REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przejazd grzecznościowy - kto odpowiada za wypadek pasażera?

Federacja Konsumentów
Federacja Konsumentów
przejazd grzecznościowy
przejazd grzecznościowy

REKLAMA

REKLAMA

Pan Krzysztof bardzo często jeździ samochodem. Aby uprzyjemnić sobie czas spędzany w podróży wielokrotnie zabierał autostopowiczów. Niektóre z przewożonych osób proponowały kierowcy drobne kwoty „na paliwo”. Tak było też w dniu, w którym wioząc autostopowicza pan Krzysztof miał wypadek. W jego samochodzie urwało się koło i pojazd uderzył w drzewo. W wyniku tego zdarzenia poszkodowany pasażer doznał poważnych uszkodzeń kręgosłupa. Uraz ten będzie wymagał długiego, bardzo kosztownego leczenia i rehabilitacji. Kto będzie odpowiadał finansowo za tę sytuację?

Nie można odpowiedzieć jednym zdaniem, bo przedstawiany problem ma złożony charakter. W zdecydowanej większości przypadków podwiezienie autostopowicza będzie kwalifikowane jako tzw. „przejazd grzecznościowy”. Sytuacja taka ma miejsce, gdy kierowca pomaga pasażerowi bez żadnych korzyści majątkowych, kierując się na przykład chęcią spędzenia podróży w miłym towarzystwie. W przypadku tego rodzaju przewozów, gdyby zdarzył się wypadek, aby autostopowicz skutecznie mógł dochodzić swoich roszczeń od kierowcy, będzie musiał wykazać jego winę.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Sytuacja pana Krzysztofa jest jednak bardziej skomplikowana. Ponieważ przyjął proponowaną przez pasażera kwotę pieniędzy, przejazd ten nie będzie mógł być zakwalifikowany jako grzecznościowy. W takim przypadku następuje istotne rozszerzenie odpowiedzialności ciążącej na kierowcy. Zgodnie z przepisami prawa będzie on bowiem odpowiadał na tak zwanej „zasadzie ryzyka”. Oznacza to, że - by skutecznie dochodzić roszczeń - autostopowicz nie będzie musiał wykazywać, że do kolizji doszło z winy prowadzącego pojazd. Taka sytuacja powoduje tym samym, że kierowca będzie odpowiadał także za zdarzenia, w których jego zachowanie było całkowicie poprawne, a kolizja powstała np. w wyniku usterki technicznej.

Komunikacyjne ubezpieczenie OC – kogo i przed czym chroni?

Analizując przypadek pana Krzysztofa w świetle przedstawionych zasad, należy stwierdzić, że zabrany przez niego autostopowicz będzie mógł skutecznie dochodzić swoich roszczeń. Oczywiście, jeśli kierowca pojazdu wykupił ubezpieczenie OC, co – przypominamy – jest absolutnie obowiązkowe, sporną kwotę wypłaci ubezpieczyciel. Warto jednak pamiętać, że chociaż gwarantowane kwoty ubezpieczeniowe są wysokie, w skrajnych przypadkach, przy długiej rehabilitacji mogą ulec wyczerpaniu. W takiej sytuacji osobą zobowiązaną do opłacenia dalszych kosztów leczenia będzie sam kierowca. W praktyce przypadki takie zdarzają się dość rzadko. Warto jednak pamiętać o tym ryzyku, kiedy następnym razem będziemy chcieli zabrać w podróż napotkanego na drodze autostopowicza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedzialność za nieopłaconą składkę OC przy sprzedaży pojazdu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA