REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zalanie mieszkania - ubezpieczenie nie gwarantuje przyznania odszkodowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
odszkodowanie za zalanie mieszkania; ubezpieczenia majątkowe
odszkodowanie za zalanie mieszkania; ubezpieczenia majątkowe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Choć wzrasta ilość dostępnych na rynku ubezpieczeń majątkowych i OC, zakłady ubezpieczeń odmawiają przyjęcia odpowiedzialności za, np., zalanie mieszkania. Dlaczego tak się dzieje? Co na to Sąd Najwyższy?

Do najczęstszych przyczyn „zalania” w budynku wielorodzinnym należą: nieszczelność rur doprowadzających wodę lub nieczystości oraz usterki urządzeń pobierających wodę (np. pralki, zmywarki), które należy uznać za zdarzenie losowe, niewynikające z zaniechania właściciela lub użytkownika lokalu.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawy prawne odpowiedzialności za zalanie

Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 18 lipca 2012 r. (sygn. akt III CZP 41/12) stanowi  kontynuację utrwalonej linii orzeczniczej dotyczącej  podstawy prawnej odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną wylaniem wody w budynku z lokalu do innego lokalu. Dotychczasowe wątpliwości dotyczyły zakresu zastosowania art. 433. Wskazany przepis statuuje odpowiedzialność na zasadzie ryzyka za szkodę wyrządzoną wyrzuceniem, wylaniem lub spadnięciem jakiegokolwiek przedmiotu z zajmowanego pomieszczenia.

Z powyższego więc płynie wniosek, iż do naprawienia szkody wynikłej z zalania lokalu wodą z innego lokalu zastosowania znajdzie zasada winy wyrażona art. 415 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym "Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia".

Szkoda zalaniowa

Prawnicy coraz częściej spotykają się w praktyce z sytuacją, w której dochodzi do szkody zalaniowej, natomiast zakład ubezpieczeń odmawia przyjęcia za nią odpowiedzialności, mimo że zawiera się ona w zakresie ochrony ubezpieczeniowej. Konsekwencją tego, w przeważającej ilości przypadków, jest  skierowanie przez poszkodowanego roszczeń bezpośrednio do sprawcy lub żądania regresowego (zwrotu wypłaconego odszkodowania) przez zakład ubezpieczeń zalanego.

REKLAMA

Na przykład mieszkanie pana A zostało zalane przez panią B - sąsiadkę z góry. Pani B poinformowała pana A, że przyczyną szkody było pęknięcie węża doprowadzającego wodę do pralki. Pokazała również polisę OC obejmującą tego rodzaju zdarzenia. Pan A zgłosił szkodę, po czym otrzymał decyzję odmowną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ryzyko zakupu ubezpieczenia majątkowego

Ubezpieczyciel w oparciu o art. 415 w zw. z art. 6 Kodeksu cywilnego (odnoszącego się do ciężaru dowodu) odmawia wypłaty odszkodowania, nie przedstawia zarazem własnych ustaleń poczynionych w postępowaniu likwidacyjnym (czyli m. in. opinii rzeczoznawcy o przyczynie szkody). W takim wypadku poszkodowany raczej skorzysta z własnego ubezpieczenia mieszkania niż z powództwa cywilnego. Gdy to odszkodowanie otrzyma, jego ubezpieczyciel wystąpi z żądaniem regresowym bezpośrednio do pani B. Dlaczego więc pomimo wykupienia ubezpieczenia, pani B ponosi ryzyko tego zdarzenia?

Problem przerzucania przez ubezpieczycieli obowiązku ustalenia odpowiedzialności i rozmiaru szkody na poszkodowanych kłóci się nie tylko z przepisami (art. 15 i 16) ustawy o działalności ubezpieczeniowej, ale również z podstawową przyczyną zakupu ubezpieczenia mieszkania. Zjawisko takie można tłumaczyć dążeniem działów likwidacji zakładów ubezpieczeniowych do poprawienia wyniku finansowego przedsiębiorstwa dzięki obniżonej „szkodowości”. Wydaje się, że taka praktyka może skutkować obniżeniem zaufania do instytucji ubezpieczenia, co z kolei może zaowocować niższym przypisem składki ubezpieczeniowej.  

Akcyza na samochody 2012 / 2013

Sprawdź banderolę przez internet

Meldunek zniknie od 2016 r. - od 2013 r. spore ułatwienia


Jak odzyskać odszkodowanie za zalanie?

Na gruncie aktualnych regulacji prawnych pani B będzie zmuszona uczestniczyć w sporze sądowym z panem A lub jego ubezpieczycielem. Jeżeli pani B nie poczuwa się do zaspokojenia roszczeń, szansą na korzystne załatwienie sprawy bez udziału po jej stronie profesjonalnego pełnomocnika będzie przypozwanie (inaczej: interwencja uboczna) zakładu ubezpieczeń, u którego w momencie zalania posiadała ochronę ubezpieczeniową.

Sąd wezwie ubezpieczyciela do udziału w sporze jako strony - wtedy w interesie ubezpieczyciela będzie wygranie sporu, co związane będzie z powołaniem i opłaceniem biegłego, który ustali przyczynę powstania szkody. Na podstawie opinii wydanej przez biegłego sąd ustali, czy pani B lub jej ubezpieczyciel powinni zapłacić za zalanie.

Podobne lub wręcz identyczne szkody zalaniowe zdarzają się w Polsce codziennie.

Zalanie i co dalej?

Powyższe rozważania skłaniają do wysunięcia wobec ustawodawcy postulatu podniesienia poziomu ochrony związanej z zalaniami poprzez wprowadzenie przepisu o odpowiedzialności na zasadzie ryzyka w przypadku zalania innego lokalu położonego w bezpośrednim sąsiedztwie.

Jeśli ów postulat byłby wprowadzony w życie, oznaczałoby to dla Pani B, przede wszystkim, ukrócenie możliwości jej ubezpieczyciela do uchylania się od odpowiedzialności odszkodowawczej. W takim stanie prawnym towarzystwa ubezpieczeniowe musiałyby wykazać, w celu uniknięcia wypłaty odszkodowania, iż do szkody zalaniowej doszło na skutek siły wyższej lub osoby trzeciej za którą ubezpieczony nie ponosi odpowiedzialności.

Wiązałoby się to z koniecznością przeprowadzenia wnikliwego i rzetelnego procesu likwidacji oraz spokojem pani B wynikającym ze świadomości posiadania realnej ochrony ubezpieczeniowej.

Na razie pani B może liczyć na pomoc prawników, którzy umożliwią odzyskanie zapłaconego odszkodowania od nierzetelnego ubezpieczyciela.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA