REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wygląd pomaga w karierze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
kobieta, praca, uśmiech./ Fot. Fotolia
kobieta, praca, uśmiech./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej sprawdzane są przede wszystkim nasze umiejętności. Z drugiej strony, jak na początku każdej znajomości, między nami a pracodawcą zachodzi zjawisko „pierwszego wrażenia”, na które składa się przede wszystkim wygląd zewnętrzny. Czy atrakcyjni fizycznie kandydaci mają większe szanse na zatrudnienie?

Naturalna ocena po okładce

Badania wykazują, że spotykając się z kimś po raz pierwszy, mamy zaledwie kilka sekund na to, aby rozmówca wyrobił sobie na nasz temat szkicową opinię. Pierwsze wrażenie w większości przypadków ma prymarne znaczenie w ocenie nowo poznanej osoby. Opinia ta opiera się przede wszystkim na wyglądzie, na który składają się m.in.: gestykulacja, zachowanie, znaki szczególne oraz ubiór. Psychologowie jednogłośnie stwierdzają, że taka procedura oceny nowej znajomości dotyczy ok. 90% ludzi.

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma się więc co dziwić, że podobnie działa to w przypadku pracodawców spotykających się z potencjalnymi pracownikami. Kwestią sporną pozostaje jednak pytanie: czy selekcja na podstawie wyglądu w pracy jest czymś etycznym?

Sprawa nie tylko kobieca

W minionych latach problem wyglądu w pracy dotyczył przede wszystkim kobiet, jednak jak wykazują ostatnie diagnozy, wiele się zmieniło. W związku z coraz większą aktywnością zawodową pań, na znaczeniu w zdobywaniu zatrudnienia zyskał wygląd mężczyzn. Wiąże się to z faktem, iż kobiety na stanowiskach kierowniczych pojawiają się coraz częściej, więc -  jak można wydedukować - na przedstawicielki tej samej płci patrzą inaczej. Umiejętności w tym wypadku stają się czynnikiem o wiele ważniejszym. Panowie z kolei, w starciu z panią prezes muszą liczyć się z ostrzejszą oceną - według sondaży, pracodawczynie zwracają dużą uwagę na dłonie, ubiór oraz fryzurę potencjalnego pracownika.

Zobacz: Przyczyny stresu w pracy

REKLAMA

Różne stanowiska - różne wymagania

Nietrudno o krytyczne głosy mówiące, że ocenianie pracownika po wyglądzie jest niesprawiedliwe. W wielu przypadkach okazuje się to słusznym spostrzeżeniem (uroda ekspedientki w sklepie spożywczym ma raczej niewielkie znaczenie dla klientów), jednak trudno nie zgodzić się, że w niektórych zawodach wygląd jest ważnym, jeśli nie najważniejszym, narzędziem. Przykładowo, korzystając z usług kosmetyczki czy fryzjerki, podświadomie wiążemy ich urodę z efektami pracy. Bez atrakcyjnej, intrygującej aparycji trudno wyobrazić sobie również modelkę lub konsultantkę firmy kosmetycznej. Słowem - wszystko zależy od sytuacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak cię widzą, tak cię piszą                       

Chcąc wywrzeć dobre wrażenie, warto przygotować się na rozmowę z pracodawcą pod kątem pierwszego wrażenia. Oto, co możesz zrobić (rzecz jasna, poza posiadaniem odpowiednich kwalifikacji), by wypaść lepiej w oczach przyszłego szefa:

Przed rozmową postaw na relaks. Zdenerwowanie nigdy nie okazuje się dobrym doradcą. Odpręż się: idź na basen, do kina, spotkaj się ze znajomymi. Dobra kondycja psychiczna zaowocuje spokojnym zachowaniem.

Zadbaj o ubiór. W zależności od tego, jakie ma być twoje przyszłe stanowisko pracy, dobierz strój; jeśli idziesz na rozmowę kwalifikacyjną w sprawie pracy DJ’a w dyskotece, nie ubieraj się w garnitur, zaś jeśli celujesz w posadę sekretarki, nie pojawiaj się u pracodawcy w dresie. Pomijając dobór stroju, pamiętaj, aby był czysty i schludny. Zadbaj również o higienę osobistą i fryzurę. Paniom nie zaszkodzi delikatny makijaż.

Podczas rozmowy staraj się panować nad stresem; unikaj przesadnej gestykulacji i nerwowej wypowiedzi. Niech to, co mówisz będzie wypowiadane spokojnie, przyjaznym tembrem głosu oraz, oczywiście, poprawnie językowo.

Nawet wysoka wiedza i umiejętności mogą okazać się niewystarczające, jeśli pozostawimy po sobie złe wrażenie w biurze szefa. W związku z tym, niezależnie od tego, co sądzimy o ocenianiu po wyglądzie, warto postarać się o stworzenie dobrego pierwszego wrażenia. Robimy to przecież przede wszystkim dla własnych korzyści!

Zobacz: Jak rozwiązywać konflikty w zespole

Joanna Stanuch

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA