REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wygląd pomaga w karierze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
kobieta, praca, uśmiech./ Fot. Fotolia
kobieta, praca, uśmiech./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej sprawdzane są przede wszystkim nasze umiejętności. Z drugiej strony, jak na początku każdej znajomości, między nami a pracodawcą zachodzi zjawisko „pierwszego wrażenia”, na które składa się przede wszystkim wygląd zewnętrzny. Czy atrakcyjni fizycznie kandydaci mają większe szanse na zatrudnienie?

Naturalna ocena po okładce

Badania wykazują, że spotykając się z kimś po raz pierwszy, mamy zaledwie kilka sekund na to, aby rozmówca wyrobił sobie na nasz temat szkicową opinię. Pierwsze wrażenie w większości przypadków ma prymarne znaczenie w ocenie nowo poznanej osoby. Opinia ta opiera się przede wszystkim na wyglądzie, na który składają się m.in.: gestykulacja, zachowanie, znaki szczególne oraz ubiór. Psychologowie jednogłośnie stwierdzają, że taka procedura oceny nowej znajomości dotyczy ok. 90% ludzi.

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma się więc co dziwić, że podobnie działa to w przypadku pracodawców spotykających się z potencjalnymi pracownikami. Kwestią sporną pozostaje jednak pytanie: czy selekcja na podstawie wyglądu w pracy jest czymś etycznym?

Sprawa nie tylko kobieca

W minionych latach problem wyglądu w pracy dotyczył przede wszystkim kobiet, jednak jak wykazują ostatnie diagnozy, wiele się zmieniło. W związku z coraz większą aktywnością zawodową pań, na znaczeniu w zdobywaniu zatrudnienia zyskał wygląd mężczyzn. Wiąże się to z faktem, iż kobiety na stanowiskach kierowniczych pojawiają się coraz częściej, więc -  jak można wydedukować - na przedstawicielki tej samej płci patrzą inaczej. Umiejętności w tym wypadku stają się czynnikiem o wiele ważniejszym. Panowie z kolei, w starciu z panią prezes muszą liczyć się z ostrzejszą oceną - według sondaży, pracodawczynie zwracają dużą uwagę na dłonie, ubiór oraz fryzurę potencjalnego pracownika.

Zobacz: Przyczyny stresu w pracy

REKLAMA

Różne stanowiska - różne wymagania

Nietrudno o krytyczne głosy mówiące, że ocenianie pracownika po wyglądzie jest niesprawiedliwe. W wielu przypadkach okazuje się to słusznym spostrzeżeniem (uroda ekspedientki w sklepie spożywczym ma raczej niewielkie znaczenie dla klientów), jednak trudno nie zgodzić się, że w niektórych zawodach wygląd jest ważnym, jeśli nie najważniejszym, narzędziem. Przykładowo, korzystając z usług kosmetyczki czy fryzjerki, podświadomie wiążemy ich urodę z efektami pracy. Bez atrakcyjnej, intrygującej aparycji trudno wyobrazić sobie również modelkę lub konsultantkę firmy kosmetycznej. Słowem - wszystko zależy od sytuacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak cię widzą, tak cię piszą                       

Chcąc wywrzeć dobre wrażenie, warto przygotować się na rozmowę z pracodawcą pod kątem pierwszego wrażenia. Oto, co możesz zrobić (rzecz jasna, poza posiadaniem odpowiednich kwalifikacji), by wypaść lepiej w oczach przyszłego szefa:

Przed rozmową postaw na relaks. Zdenerwowanie nigdy nie okazuje się dobrym doradcą. Odpręż się: idź na basen, do kina, spotkaj się ze znajomymi. Dobra kondycja psychiczna zaowocuje spokojnym zachowaniem.

Zadbaj o ubiór. W zależności od tego, jakie ma być twoje przyszłe stanowisko pracy, dobierz strój; jeśli idziesz na rozmowę kwalifikacyjną w sprawie pracy DJ’a w dyskotece, nie ubieraj się w garnitur, zaś jeśli celujesz w posadę sekretarki, nie pojawiaj się u pracodawcy w dresie. Pomijając dobór stroju, pamiętaj, aby był czysty i schludny. Zadbaj również o higienę osobistą i fryzurę. Paniom nie zaszkodzi delikatny makijaż.

Podczas rozmowy staraj się panować nad stresem; unikaj przesadnej gestykulacji i nerwowej wypowiedzi. Niech to, co mówisz będzie wypowiadane spokojnie, przyjaznym tembrem głosu oraz, oczywiście, poprawnie językowo.

Nawet wysoka wiedza i umiejętności mogą okazać się niewystarczające, jeśli pozostawimy po sobie złe wrażenie w biurze szefa. W związku z tym, niezależnie od tego, co sądzimy o ocenianiu po wyglądzie, warto postarać się o stworzenie dobrego pierwszego wrażenia. Robimy to przecież przede wszystkim dla własnych korzyści!

Zobacz: Jak rozwiązywać konflikty w zespole

Joanna Stanuch

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA