REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ownership economy. Model biznesowy na czasy niepewności?

Ownership economy. Model biznesowy na czasy niepewności?
Ownership economy. Model biznesowy na czasy niepewności?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ownership economy to model biznesowy, który cieszy się coraz większą popularnością, zwłaszcza w branży IT. Na czym polega? Czy to dobry sposób na globalną niepewność?
rozwiń >

Ownership economy. Sprawdzony model biznesowy na czasy niepewności

Ostatnie lata bezpowrotnie zmieniły nasz świat. Pandemia COVID-19, wojna w Ukrainie, szalejąca inflacja i widmo globalnej katastrofy klimatycznej kształtują wyobrażenia o przyszłości pod każdą szerokością geograficzną. Wielu ludzi, którzy tracą pracę i poczucie bezpieczeństwa ekonomicznego, żyje w coraz większej niepewności. W tych trudnych czasach istnieje jednak model biznesowy, który pozwala odzyskać utraconą równowagę. Jest nim ownership economy, cieszący się coraz większą popularnością zwłaszcza w branży IT.

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest ownership economy?

Ownership economy pojawia się w literaturze przedmiotu pod wieloma różnymi nazwami. Najpopularniejsze z nich to: sharing economy (gospodarka współdzielenia), access economy (gospodarka dostępności/dostępu), gig economy (gospodarka zadaniowa) czy on-demand economy (gospodarka na żądanie). Wszystkie opisują podobny model zarządzania gospodarką i przedsiębiorstwami, którego najważniejszym wyznacznikiem jest społecznościowy charakter procesów biznesowych.

Najliczniejsze przykłady zastosowania ownership economy dotyczą sektora IT. Programiści byli prekursorami w kwestii zdalnego wykonywania obowiązków, co wiązało się również z elastycznym podejściem do czasu pracy oraz jego optymalnego rozplanowania. Gdy nastała pandemia COVID-19, modele stosunków pracy przetestowane w branży IT okazały się najbardziej wydajne w sytuacji kryzysu dotykającego wszystkich sfer codzienności.

Sprawdzony sposób na globalną niepewność

Z dzisiejszej perspektywy można ocenić, że niechęć pracodawców do rozluźniania schematów organizacyjnych nie miała oparcia w faktach – była podyktowana głównie obawą przed utratą kontroli nad pracownikami i spadkiem produktywności. Okazało się jednak, że home office nie tylko nie obniża poziomu wydajności, lecz w wielu przypadkach może prowadzić do jego zwiększenia.

REKLAMA

Sektor IT w najmniejszym stopniu dotknęły ograniczenia pandemiczne. Zmiana sytuacji zewnętrznej przyspieszyła procesy przechodzenia na pracę zdalną, realizowaną w trybie zadaniowym, a nie według grafiku. Pandemia skłoniła wiele firm do ograniczania działalności stacjonarnej na rzecz rozwoju biznesu w modelu zdalnym. W efekcie sektor IT w rzeczywistości covidowej nie tylko nie stracił kontraktów, lecz zwiększył obroty. Zagrożenie (pandemia, paraliż gospodarki) okazało się przesłanką do intensywniejszego niż wcześniej rozwoju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Optymalny model funkcjonowania dla branży IT

Nowym wyzwaniem jest obecnie wojna w Ukrainie, której skutkiem jest katastrofa humanitarna i gospodarcza. Dla osób, w tym szczególnie dla techtalentów, które nie zdecydowały się lub nie zdołały opuścić Ukrainy, szansą na zdobycie środków do życia i budowanie planów na przyszłość jest praca zdalna, będąca podstawą ownership economy.

Zaletą tego modelu biznesowego jest elastyczność. Funkcjonując w oparciu o blockchain, pozwala on zdecentralizować procesy pracy i zarządzania. Innowacyjnego charakteru nabiera także kwestia wynagrodzenia, którego część – w charakterze premii – wypłacana jest w tokenach właścicielskich. Ich posiadacze mają prawo głosu w zakresie przyszłego rozwoju projektu, którego są współwłaścicielami.

Bezpieczeństwo ekonomiczne w czasach destabilizacji

Na rynku polskim projektem tego typu jest Wennect, który łączy techtalenty z Europy Środkowo-Wschodniej z pracodawcami z Europy Zachodniej. Specjaliści po zarejestrowaniu na platformie internetowej otrzymują dostęp do zleceń dopasowanych do poziomu ich kompetencji i oczekiwań finansowych. Z punktu widzenia organizacji model ownership economy to gwarancja niezakłóconego funkcjonowania m.in. poprzez możliwość szybkiego pozyskiwania techtalentów i wdrażania ich w realizowane projekty.

Przykład Wennect pokazuje, że ownership economy to innowacyjny model prowadzenia biznesu, który daje poczucie bezpieczeństwa ekonomicznego w czasach destabilizacji i niepewności. Co ważne, techtalenty pracują dla siebie i „na swoim”. Gromadzą kapitał na przyszłość w cyfrowych aktywach, których wartość zależy od wartości projektu. W rezultacie rośnie jakość pracy, jak również poziom zaangażowania społeczności IT w rozwijanie platformy.

Kluczowa rola postępu technologicznego

Wdrożenie zasad ownership economy pozwala organizacjom na zachowanie płynności funkcjonowania pomimo zewnętrznych zakłóceń, takich jak na przykład pandemia. Dzięki temu mogą one w szybkim tempie dostosowywać się do zmian sytuacji na rynku związanych z kryzysami o różnorodnym charakterze. Kluczowym czynnikiem zwiększającym efektywność takiego zdecentralizowanego modelu jest przyspieszający postęp technologiczny.

Innowacyjne narzędzia w obszarze komunikacji oraz rozwój technologii cloud pozwalają na realizację projektów ponad granicami, przez zespoły złożone z techtalentów z różnych państw. W ten sposób zmniejsza się ryzyko związane z terminową realizacją zlecenia, także w przypadku, gdy zwiększa się skala przedsięwzięcia. Z uwagi na możliwość wystąpienia kolejnych globalnych kryzysów, ownership economy staje się coraz atrakcyjniejszym modelem zarówno z punktu widzenia pracodawcy, jak i pracownika.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA