REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po co i jak potwierdzać fakt nadania numeru identyfikacji podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od pięciu lat prowadzę działalność gospodarczą. Miesiąc temu mój kontrahent (polski przedsiębiorca) poprosił mój urząd skarbowy o przedstawienie potwierdzenia nadania mi numeru identyfikacji podatkowej. Spotykam się z tym po raz pierwszy.Po co kontrahentowi takie potwierdzenie? Czy ja sam mógłbym o takie potwierdzenie wystąpić

IZBA SKARBOWA W SZCZECINIE WYJAŚNIŁA

REKLAMA

Naczelnik urzędu skarbowego zobowiązany jest do potwierdzenia, na wniosek zainteresowanego, faktu nadania NIP podmiotowi, który się nim posługuje. Może on jednak jedynie dokonać potwierdzenia, czy konkretny NIP wskazany przez zainteresowanego został faktycznie przyznany podmiotowi, którego dotyczy wniosek.

Prawo do złożenia wniosku o potwierdzenie nadania NIP przysługuje podatnikowi, którego potwierdzenie dotyczy, jak i osobie trzeciej, mającej interes prawny w złożeniu wniosku.

REKLAMA

Wniosek o takie potwierdzenie na formularzu NIP-5 należy złożyć we właściwym dla wnioskodawcy, według miejsca zamieszkania lub siedziby, urzędzie skarbowym. Formularz można uzyskać w każdym urzędzie skarbowym na terenie kraju lub pobrać ze strony internetowej Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl).

Wniosek trzeba wypełnić zgodnie ze wskazówkami znajdującymi się na formularzu, tzn. należy podawać wszystkie nazwy w pełnym brzmieniu (bez stosowania własnych skrótów), szczególnie należy zwrócić uwagę na poprawny zapis nazw ulic. Pełne nazwy przedsiębiorców należy podawać tak, jak zostały one wskazane w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w ewidencji działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wypełnione i podpisane przez wnioskodawcę (osobę reprezentującą wnioskodawcę) formularze składa się w dwóch identycznych egzemplarzach bezpośrednio w siedzibie urzędu skarbowego lub przesyła za pośrednictwem poczty na adres urzędu. Jeden egzemplarz zostanie zwrócony wnioskodawcy.

Potwierdzenie nadania numeru identyfikacji podatkowej podmiotowi, który się nim posługuje, podlega opłacie skarbowej w wysokości 21 zł. Oryginalny dowód zapłaty należy dołączyć do wniosku NIP-5.

Organ podatkowy rozpatruje wniosek niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu siedmiu dni od dnia złożenia wniosku.

REKLAMA

Urząd sprawdza, czy dane zawarte we wniosku są prawidłowe. Następnie wydaje wnioskodawcy jeden egzemplarz wniosku NIP-5 z odpowiedzią, w której: potwierdza nadanie podanego NIP lub nie potwierdza nadania podanego NIP, lub nie może potwierdzić podanego NIP ze względu na podanie niewystarczającej ilości danych o podmiocie, którego dotyczy wniosek.

Opisany tryb ma na celu wyłącznie potwierdzenie nadania NIP wskazanego we wniosku i nie oznacza bezzasadnego ujawniania danych zawartych w zgłoszeniu identyfikacyjnym lub aktualizacyjnym.

Poza wymienioną procedurą urzędy skarbowe wydają również duplikaty decyzji o nadaniu NIP, w przypadku zagubienia lub zniszczenia oryginału wspomnianej decyzji. Duplikat wydawany jest według stanu na dzień wydania oryginału decyzji, tzn. w przypadku aktualizacji duplikat nie będzie zawierał aktualnych danych. Duplikat decyzji o nadaniu NIP wydaje naczelnik urzędu skarbowego, który wydał oryginał decyzji i tylko na wniosek podatnika. Wniosek rozpatrywany jest niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu siedmiu dni od dnia jego złożenia. Wydanie duplikatu podlega opłacie skarbowej w wysokości 15 zł, a oryginalny dowód zapłaty należy dołączyć do wniosku.

EKSPERT WYJAŚNIA

WOJCIECH KOTOWSKI

konsultant podatkowy w ITA Doradztwo Podatkowe

Każdy podatnik podlega obowiązkowi ewidencyjnemu. Numer identyfikacji podatkowej (NIP) pozwala na jego identyfikację. Ma on istotne znaczenie przede wszystkim w kontaktach z administracją podatkową. Zgodnie z art. 11 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników podatnik jest zobowiązany do podawania NIP na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz innych, niepodatkowych należności budżetowych, do poboru których są zobowiązane organy podatkowe lub celne.

NIP jest nadawany jednokrotnie, decyzją naczelnika urzędu skarbowego. Przepisy przewidują także możliwość wydania potwierdzenia tego, że dany podatnik posiada określony numer podatkowy. Zgodnie z art. 13 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników potwierdza to naczelnik urzędu skarbowego, na wniosek podatnika, który danym numerem się posługuje. Możliwość uzyskania potwierdzenia NIP ma także osoba trzecia, jeżeli ma w tym interes prawny.

Z wskazanych przepisów wynika, że uzyskanie potwierdzenia NIP jest uprawnieniem, a nie obowiązkiem podatnika. Posiadanie dokumentu potwierdzającego określony NIP może być przydatne w zwykłej, codziennej działalności. Przykładowo w wielu przypadkach potwierdzenia takiego wymagają podmioty gospodarcze działające w sferze udzielania kredytów czy pożyczek (np. banki). W sytuacji gdy osoba fizyczna czy przedsiębiorca chce dokonać zakupów na raty, może to uczynić po dostarczeniu sprzedawcy potwierdzenia nadania NIP. W praktyce bywa jednak często tak, że banki i inni pożyczkodawcy zadawalają się otrzymaniem kopii wydanej decyzji o nadaniu NIP. Zdarzają się jednak przypadki utraty czy zagubienia tego dokumentu. Wówczas tak podatnik, jak i podmiot trzeci, mający w tym interes prawny, mogą wystąpić do urzędu o wystawienie potwierdzenia na druku NIP-5. Dokument stwierdzający posiadanie numeru podatkowego może więc potwierdzać rzetelność kontrahenta.

Warto w tym miejscu wspomnieć o propozycjach niektórych polityków w sprawie zniesienia NIP. Pojawiają się bowiem argumenty o niecelowości posiadania przez podatnika wielu różnych numerów: NIP, PESEL, REGON. Wystarczające miałoby być posiadanie przez podatnika jedynie numeru PESEL. Propozycja ta wydaje się jednak iść zbyt daleko. Sama idea nadawania podatnikom numerów identyfikacyjnych nie jest bowiem zła, warto jedynie zastanowić się nad możliwością jej połączenia z numerem posiadanym przez przedsiębiorcę dla celów statystycznych (REGON).

Podstawa prawna

• Ustawa z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 269, poz. 2681 z późn. zm.).

• Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. nr 225, poz. 1635 z późn. zm.).

• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Opracowała EWA MATYSZEWSKA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA