REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są minusy "home office"?

Przez pandemię szkolenia przeniosły się głównie do strefy online
Przez pandemię szkolenia przeniosły się głównie do strefy online
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Home office to jedna ze zmian, która została wprowadzona podczas pandemii. Czy taki model pracy będzie już standardem? Czy może działaniem doraźnym?

Wprowadzanie pracy zdalnej - początki

Są firmy, które już wcześniej doświadczyły idei pracy zdalnej, dla wielu przedsiębiorstw idea "home office" była jednak czymś zupełnie nowym. Brak wprowadzenia wcześniej takiego systemu ma wiele powodów. Jednym z nich jest fakt, że jeszcze do niedawna część pracodawców nie wyrażała zgody się na pracę zdalną w obawie przed niską produktywnością pracowników, brakiem pełnej kontroli nad tym co pracownik robi i jak pożytkuje czas, a także strachem przed dużą ilością rozpraszających bodźców podczas pracy z domu.

REKLAMA

Nowa rzeczywistość ukazała w pełni zalety i wady tego rozwiązania, a przedsiębiorcy musieli znaleźć nowe sposoby zastępujące dawny styl prowadzenia firm. Obecnie duża część korporacji polskich i międzynarodowych przeszła na pracę zdalną w wymiarze pełnym lub hybrydowym, a docelowo można spodziewać się, że model hybrydowy będzie standardem.

Jakie minusy ma praca zdalna?

REKLAMA

Jakie były i są główne obawy przed modelem zdalnym pracy? Podstawowym problemem jest kwestia zaufania pracodawcy do pracownika. Częsta jest obawa o produktywność pracownika, ponieważ brak jest pełnej kontroli- pracodawca nie ma pełnego obrazu co dzieje się po drugiej stronie komputera
i czy dane zadanie rzeczywiście zajmuje daną ilość czasu, czy może efektywność jest obniżona ze względu na domowe rozpraszacze.

Kolejnym problemem jest brak bezpośredniego kontaktu z innymi pracownikami. Należy pamiętać, że praca w biurze to nie tylko wykonywanie zadań. Dla rozwoju przedsiębiorstwa ważna jest atmosfera i budowanie relacji międzyludzkich. Integracja zespołu sprawia, że dla pracownika liczy się wspólne dobro i całościowy rozwój firmy poprzez poczucie wspólnoty, a nie tylko indywidualny rozwój zawodowy.

Inne minusy pracy na odległość związane są głównie z higieną pracy. Nie bez powodu przez lata wypracował się model pracy w biurze, gdzie każdy ma swoje stanowisko, własne biurko i komputer. W domu częstym problemem może być organizacja domowego biura – nie każdy ma warunki by wydzielić osobny pokój do pracy, a jeśli w mieszkaniu brakuje przestrzeni, choćby na biurko, to efektywność może być znacznie obniżona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo dochodzi do tego zacieranie się granicy między życiem zawodowym a rodzinnym- trudno jest wydzielić czas wyłącznie na pracę, kiedy w pobliżu przebywają dzieci, lub inni członkowie rodziny, w zlewie piętrzą się naczynia, a pies domaga się spaceru. Dlatego dla pracowników na "home office" bardzo ważną umiejętnością jest planowanie i organizacja czasu, a także duża ilość motywacji
i samozaparcia.

Plusy? Efektywność pracownika

Ostatnie miesiące w wielu firmach i przedsiębiorstwach pokazują jednak, że wdrożenie pracy zdalnej wśród pracowników nie musi zaszkodzić działaniu przedsiębiorstwa.

REKLAMA

- Okazuje się, że odpowiednio zorganizowana praca zdalna może nawet znacznie podnieść efektywność pracowników. Dodatkowo pracownicy chwalą to rozwiązanie, ze względu na większe poczucie wolności i niezależności, możliwość pracy z każdego miejsca na ziemi, a także oszczędność czasu i pieniędzy na dojazdy. – komentuje Beata Praszczyk z SQD Alliance.

Dla wielu osób, które cierpią na przewlekłe schorzenia, czy też muszą opiekować się dzieckiem lub starszym, albo niepełnosprawnym członkiem rodziny takie rozwiązanie jest bardzo korzystne, bo mogą przebywać w domu podczas wykonywania obowiązków pracowniczych.

Wyzwania dla pracodawców oraz działów personalnych

Praca zdalna postawiła także wiele nowych wyzwań dla działów HR we współpracy z pracownikami. Szczęśliwie żyjemy w czasach powszechnej digitalizacji i większość kluczowych procesów – zarówno rekrutacyjnych, jak i kadrowo-płacowych, może być przeprowadzanych w pełni elektronicznie, co znacznie ułatwia zarządzanie firmą na odległość. Dzięki portalom samoobsługowym, wszelkie formalności mogą być przeprowadzane niemal bez zmian.

Z kolei, jeśli chodzi o prowadzenie i przechowywanie dokumentacji pracowniczej niezastąpione okazuje się prowadzenie tzw. e-teczek- czyli elektroniczna dokumentacja. Duża część procesów może przebiegać elektronicznie z wykorzystaniem dokumentów w postaci cyfrowej, bez konieczności personalnych spotkań, odręcznych podpisów, a także przekazywania papierowych dokumentów. Jest to na tyle bezpieczne i innowacyjne rozwiązanie, że ciężko wyobrazić sobie już powrót do niektórych form pracy sprzed ery "home office".

Do pełni sukcesu działu HR niezbędny jest jednak kontakt z pracownikiem, sprawdzanie jego pracy na bieżąco i jego motywacja. Do tego celu konieczne jest użycie jednego z wielu dostępnych na rynku rozwiązań- popularne są aplikacje pozwalające na komunikację i zarządzania projektami takie jak - Google Hangouts, Microsoft Teams, Trello, czy też komunikatory pozwalające na rozmowy, konferencje, spotkania i prezentację danych takie jak Skype czy też Zoom. Już teraz mnogość różnych rozwiązań pozwala większości przedsiębiorców efektywnie prowadzić firmy w trybie zdalnym, a technologie wciąż idą do przodu.

Szkolenia online – czyli namiastka „biura”

Do utrzymania zaangażowania pracownika w trybie zdalnym podstawą jest przede wszystkim stały kontakt. Najlepszym rozwiązaniem jest prowadzenie regularnych spotkań online z zespołem, a także częste sprawdzanie bieżących potrzeb pracownika przez dział HR. W biurze nigdy nie brakowało okazji do rozmowy o zainteresowaniach i prywatnych sprawach, co również buduje zespół.

Bez możliwości spotkań twarzą w twarz, warto podtrzymywać zdrowe relacje w firmie poprzez wspólny czat zespołowy lub aktywności online. Pozwalają one pracownikom zintegrować się ze sobą i odetchnąć. Świetną okazją do tego są m.in. szkolenia online. Ważne jest jednak, aby ich forma
i tematyka była interesująca i angażująca uczestników.

- W 2020 roku szkolenia przeniosły się głównie do strefy online. Ludzie zostali zamknięci w domach i, poszukując namiastki normalności, inwestowali swój czas w rozwój, biorąc udział w kursach dostępnych przez Internet – dodaje ekspertka z SQD Alliance.

Poza aspektem interaktywności kursów internetowych, ważne jest również „bezpieczeństwo sieci” czy dane poufne przedsiębiorstwa. Działy HR podejmujące współpracę z firmą szkoleniową, która organizuje np. kursy bhp czy szkolenia specjalistyczne w obszarze jakości, musi stawiać na profesjonalizm ekspertów oraz technologiczną dojrzałość.

Na koniec warto pamiętać, iż ważne jest zapobieganie monotonii poprzez stawianie pracownikom nowych wyzwań. Podczas pracy zdalnej, różnorodność, rozwój są bardzo ważne. Od czasu do czasu nowe projekty, czy też szkolenia online zapobiegną nadmiernej rutynie wszystkich pracowników.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Deregulacja przepisów: przedsiębiorcy wyliczają 15 punktów dla premiera i Rafała Brzoski [Deregulacyjna piętnastka]

Deregulacja przepisów leży w interesie przedsiębiorców. Eksperci Północnej Izby Gospodarczej wyliczają 15 punktów dla premiera Donalda Tuska i Rafała Brzoski. Postulaty przedsiębiorców nazwano "Deregulacyjną piętnastką".

Dyrektywa drugiej szansy. Jak może pomóc przedsiębiorcom w kryzysie finansowym [WYWIAD]

Czym jest dyrektywa drugiej szansy? Jak może pomóc firmom, będącym w trudnej sytuacji finansowej? Kiedy nowe przepisy wchodzą w życie? Rozmawiamy z Patrykiem Kruczkiem, adwokatem i doradcą restrukturyzacyjnym z kancelarii Kruczek+Partnerzy.

Kiedy jest odpowiedni czas na windykację należności? Nie czekaj zbyt długo

Płynność finansowa to podstawa skutecznego zarządzania firmą. Kiedy zatem rozpocząć windykację należności? Okazuje się, że nie można czekać zbyt długo. Co trzeba wziąć pod uwagę? Kiedy powinna zapalić się czerwona lampka? Podpowiadamy.

Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

REKLAMA

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

REKLAMA

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA