REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwaga w biznesie warunkiem sukcesu

Beata Drzazga
Przedsiębiorca, twórca, właściciel i prezes wielu firm w Polsce i za granicą, ekspert w zarządzaniu, ceniona prelegentka na konferencjach ekonomicznych i medycznych, autorka tekstów biznesowych dla przedsiębiorców, inspiruje i doradza innym w prowadzeniu biznesu, zajmuje się także działalnością charytatywną, współautorka prac naukowych z dziedziny ochrony zdrowia, Dziekan Wydziału Medycznego Akademii Górnośląskiej im. Wojciecha Korfantego w Katowicach.
Beata Drzazga
Źródło zewnętrzne

REKLAMA

REKLAMA

Beata Drzazga – wizjoner, przedsiębiorca, doradca życiowy i biznesowy opowiada o tym jak zarządzać odwagą i ryzykiem w biznesie. Wyznaje, czy warto podejmować biznesowe decyzje na podstawie intuicji i wewnętrznego poczucia pewności czy coś ma lub nie ma sensu.

Skąd czerpać odwagę do podejmowania ryzyka biznesowego?

REKLAMA

Czerpanie odwagi do podejmowania ryzyka biznesowego wymaga samoświadomości, planowania, uczenia się na błędach, motywacji i wsparcia ze strony innych osóbKażdy z tych elementów ma wpływ na to jak radzimy sobie z ryzykiem i ze stresem nieodłącznie z nim związanym. Nasza samoświadomość umiejętności, siły i słabości, pomaga nam ocenić, jakie ryzyko możemy podjąć, a którego raczej unikać. Kiedy czujemy się pewni siebie i wiemy, że dysponujemy potrzebnymi umiejętnościami i wiedzą, łatwiej jest podjąć ryzyko biznesowe. Przed podjęciem ryzyka biznesowego warto dokładnie przeanalizować naszą sytuację i opracować plan działania. Taki dobrze opracowany plan i strategia pomogą nam zminimalizować ryzyko niepowodzenia. Niestety niepowodzenia są nieuniknione w biznesie, ale ważne jest, aby uczyć się z nich, a nie zniechęcać się nimi. Analiza naszych błędów i podejmowanie kroków w celu ich uniknięcia w przyszłości pomaga zwiększyć poczucie pewności siebie. Oczywiście nie obejdzie się bez samomotywacji, albo wsparcia w motywacji od naszego otoczenia. Osiągnięcie sukcesu w biznesie może być silnym motywatorem do podejmowania ryzyka. Im więcej osiągamy, tym większa rośnie nasza pewność siebie i gotowość do podejmowania ryzyka. Natomiast wsparcie ze strony rodziny, przyjaciół lub partnerów biznesowych zwykle jest bezcenne, bo zwiększa poczucie pewności siebie i odwagi.

Czy zdarza się pani czuć lek i niepewność przed podejmowaniem ważnych decyzji biznesowych? Jak pani sobie z tym radzi?

W przeszłości zdarzało mi się czasem odczuwać lek lub niepewność przed podjęciem ważnej decyzji biznesowej. Jednakże, jako osoba zajmująca od dawna tylko wysokie stanowiska w biznesie, miewałam do czynienia bardzo często z różnymi wyzwaniami i decyzjami, które wymagały od mnie odwagi i pewności siebie. W takich przypadkach, zwykle korzystałam ze swojego doświadczenia i umiejętności analizowania sytuacji i podjęcia właściwych decyzji. 

Jakie były pani najważniejsze decyzje biznesowe, z których jest pani dziś najbardziej dumna? 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mogę podać kilka ważnych przykładów decyzji biznesowych mojej pierwszej firmy, które przyczyniły się do sukcesu firmy jaką dziś jest BetaMed SA. Wdrożenie innowacyjnych technologii medycznych, pozwoliły na opracowanie i produkcję nowych, skutecznych i innowacyjnych produktów zapewniających lepsze świadczenia medyczne naszym pacjentom. Kolejne ważne decyzje to np. takie by inwestować w rozwój pracowników, zapewniając im szkolenia nowych umiejętności.  Pozwoliły one podnieść ich kompetencje i kwalifikacje. Wszelkie decyzje dotyczące strategii i rozwoju firmy, które przyczyniły się do wzrostu zysków i umocnienia pozycji firmy na rynku były również niezbędne i wreszcie decyzja o ekspansji na rynek USA. Wszystkie one doprowadziły do rozpoznawalności marki. Podobne decyzje podejmuje w każdej prowadzonej przez siebie działalności biznesowej. 

Czy miała pani jakieś porażki biznesowe, które coś pani jednak dały? Jak sobie z nimi pani poradziła i co zrobiła, aby nauczyć się z tych doświadczeń?

REKLAMA

Jako założycielka tak wielkiego przedsięwzięcia jak firma BetaMed miałam do czynienia z różnymi, trudnymi sytuacjami, które wymagały odwagi i determinacji, aby się z nimi zmierzyć. Niektóre z nich dotyczyły decyzji biznesowych, takich jak wprowadzenie nowych produktów na rynek, ekspansji na rynek USA czy negocjacji z trudnymi kontrahentami.

W każdej sytuacji, korzystałam ze swojego doświadczenia. Podejmowałam już najróżniejsze decyzje, dotyczące restrukturyzacji firmy lub zmiany strategii biznesowej, co pozwoliło mi na przetrwanie trudnych sytuacji i ponowne osiągnięcie sukcesu. W każdym przypadku, radzenie sobie z porażkami jest nieodłącznym elementem prowadzenia biznesu i może prowadzić do dalszego rozwoju i wzrostu firmy, ale również umacnia nas jako przedsiębiorców, bo uczy na błędach. Nauka na własnych błędach jest bezcenna. Dlatego nie należy się bać popełniania błędów. Niestety rzadko kiedy uczymy się na sukcesach. To błędy nas rozwijają, należy tylko się im przyglądać i wyciągać wnioski. 

Czy zawsze podejmuje pani decyzje biznesowe samodzielnie, czy też korzysta z pomocy innych ludzi? 

Jeśli chodzi o podejmowanie decyzji biznesowych, to jest to proces, który zwykle wymaga konsultacji z innymi ludźmi. Jak większość przedsiębiorców, korzystam z punktu widzenia innych osób - takich jak mentorzy, doradcy biznesowi, a nawet pracownicy i partnerzy biznesowi.  Pomaga mi to uzyskać różne perspektywy i porady, które mogą pomóc w podjęciu właściwej decyzji. To czy podejmuje ją samodzielnie, czy z pomocą innych, zależy od wielu czynników, takich jak poziom doświadczenia tej osoby, moje zasoby finansowe a także rodzaj decyzji, którą mam podjąć. Korzystanie z doświadczenia innych osób, może być bardzo pomocne przy podejmowaniu tych bardzo ważnych. W ten sposób uzyskujemy różne perspektywy i pomysły, które można wziąć pod uwagę. Ostatecznie jednak, to przedsiębiorca musi postanowić, która opcja najlepiej pasuje do jego wizji i celów biznesowych.

Jakie kroki podejmuje pani, aby zmniejszyć ryzyko decyzji biznesowych? Czy opracowuje pani jakieś plany awaryjne na wypadek niepowodzenia?

Jestem zdania, że opracowanie takich kroków i planów awaryjnych pozwala przedsiębiorcom zmniejszyć ryzyko podejmowanych decyzji biznesowych i szybko reagować na zmieniające się okoliczności. Dokładne zbadanie rynku i analiza danych, aby zrozumieć swoją konkurencję, trendy rynkowe i potrzeby klientów, pomaga podjąć bardziej przemyślane i racjonalne wybory biznesowe. Tworząc zespoły, które składają się z ekspertów różnych dziedzin, mogących dostarczyć różne perspektywy i pomysły. Wyznaczanie celów i strategii pozwala na skoncentrowanie się na kluczowych obszarach i uniknięcie rozproszenia się. Opracowanie planu awaryjnego jest bardzo istotne. Warto zawsze być przygotowanym na nieprzewidziane okoliczności. To pozwala na szybką reakcję na problemy i minimalizowanie strat. Pomaga w tym ocena ryzyka, analiza jakie zagrożenia mogą pojawić się w biznesie. Taka identyfikacja zagrożeń pozwala na przygotowanie się na możliwe scenariusze i opracowanie strategii minimalizujących ryzyko. Zawsze powinniśmy być elastyczni i gotowi na zmiany. Ja stale poszukuję różnych opcji, monitoruję też wyniki moich biznesów i na ich podstawie podejmuję decyzje.

Czy uważa pani, że istnieją pewne decyzje biznesowe, które są po prostu zbyt ryzykowne? Jakie są pani granice ryzyka?

Granice ryzyka różnią się w zależności od wielu czynników, takich jak branża, wielkość przedsiębiorstwa, cel, strategia, zasoby i wiele innych. Decyzje biznesowe mogą być bardziej ryzykowne lub mniej ryzykowne, w zależności od skali przedsięwzięcia i zakresu konsekwencji. Istnieją jednak takie, które mogą zagrozić całemu przedsięwzięciu i zniszczyć biznes. Przykładem może być podejmowanie działań bez wystarczającej wiedzy i analizy, przekroczenie granic prawa lub etyki, nieodpowiedne zarządzanie finansami, itp. Ostatecznie granice te są uzależnione od celów i strategii przedsiębiorstwa oraz dostępnych zasobów. Przedsiębiorcy muszą dokładnie oceniać ryzyko i na podstawie danych i analiz zdecydować co robić. W przypadku podejmowania bardziej ryzykownych decyzji, warto rozważyć poszukiwanie pomocy ekspertów lub konsultantów, którzy mogą dostarczyć dodatkowych perspektyw i pomysłów, a także pomóc w opracowaniu planów awaryjnych i minimalizacji ryzyka.

Jakie rady ma pani dla innych osób, które boją się ryzykownych decyzji biznesowych?

REKLAMA

Podejmowanie ryzykownych decyzji biznesowych wymaga dokładnej analizy, elastyczności, kreatywności, zaufania do siebie i zaangażowania. Ważne jest również, aby rozwijać swoje umiejętności zarządzania ryzykiem, aby być przygotowanym na wszelkie sytuacje i wyzwania. Zwykle radzę: dokładnie oceniaj ryzyko przed podjęciem decyzji i dokładnie oceń wszystkie tego możliwe konsekwencje. Warto zbierać dane, robić badania rynku, analizować trendy i zasięgać porad ekspertów, aby podejmować decyzje na podstawie solidnych podstaw. Namawiam też by być przygotowanym na porażkę, bo niepowodzenie może się zdarzyć. Warto zawsze mieć w planie awaryjnym opcję dla najgorszego scenariusza i dokładnie rozważyć, jakie będą konsekwencje porażki. Zachęcam, by czasami zmienić swoje podejście lub strategię, aby dostosować się do zmieniających się okoliczności. Elastyczność na zmiany, umiejętność reagowani na sytuacje i podejmowania odpowiednich decyzji.

Wymienianie się pomysłami z innymi jest równie ważne jak zasięganie opinii innych ludzi. Uzyskujemy dzięki temu dodatkowe perspektywy. Dlatego dobrze jest znaleźć mentora, który ma doświadczenie w branży i który może pomóc w podejmowaniu decyzji. I już na sam koniec wspomnę - zaufaj swoim instynktom - w końcu, decyzje biznesowe są często podejmowane na podstawie intuicji i wewnętrznego poczucia pewności, że coś ma sens lub nie. Ważne jest, aby zaufać swojej energii i podejmować decyzje, które są zgodne z wizją i misją przedsiębiorstwa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA