego dotyczy wniosek.

Opisany tryb ma na celu wyłącznie potwierdzenie nadania NIP wskazanego we wniosku i nie oznacza bezzasadnego ujawniania danych zawartych w zgłoszeniu identyfikacyjnym lub aktualizacyjnym.

Poza wymienioną procedurą urzędy skarbowe wydają również duplikaty decyzji o nadaniu NIP, w przypadku zagubienia lub zniszczenia oryginału wspomnianej decyzji. Duplikat wydawany jest według stanu na dzień wydania oryginału decyzji, tzn. w przypadku aktualizacji duplikat nie będzie zawierał aktualnych danych. Duplikat decyzji o nadaniu NIP wydaje naczelnik urzędu skarbowego, który wydał oryginał decyzji i tylko na wniosek podatnika. Wniosek rozpatrywany jest niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu siedmiu dni od dnia jego złożenia. Wydanie duplikatu podlega opłacie skarbowej w wysokości 15 zł, a oryginalny dowód zapłaty należy dołączyć do wniosku.

EKSPERT WYJAŚNIA

WOJCIECH KOTOWSKI

konsultant podatkowy w ITA Doradztwo Podatkowe

Każdy podatnik podlega obowiązkowi ewidencyjnemu. Numer identyfikacji podatkowej (NIP) pozwala na jego identyfikację. Ma on istotne znaczenie przede wszystkim w kontaktach z administracją podatkową. Zgodnie z art. 11 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników podatnik jest zobowiązany do podawania NIP na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz innych, niepodatkowych należności budżetowych, do poboru których są zobowiązane organy podatkowe lub celne.

NIP jest nadawany jednokrotnie, decyzją naczelnika urzędu skarbowego. Przepisy przewidują także możliwość wydania potwierdzenia tego, że dany podatnik posiada określony numer podatkowy. Zgodnie z art. 13 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników potwierdza to naczelnik urzędu skarbowego, na wniosek podatnika, który danym numerem się posługuje. Możliwość uzyskania potwierdzenia NIP ma także osoba trzecia, jeżeli ma w tym interes prawny.

Z wskazanych przepisów wynika, że uzyskanie potwierdzenia NIP jest uprawnieniem, a nie obowiązkiem podatnika. Posiadanie dokumentu potwierdzającego określony NIP może być przydatne w zwykłej, codziennej działalności. Przykładowo w wielu przypadkach potwierdzenia takiego wymagają podmioty gospodarcze działające w sferze udzielania kredytów czy pożyczek (np. banki). W sytuacji gdy osoba fizyczna czy przedsiębiorca chce dokonać zakupów na raty, może to uczynić po dostarczeniu sprzedawcy potwierdzenia nadania NIP. W praktyce bywa jednak często tak, że banki i inni pożyczkodawcy zadawalają się otrzymaniem kopii wydanej decyzji o nadaniu NIP. Zdarzają się jednak przypadki utraty czy zagubienia tego dokumentu. Wówczas tak podatnik, jak i podmiot trzeci, mający w tym interes prawny, mogą wystąpić do urzędu o wystawienie potwierdzenia na druku NIP-5. Dokument stwierdzający posiadanie numeru podatkowego może więc potwierdzać rzetelność kontrahenta.

Warto w tym miejscu wspomnieć o propozycjach niektórych polityków w sprawie zniesienia NIP. Pojawiają się bowiem argumenty o niecelowości posiadania przez podatnika wielu różnych numerów: NIP, PESEL, REGON. Wystarczające miałoby być posiadanie przez podatnika jedynie numeru PESEL. Propozycja ta wydaje się jednak iść zbyt daleko. Sama idea nadawania podatnikom numerów identyfikacyjnych nie jest bowiem zła, warto jedynie zastanowić się nad możliwością jej połączenia z numerem posiadanym przez przedsiębiorcę dla celów statystycznych (REGON).

Podstawa prawna

• Ustawa z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 269, poz. 2681 z późn. zm.).

• Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. nr 225, poz. 1635 z późn. zm.).

• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Opracowała EWA MATYSZEWSKA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA