REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zbyszek Dzideczek: w kryzysie uczymy się nowych kompetencji

Jak umiejętności negocjacyjne mogą pomóc w kryzysie?
Jak umiejętności negocjacyjne mogą pomóc w kryzysie?

REKLAMA

REKLAMA

Zasadnicze pytanie jest takie, czy zmiana wywołuje kryzys, czy kryzys zmianę i czy w ogóle to, co niektórzy nazywają problemem, a inni sytuacją niestabilną, musi pójść w kierunku całkowitej rewolucji w naszym życiu? Czy jesteśmy skazani na uleganie lękom i silnym emocjom? Jak w ogóle podejść do kwestii trudnej zmiany?

W każdym kryzysie mamy do czynienia z jakąś trudną dla nas zmianą. O tym, jak opanować lęk i zacząć działać w nowych okolicznościach, mówi Zbyszek Dzideczek, certyfikowany trener negocjacji i prezentacji biznesowych.

REKLAMA

W kryzysie działaj wolniej

Przede wszystkim zalecam, by do wszelkich (małych i dużych) decyzji podejmowanych w gorszym dla nas czasie, podejść powoli i racjonalnie. Zwolnijmy tempo – to pierwsza zasadnicza sprawa. Zwolnijmy wbrew pędzącemu światu. Każdą decyzję rozważajmy na płaszczyznach „za” i „przeciw”.

Przed wykonaniem jakiegokolwiek ruchu, przygotujmy się, odpowiadając sobie na trzy podstawowe pytania:

  1. Jakie mam dotychczas doświadczenia i jakie mogę wysnuć z nich wnioski?
  2. Jaki krąg znajomych mnie teraz otacza i czy mogą oni być dla mnie wsparciem?
  3. W jaki sposób zamierzam wzmocnić moje najbliższe działania, wykorzystując relacje z bliskimi
    i znanymi mi ludźmi do tego, by zawrzeć nowe porozumienie czy renegocjować umowę?

O ile tylko o to zadbamy, ludzie, którzy nas otaczają mogą służyć radą i spojrzeniem z boku na sprawy, które stanowią dla nas wyzwanie.

Nie da się do końca opanować emocji, ale warto popracować nad ich odpowiednim ukierunkowaniem. Działajmy wolniej, nie reagujmy od razu. Zapytajmy znajomych, czy możemy liczyć na ich pomoc i poprośmy ich o komentarz. Co oni by zrobili na naszym miejscu? Czy możemy na nich liczyć? Zapędzeni w obawy możemy bowiem pewnych rzeczy sami nie dostrzec.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: PPK Pracownicze plany kapitałowe. Obowiązki pracodawcy

Uczmy się nowych kompetencji

REKLAMA

W kryzysie priorytety się przewartościowują i mamy wrażenie, że „świat wokół nas się pali".  Przyjrzyjmy się trudnościom spokojniej. Podejdźmy do tego jak do wyzwania, na które musimy znaleźć jakieś rozwiązanie.  Jest to niezwykle trudne, szczególnie gdy nasze podstawowe wartości są zagrożone, odbiera nam się wolność, wprowadza ograniczenia. Nie możemy się swobodnie przemieszczać, spotkać normalnie w kawiarni, pracować, żyć jak do tej pory...

Dzisiejszy świat wymaga od nas specyficznych kompetencji. Warto wykazać się elastycznością, innowacyjnością, kreatywnością. Gdy szefowie wielkich korporacji rekrutują nowych pracowników, najważniejsza jest dla nich odporność kandydatów na stres i to, czy są w stanie sprostać trudnym sytuacjom oraz proponować nieszablonowe rozwiązania. Teraz wszyscy jesteśmy rekrutowani do nowej rzeczywistości, a zmieniający się świat wymaga od nas tego samego, co owi szefowie…

W sytuacjach kryzysowych jesteśmy bardziej wrażliwi. Wokół małych incydentów toczymy duże wojny. Takie podejście trzeba szybko wyrzucić do kosza. Nawet jeśli cechuje nas nadwrażliwość, powinniśmy hamować reakcje. Inaczej będziemy mieć trudność w komunikacji i relacjach międzyludzkich, tym bardziej, że w obecnej pandemicznej rzeczywistości budujemy między sobą relacje głównie z użyciem telefonu i aplikacji internetowych bez bezpośredniego kontaktu fizycznego. Te nowoczesne środki komunikacji wiele nam ułatwiają, ale też w dużym stopniu odzierają nas z osłonki ludzkości. To jest duże wyzwanie dla wielu ludzi. Tym bardziej więc powinniśmy starać się wygaszać emocje w relacjach bezpośrednich i pamiętać o tym, że nasi rozmówcy podobnie jak my są w trudnej sytuacji, też poirytowani i zdenerwowani.

Kluczowy jest dystans

Miejmy więc dystans do innych i do siebie. Przyjmujmy pewne rzeczy dostrzegane przez innych i traktujmy komentarze pod naszym adresem jako informacje zwrotne, a nie jako ocenę czy złośliwą krytykę.

REKLAMA

To podejście jest ściśle związane ze strategiami negocjacyjnymi. Dotychczas stosowane przez niektórych strategie mieszczące się w wąskim przedziale między perswazją a strefą wpływu –
w kryzysie nie działają głównie dlatego, że ludzie stają się bardziej nieufni i wycofani. W trudnych czasach jesteśmy też bardziej podatni na manipulację. Zazwyczaj, gdy z kimś negocjujemy, druga strona mocno działa na nasze emocje. Warto więc zwrócić uwagę na to, by nasza strategia była oparta przede wszystkim na przygotowaniu, empatii oraz obronie przed manipulacją.

To, co najważniejsze w negocjowaniu w trudnych czasach, to przygotowywanie się do negocjacji, dostrzeżenie tego, w jakich warunkach druga strona działa, dostrzeżenie nadwrażliwości ludzi po drugiej stronie oraz przyjęcie do wiadomości, że mogą oni inaczej interpretować to, co im mówimy.

Siła rażenia niewłaściwych słów

Stosujmy więc jasne i precyzyjne komunikaty. Unikajmy też słów wprowadzających niepewność.

Nie mówmy na przykład „spróbuję coś zrobić”, bo w czasach kryzysu nie będzie to odebrane w kontekście „zrobię wszystko, co mogę”, lecz raczej „może zrobię, a jak nie, no to trudno”. Unikajmy zwrotów „około”, „troszeczkę”, kolokwializmów i zdrobnień – te słowa mają drugie dno i działają negatywnie, dopuszczając lęk i powodując niepewność. Nawet jeśli nasz rozmówca bezpośrednio się nie ujawni swoich obaw podczas spotkania z nami, potem to do niego wróci i wpłynie na podjęcie decyzji innej niż oczekujemy.

Zbyszek Dzideczek - ekspert negocjacyjny od ponad 20 lat, certyfikowany trener, coach i mentor The John Maxwell Team oraz polski partner i trener negocjacji renomowanej austriackiej firmy doradczej i szkoleniowej En GardE Verhandlungstraining GmbH

Dzięki stosowanym narzędziom negocjacji doprowadził do podpisaniai zrealizowania znaczącej liczby kontraktów w Polsce i na świecie, o czym można przeczytać w jego debiutanckiej książce „Negocjacje to fascynująca podróż”.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA   

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    REKLAMA

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    Uszkodzony towar i paczki wypełnione powietrzem. Uwaga na zakupy online podczas Black Friday

    Black Friday i okres przedświąteczny to czas kiedy chętnie kupujemy świece, wino, wyroby szklane - często przez internet. Tego typu towary, w porównaniu z innymi produktami, są dwa razy bardziej podatne na stłuczenie w trakcie dostawy. Do tego klienci często dostają produkty w paczkach nieodpowiadających ich wielkości. 

    Jak sformułować klauzulę arbitrażową, by móc ominąć sądy państwowe?

    Arbitraż online zamiast sądów powszechnych? Duże i małe firmy coraz częściej korzystają z tego sposobu na odzyskanie zaległych płatności. Bo czasem wyrok zapada już 3 tygodnie od złożenia wniosku. W jaki sposób sformułować skuteczną klauzulę arbitrażową? 

    REKLAMA

    W co najczęściej inwestują Polacy? W siebie!

    Polacy już nie tylko odkładają pieniądze, ale i inwestują. W co najczęściej? Jak oceniają swoją wiedzę dotyczącą inwestowania?

    Jak zarejestrować spółkę z o.o., aby uniknąć błędów?

    Rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, nawet przez Internet przy pomocy systemu S24 wymaga pewnej wiedzy, gdyż każdy zapis umowy spółki może wywołać skutki w zakresie różnych dziedzin prawa, począwszy od prawa cywilnego, podatkowego, ubezpieczeń społecznych, ochrony konkurencji, rodzinnego, a nawet prawa karnego. W treści niniejszego artykułu wskażemy najczęściej występujące błędy w zakresie rejestracji spółek. Jednak to, że występują one najczęściej nie oznacza, że wywołują najbardziej dolegliwe skutki. 

    REKLAMA