REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są minusy "home office"?

Przez pandemię szkolenia przeniosły się głównie do strefy online
Przez pandemię szkolenia przeniosły się głównie do strefy online
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Home office to jedna ze zmian, która została wprowadzona podczas pandemii. Czy taki model pracy będzie już standardem? Czy może działaniem doraźnym?

Wprowadzanie pracy zdalnej - początki

Są firmy, które już wcześniej doświadczyły idei pracy zdalnej, dla wielu przedsiębiorstw idea "home office" była jednak czymś zupełnie nowym. Brak wprowadzenia wcześniej takiego systemu ma wiele powodów. Jednym z nich jest fakt, że jeszcze do niedawna część pracodawców nie wyrażała zgody się na pracę zdalną w obawie przed niską produktywnością pracowników, brakiem pełnej kontroli nad tym co pracownik robi i jak pożytkuje czas, a także strachem przed dużą ilością rozpraszających bodźców podczas pracy z domu.

REKLAMA

REKLAMA

Nowa rzeczywistość ukazała w pełni zalety i wady tego rozwiązania, a przedsiębiorcy musieli znaleźć nowe sposoby zastępujące dawny styl prowadzenia firm. Obecnie duża część korporacji polskich i międzynarodowych przeszła na pracę zdalną w wymiarze pełnym lub hybrydowym, a docelowo można spodziewać się, że model hybrydowy będzie standardem.

Jakie minusy ma praca zdalna?

Jakie były i są główne obawy przed modelem zdalnym pracy? Podstawowym problemem jest kwestia zaufania pracodawcy do pracownika. Częsta jest obawa o produktywność pracownika, ponieważ brak jest pełnej kontroli- pracodawca nie ma pełnego obrazu co dzieje się po drugiej stronie komputera
i czy dane zadanie rzeczywiście zajmuje daną ilość czasu, czy może efektywność jest obniżona ze względu na domowe rozpraszacze.

Kolejnym problemem jest brak bezpośredniego kontaktu z innymi pracownikami. Należy pamiętać, że praca w biurze to nie tylko wykonywanie zadań. Dla rozwoju przedsiębiorstwa ważna jest atmosfera i budowanie relacji międzyludzkich. Integracja zespołu sprawia, że dla pracownika liczy się wspólne dobro i całościowy rozwój firmy poprzez poczucie wspólnoty, a nie tylko indywidualny rozwój zawodowy.

REKLAMA

Inne minusy pracy na odległość związane są głównie z higieną pracy. Nie bez powodu przez lata wypracował się model pracy w biurze, gdzie każdy ma swoje stanowisko, własne biurko i komputer. W domu częstym problemem może być organizacja domowego biura – nie każdy ma warunki by wydzielić osobny pokój do pracy, a jeśli w mieszkaniu brakuje przestrzeni, choćby na biurko, to efektywność może być znacznie obniżona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo dochodzi do tego zacieranie się granicy między życiem zawodowym a rodzinnym- trudno jest wydzielić czas wyłącznie na pracę, kiedy w pobliżu przebywają dzieci, lub inni członkowie rodziny, w zlewie piętrzą się naczynia, a pies domaga się spaceru. Dlatego dla pracowników na "home office" bardzo ważną umiejętnością jest planowanie i organizacja czasu, a także duża ilość motywacji
i samozaparcia.

Plusy? Efektywność pracownika

Ostatnie miesiące w wielu firmach i przedsiębiorstwach pokazują jednak, że wdrożenie pracy zdalnej wśród pracowników nie musi zaszkodzić działaniu przedsiębiorstwa.

- Okazuje się, że odpowiednio zorganizowana praca zdalna może nawet znacznie podnieść efektywność pracowników. Dodatkowo pracownicy chwalą to rozwiązanie, ze względu na większe poczucie wolności i niezależności, możliwość pracy z każdego miejsca na ziemi, a także oszczędność czasu i pieniędzy na dojazdy. – komentuje Beata Praszczyk z SQD Alliance.

Dla wielu osób, które cierpią na przewlekłe schorzenia, czy też muszą opiekować się dzieckiem lub starszym, albo niepełnosprawnym członkiem rodziny takie rozwiązanie jest bardzo korzystne, bo mogą przebywać w domu podczas wykonywania obowiązków pracowniczych.

Wyzwania dla pracodawców oraz działów personalnych

Praca zdalna postawiła także wiele nowych wyzwań dla działów HR we współpracy z pracownikami. Szczęśliwie żyjemy w czasach powszechnej digitalizacji i większość kluczowych procesów – zarówno rekrutacyjnych, jak i kadrowo-płacowych, może być przeprowadzanych w pełni elektronicznie, co znacznie ułatwia zarządzanie firmą na odległość. Dzięki portalom samoobsługowym, wszelkie formalności mogą być przeprowadzane niemal bez zmian.

Z kolei, jeśli chodzi o prowadzenie i przechowywanie dokumentacji pracowniczej niezastąpione okazuje się prowadzenie tzw. e-teczek- czyli elektroniczna dokumentacja. Duża część procesów może przebiegać elektronicznie z wykorzystaniem dokumentów w postaci cyfrowej, bez konieczności personalnych spotkań, odręcznych podpisów, a także przekazywania papierowych dokumentów. Jest to na tyle bezpieczne i innowacyjne rozwiązanie, że ciężko wyobrazić sobie już powrót do niektórych form pracy sprzed ery "home office".

Do pełni sukcesu działu HR niezbędny jest jednak kontakt z pracownikiem, sprawdzanie jego pracy na bieżąco i jego motywacja. Do tego celu konieczne jest użycie jednego z wielu dostępnych na rynku rozwiązań- popularne są aplikacje pozwalające na komunikację i zarządzania projektami takie jak - Google Hangouts, Microsoft Teams, Trello, czy też komunikatory pozwalające na rozmowy, konferencje, spotkania i prezentację danych takie jak Skype czy też Zoom. Już teraz mnogość różnych rozwiązań pozwala większości przedsiębiorców efektywnie prowadzić firmy w trybie zdalnym, a technologie wciąż idą do przodu.

Szkolenia online – czyli namiastka „biura”

Do utrzymania zaangażowania pracownika w trybie zdalnym podstawą jest przede wszystkim stały kontakt. Najlepszym rozwiązaniem jest prowadzenie regularnych spotkań online z zespołem, a także częste sprawdzanie bieżących potrzeb pracownika przez dział HR. W biurze nigdy nie brakowało okazji do rozmowy o zainteresowaniach i prywatnych sprawach, co również buduje zespół.

Bez możliwości spotkań twarzą w twarz, warto podtrzymywać zdrowe relacje w firmie poprzez wspólny czat zespołowy lub aktywności online. Pozwalają one pracownikom zintegrować się ze sobą i odetchnąć. Świetną okazją do tego są m.in. szkolenia online. Ważne jest jednak, aby ich forma
i tematyka była interesująca i angażująca uczestników.

- W 2020 roku szkolenia przeniosły się głównie do strefy online. Ludzie zostali zamknięci w domach i, poszukując namiastki normalności, inwestowali swój czas w rozwój, biorąc udział w kursach dostępnych przez Internet – dodaje ekspertka z SQD Alliance.

Poza aspektem interaktywności kursów internetowych, ważne jest również „bezpieczeństwo sieci” czy dane poufne przedsiębiorstwa. Działy HR podejmujące współpracę z firmą szkoleniową, która organizuje np. kursy bhp czy szkolenia specjalistyczne w obszarze jakości, musi stawiać na profesjonalizm ekspertów oraz technologiczną dojrzałość.

Na koniec warto pamiętać, iż ważne jest zapobieganie monotonii poprzez stawianie pracownikom nowych wyzwań. Podczas pracy zdalnej, różnorodność, rozwój są bardzo ważne. Od czasu do czasu nowe projekty, czy też szkolenia online zapobiegną nadmiernej rutynie wszystkich pracowników.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

REKLAMA

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

REKLAMA

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA