REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ownership economy. Model biznesowy na czasy niepewności?

Subskrybuj nas na Youtube
Ownership economy. Model biznesowy na czasy niepewności?
Ownership economy. Model biznesowy na czasy niepewności?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ownership economy to model biznesowy, który cieszy się coraz większą popularnością, zwłaszcza w branży IT. Na czym polega? Czy to dobry sposób na globalną niepewność?
rozwiń >

Ownership economy. Sprawdzony model biznesowy na czasy niepewności

Ostatnie lata bezpowrotnie zmieniły nasz świat. Pandemia COVID-19, wojna w Ukrainie, szalejąca inflacja i widmo globalnej katastrofy klimatycznej kształtują wyobrażenia o przyszłości pod każdą szerokością geograficzną. Wielu ludzi, którzy tracą pracę i poczucie bezpieczeństwa ekonomicznego, żyje w coraz większej niepewności. W tych trudnych czasach istnieje jednak model biznesowy, który pozwala odzyskać utraconą równowagę. Jest nim ownership economy, cieszący się coraz większą popularnością zwłaszcza w branży IT.

REKLAMA

Czym jest ownership economy?

REKLAMA

Ownership economy pojawia się w literaturze przedmiotu pod wieloma różnymi nazwami. Najpopularniejsze z nich to: sharing economy (gospodarka współdzielenia), access economy (gospodarka dostępności/dostępu), gig economy (gospodarka zadaniowa) czy on-demand economy (gospodarka na żądanie). Wszystkie opisują podobny model zarządzania gospodarką i przedsiębiorstwami, którego najważniejszym wyznacznikiem jest społecznościowy charakter procesów biznesowych.

Najliczniejsze przykłady zastosowania ownership economy dotyczą sektora IT. Programiści byli prekursorami w kwestii zdalnego wykonywania obowiązków, co wiązało się również z elastycznym podejściem do czasu pracy oraz jego optymalnego rozplanowania. Gdy nastała pandemia COVID-19, modele stosunków pracy przetestowane w branży IT okazały się najbardziej wydajne w sytuacji kryzysu dotykającego wszystkich sfer codzienności.

Sprawdzony sposób na globalną niepewność

Z dzisiejszej perspektywy można ocenić, że niechęć pracodawców do rozluźniania schematów organizacyjnych nie miała oparcia w faktach – była podyktowana głównie obawą przed utratą kontroli nad pracownikami i spadkiem produktywności. Okazało się jednak, że home office nie tylko nie obniża poziomu wydajności, lecz w wielu przypadkach może prowadzić do jego zwiększenia.

Sektor IT w najmniejszym stopniu dotknęły ograniczenia pandemiczne. Zmiana sytuacji zewnętrznej przyspieszyła procesy przechodzenia na pracę zdalną, realizowaną w trybie zadaniowym, a nie według grafiku. Pandemia skłoniła wiele firm do ograniczania działalności stacjonarnej na rzecz rozwoju biznesu w modelu zdalnym. W efekcie sektor IT w rzeczywistości covidowej nie tylko nie stracił kontraktów, lecz zwiększył obroty. Zagrożenie (pandemia, paraliż gospodarki) okazało się przesłanką do intensywniejszego niż wcześniej rozwoju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Optymalny model funkcjonowania dla branży IT

REKLAMA

Nowym wyzwaniem jest obecnie wojna w Ukrainie, której skutkiem jest katastrofa humanitarna i gospodarcza. Dla osób, w tym szczególnie dla techtalentów, które nie zdecydowały się lub nie zdołały opuścić Ukrainy, szansą na zdobycie środków do życia i budowanie planów na przyszłość jest praca zdalna, będąca podstawą ownership economy.

Zaletą tego modelu biznesowego jest elastyczność. Funkcjonując w oparciu o blockchain, pozwala on zdecentralizować procesy pracy i zarządzania. Innowacyjnego charakteru nabiera także kwestia wynagrodzenia, którego część – w charakterze premii – wypłacana jest w tokenach właścicielskich. Ich posiadacze mają prawo głosu w zakresie przyszłego rozwoju projektu, którego są współwłaścicielami.

Bezpieczeństwo ekonomiczne w czasach destabilizacji

Na rynku polskim projektem tego typu jest Wennect, który łączy techtalenty z Europy Środkowo-Wschodniej z pracodawcami z Europy Zachodniej. Specjaliści po zarejestrowaniu na platformie internetowej otrzymują dostęp do zleceń dopasowanych do poziomu ich kompetencji i oczekiwań finansowych. Z punktu widzenia organizacji model ownership economy to gwarancja niezakłóconego funkcjonowania m.in. poprzez możliwość szybkiego pozyskiwania techtalentów i wdrażania ich w realizowane projekty.

Przykład Wennect pokazuje, że ownership economy to innowacyjny model prowadzenia biznesu, który daje poczucie bezpieczeństwa ekonomicznego w czasach destabilizacji i niepewności. Co ważne, techtalenty pracują dla siebie i „na swoim”. Gromadzą kapitał na przyszłość w cyfrowych aktywach, których wartość zależy od wartości projektu. W rezultacie rośnie jakość pracy, jak również poziom zaangażowania społeczności IT w rozwijanie platformy.

Kluczowa rola postępu technologicznego

Wdrożenie zasad ownership economy pozwala organizacjom na zachowanie płynności funkcjonowania pomimo zewnętrznych zakłóceń, takich jak na przykład pandemia. Dzięki temu mogą one w szybkim tempie dostosowywać się do zmian sytuacji na rynku związanych z kryzysami o różnorodnym charakterze. Kluczowym czynnikiem zwiększającym efektywność takiego zdecentralizowanego modelu jest przyspieszający postęp technologiczny.

Innowacyjne narzędzia w obszarze komunikacji oraz rozwój technologii cloud pozwalają na realizację projektów ponad granicami, przez zespoły złożone z techtalentów z różnych państw. W ten sposób zmniejsza się ryzyko związane z terminową realizacją zlecenia, także w przypadku, gdy zwiększa się skala przedsięwzięcia. Z uwagi na możliwość wystąpienia kolejnych globalnych kryzysów, ownership economy staje się coraz atrakcyjniejszym modelem zarówno z punktu widzenia pracodawcy, jak i pracownika.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA