REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po co i jak potwierdzać fakt nadania numeru identyfikacji podatkowej

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od pięciu lat prowadzę działalność gospodarczą. Miesiąc temu mój kontrahent (polski przedsiębiorca) poprosił mój urząd skarbowy o przedstawienie potwierdzenia nadania mi numeru identyfikacji podatkowej. Spotykam się z tym po raz pierwszy.Po co kontrahentowi takie potwierdzenie? Czy ja sam mógłbym o takie potwierdzenie wystąpić

IZBA SKARBOWA W SZCZECINIE WYJAŚNIŁA

REKLAMA

REKLAMA

Naczelnik urzędu skarbowego zobowiązany jest do potwierdzenia, na wniosek zainteresowanego, faktu nadania NIP podmiotowi, który się nim posługuje. Może on jednak jedynie dokonać potwierdzenia, czy konkretny NIP wskazany przez zainteresowanego został faktycznie przyznany podmiotowi, którego dotyczy wniosek.

Prawo do złożenia wniosku o potwierdzenie nadania NIP przysługuje podatnikowi, którego potwierdzenie dotyczy, jak i osobie trzeciej, mającej interes prawny w złożeniu wniosku.

Wniosek o takie potwierdzenie na formularzu NIP-5 należy złożyć we właściwym dla wnioskodawcy, według miejsca zamieszkania lub siedziby, urzędzie skarbowym. Formularz można uzyskać w każdym urzędzie skarbowym na terenie kraju lub pobrać ze strony internetowej Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl).

REKLAMA

Wniosek trzeba wypełnić zgodnie ze wskazówkami znajdującymi się na formularzu, tzn. należy podawać wszystkie nazwy w pełnym brzmieniu (bez stosowania własnych skrótów), szczególnie należy zwrócić uwagę na poprawny zapis nazw ulic. Pełne nazwy przedsiębiorców należy podawać tak, jak zostały one wskazane w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w ewidencji działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wypełnione i podpisane przez wnioskodawcę (osobę reprezentującą wnioskodawcę) formularze składa się w dwóch identycznych egzemplarzach bezpośrednio w siedzibie urzędu skarbowego lub przesyła za pośrednictwem poczty na adres urzędu. Jeden egzemplarz zostanie zwrócony wnioskodawcy.

Potwierdzenie nadania numeru identyfikacji podatkowej podmiotowi, który się nim posługuje, podlega opłacie skarbowej w wysokości 21 zł. Oryginalny dowód zapłaty należy dołączyć do wniosku NIP-5.

Organ podatkowy rozpatruje wniosek niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu siedmiu dni od dnia złożenia wniosku.

Urząd sprawdza, czy dane zawarte we wniosku są prawidłowe. Następnie wydaje wnioskodawcy jeden egzemplarz wniosku NIP-5 z odpowiedzią, w której: potwierdza nadanie podanego NIP lub nie potwierdza nadania podanego NIP, lub nie może potwierdzić podanego NIP ze względu na podanie niewystarczającej ilości danych o podmiocie, którego dotyczy wniosek.

Opisany tryb ma na celu wyłącznie potwierdzenie nadania NIP wskazanego we wniosku i nie oznacza bezzasadnego ujawniania danych zawartych w zgłoszeniu identyfikacyjnym lub aktualizacyjnym.

Poza wymienioną procedurą urzędy skarbowe wydają również duplikaty decyzji o nadaniu NIP, w przypadku zagubienia lub zniszczenia oryginału wspomnianej decyzji. Duplikat wydawany jest według stanu na dzień wydania oryginału decyzji, tzn. w przypadku aktualizacji duplikat nie będzie zawierał aktualnych danych. Duplikat decyzji o nadaniu NIP wydaje naczelnik urzędu skarbowego, który wydał oryginał decyzji i tylko na wniosek podatnika. Wniosek rozpatrywany jest niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu siedmiu dni od dnia jego złożenia. Wydanie duplikatu podlega opłacie skarbowej w wysokości 15 zł, a oryginalny dowód zapłaty należy dołączyć do wniosku.

EKSPERT WYJAŚNIA

WOJCIECH KOTOWSKI

konsultant podatkowy w ITA Doradztwo Podatkowe

Każdy podatnik podlega obowiązkowi ewidencyjnemu. Numer identyfikacji podatkowej (NIP) pozwala na jego identyfikację. Ma on istotne znaczenie przede wszystkim w kontaktach z administracją podatkową. Zgodnie z art. 11 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników podatnik jest zobowiązany do podawania NIP na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz innych, niepodatkowych należności budżetowych, do poboru których są zobowiązane organy podatkowe lub celne.

NIP jest nadawany jednokrotnie, decyzją naczelnika urzędu skarbowego. Przepisy przewidują także możliwość wydania potwierdzenia tego, że dany podatnik posiada określony numer podatkowy. Zgodnie z art. 13 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników potwierdza to naczelnik urzędu skarbowego, na wniosek podatnika, który danym numerem się posługuje. Możliwość uzyskania potwierdzenia NIP ma także osoba trzecia, jeżeli ma w tym interes prawny.

Z wskazanych przepisów wynika, że uzyskanie potwierdzenia NIP jest uprawnieniem, a nie obowiązkiem podatnika. Posiadanie dokumentu potwierdzającego określony NIP może być przydatne w zwykłej, codziennej działalności. Przykładowo w wielu przypadkach potwierdzenia takiego wymagają podmioty gospodarcze działające w sferze udzielania kredytów czy pożyczek (np. banki). W sytuacji gdy osoba fizyczna czy przedsiębiorca chce dokonać zakupów na raty, może to uczynić po dostarczeniu sprzedawcy potwierdzenia nadania NIP. W praktyce bywa jednak często tak, że banki i inni pożyczkodawcy zadawalają się otrzymaniem kopii wydanej decyzji o nadaniu NIP. Zdarzają się jednak przypadki utraty czy zagubienia tego dokumentu. Wówczas tak podatnik, jak i podmiot trzeci, mający w tym interes prawny, mogą wystąpić do urzędu o wystawienie potwierdzenia na druku NIP-5. Dokument stwierdzający posiadanie numeru podatkowego może więc potwierdzać rzetelność kontrahenta.

Warto w tym miejscu wspomnieć o propozycjach niektórych polityków w sprawie zniesienia NIP. Pojawiają się bowiem argumenty o niecelowości posiadania przez podatnika wielu różnych numerów: NIP, PESEL, REGON. Wystarczające miałoby być posiadanie przez podatnika jedynie numeru PESEL. Propozycja ta wydaje się jednak iść zbyt daleko. Sama idea nadawania podatnikom numerów identyfikacyjnych nie jest bowiem zła, warto jedynie zastanowić się nad możliwością jej połączenia z numerem posiadanym przez przedsiębiorcę dla celów statystycznych (REGON).

Podstawa prawna

• Ustawa z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 269, poz. 2681 z późn. zm.).

• Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. nr 225, poz. 1635 z późn. zm.).

• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Opracowała EWA MATYSZEWSKA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

REKLAMA

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA