Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regulacje prawne a dobre praktyki w marketingu bezpośrednim

“Ethical code marketingu bezpośredniego - tendencje regulacyjne i dobre praktyki” /fot. Fotolia
“Ethical code marketingu bezpośredniego - tendencje regulacyjne i dobre praktyki” /fot. Fotolia
Zbliża się termin niezwykle interesującej konferencji "Ethical code marketingu bezpośredniego - tendencje regulacyjne i dobre praktyki”. Wysoki poziom merytoryczny gwarantuje między innymi UOKiK oraz grono ekspertów, którzy zaprezentują wiele praktycznych aspektów marketingu bezpośredniego. Z tej okazji udało nam się porozmawiać z Panem Jackiem Barankiewiczem, który jest Prezesem Zarządu Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy i jednocześnie Członkiem Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Marketingu.

Damian Skowron, redaktor portalu Infor.pl: Zacznijmy od tego jak definiować marketing bezpośredni?

Jacek Barankiewicz: Marketing bezpośredni to każda forma komunikacji marketingowej realizowanej w taki sposób, że adresat przekazu jest nam znany jako osoba indywidualna, czyli „z imienia i nazwiska” albo że jesteśmy w stanie określić cechy adresata z bardzo wysokim stopniem precyzji i prawdopodobieństwa.

Dawniej sprowadzało się to do takich kanałów jak przesyła adresowa (list), telefon. Potem doszedł nam SMS i email ale prawdziwą rewolucją okazał się marketing interaktywny oparty o profilowanie użytkowników Internetu. Tak naprawdę, mimo że nie mamy tutaj tego symbolicznego „imienia i nazwiska” to budowanie rozbudowanych profili odbiorców prowadzi nas do podobnych wyników jak tradycyjny marketing bezpośredni, z tą różnicą, że czas reakcji, skala i koszt pozyskania uległy dramatycznej zmianie.

Na koniec marketing bezpośredni musi umożliwiać kanał zwrotny i mierzalność reakcji w tym sensie marketing bezpośredni jest jak najbardziej interaktywny  a marketing oparty o Interent nazywany obecnie interaktywnym jest w oczywisty sposób bezpośredni.

Jaki wpływ na rozwój marketingu bezpośredniego mają nowe technologie?

Nowe technologie mają kolosalny wpływ na marketing bezpośredni. Po 1989 kluczowa dla rozwoju DM była kwestia przetwarzania danych, w tym szczególnie danych osobowych. Innymi kluczowymi technologiami były tak prozaiczne sprawy jak druk, pakowanie, dystrybucja przesyłek czy też skanowanie a na koniec wszystko to co było związane z telemarketingiem - technologie call center. Dzisiaj główny nacisk przesunął się w stronę marketingu interaktywnego a więc wszystkich spraw związanych z gromadzeniem wiedzy o kliencie poprzez ciasteczka i inne techniki gromadzenia wiedzy o kliencie.

Jak dziś wygląda etyka w komunikacji marketingowej z konsumentem? Jak ocenia Pan jej poziom?

Standard reklamy w Polsce wzrasta i można śmiało powiedzieć, że w ogromnym stopniu jest to zasługa samoregulacji branży. Dzięki czytelnym regułom zyskują wszyscy: przedsiębiorcy, konsumenci, a także przedstawiciele administracji publicznej, które swoje interwencje mogą ograniczyć jedynie do skrajnych przypadków. Większość typowych problemów rozwiązywana jest szybko i skutecznie na poziomie organizacji samoregulacyjnej.

Czy możliwym jest aby komunikacja marketingowa spełniała oczekiwania konsumenta i jednocześnie przynosiła wymierne korzyści dla biznesu?

Oczywiście – przecież zdecydowana większość komunikatów kierowanych na rynek jest uczciwa. Zdarzają się oczywiście firmy nieetyczne i niestosujące się do przyjętych zasad ale stanowią one raczej margines ale oczywiście musimy stale dążyć do zmniejszania tego marginesu.

Czy wyznaczane normy etyczne są nieefektywne i potrzeba jest ich sztywna regulacja obarczona dotkliwymi sankcjami?

Rozwiązania branżowe są efektywne i skuteczne, pod warunkiem zapewnienia odpowiedniego wsparcia organizacji samoregulacyjnej, w tym promocję standardów biznesowych i zwalczanie negatywnych zjawisk. Należy kłaść również duży nacisk na edukację i prewencję – zdecydowanie lepiej jest zapobiegać niż karać. Dopiero, kiedy w jakimś obszarze samoregulacja się nie sprawdzi, należy rozważać tzw. twardą regulację.

Czego najczęściej dotyczą skargi wypływające do Rady Reklamy? Jak częste jest to zjawisko?

Skargi wpływające do Rady Reklamy najczęściej dotyczą kwestii obyczajowych w tym prezentacje treści nieodpowiednich dla małoletnich, np. nagości, dyskryminację ze względu na płeć czy przekonania, a także stereotypy płci. Drugim tematem skarg pod względem prowadzonych postępowań jest wprowadzanie w błąd, które dotyczy różnych branż, jednak w największym stopniu tych, w którym prezentowane są oferty o dużym stopniu komplikacji. W różnych latach liczba skarg jest różna i waha się od około tysiąca do 4,5 tysiąca rocznie. Warto dodać że skargi dotyczące działań marketingu bezpośredniego stanowią zwykle margines wszystkich skarg.

Jakie dane z punktu widzenia agencji marketingowych są najcenniejsze?

Z punktu widzenia marketera planującego kampanię DM ideałem byłoby posiadanie jaj największej ilości danych. Nie chodzi już tylko o imię i nazwisko, o wiek, status majątkowy czy wykształcenie. Liczą się preferencje zakupowe, motywacje itd. Z drugiej strony mamy ograniczenia – prawo do przydatności, ochronę danych osobowych, ochronę konsumencką i wreszcie normy etyczne. Jak zwykle konieczne jest znalezienie złotego środka.

Czy według Pana nowelizacja prawa telekomunikacyjnego, dotkliwa kara finansowa za naruszenie jego zasad i uproszczona procedura nałożenia tej kary rzeczywiście da wymierne korzyści?

W moim przekonaniu mamy klika problemów. Pierwszym jest implementacja prawa europejskiego. Na przykładzie wdrożenia dyrektywy konsumenckiej możemy powiedzieć, że nie zawsze odbywa się prawidłowo. Tryb procedowania polskiej ustawy pozostawiał wiele do życzenia. Drugim problemem jest egzekucja istniejącego prawa. Może powiem coś niepopularnego w środowiskach biznesowych, ale opowiadam się za silną pozycją regulatorów, którzy powinni posiadać odpowiednie narzędzia wymuszające oczekiwane działania rynku. Tyle że oczekiwałbym od tychże regulatorów rozumienia potrzeb biznesu oraz działania konsekwentnego i transparentnego.

Czy kara nałożona przez Prezesa UOKIK nie jest Pana zdaniem zbyt wysoka?

W porównaniu do kar nakładanych na innych rynkach kary nakładane przez UOKIK nie są drastyczne, ale też i rzecz nie w tym jakie kary są nakładane, ale jak są egzekwowane.

Kogo najbardziej powinna zainteresować konferencja "Ethical code marketingu bezpośredniego”?

Konferencja kierowana jest do wszystkich tych którzy decydują o kampaniach DM poczynając od strategii marketingowej, przez kreację aż do zgodności z normami przepisami i normami. Inaczej mówiąc – zarządy, marketerzy i prawnicy. Wszyscy znajdą coś dla siebie.

Bardzo dziękuję za rozmowę i przy okazji wszystkich serdecznie zapraszamy na konferencję “Ethical code marketingu bezpośredniego - tendencje regulacyjne i dobre praktyki”

Dołącz do wydarzenia na Facebooku

Jacek Barankiewicz, Prezes Zarządu Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, Członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB.

Od 25 lat zajmuje się marketingiem bezpośrednim. Założyciel (1995) pierwszego w Polsce centrum zewnętrznych usług Contact Center. Kierując firmą, zrealizował ponad sto różnych projektów z zakresu obsługi klienta, telesprzedaży, marketingu mobilnego, procesów typu back office i innych. Pracując od ponad 4 lat jako konsultant (SBC) wspierał organizacje Contact Center w Polsce, Niemczech i Belgii oraz na Ukrainie. Od 2002 roku Członek Zarządu i Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego (do 2016), odpowiedzialny za strategię rozwoju Stowarzyszenia i kontakty międzynarodowe. Reprezentuje SMB w Europejskiej Federacji Organizacji Marketingu Bezpośredniego i Interaktywnego FEDMA, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych LEWIATAN oraz Europejskiej Konfederacji Organizacji Contact Center (ECCCO). Od wielu lat aktywnie uczestniczy w pracach nad prawem o ochronie danych osobowych i innymi regulacjami na poziomie krajowym i europejskim. Absolwent Ekonomii Uniwersytetu Warszawskiego i Kursu Strategii Marketingowych ESMT (Niemcy).

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Polski Ład - Wynagrodzenia 2022. Rozliczanie płac w praktyce + ebook w PREZENCIE
Polski Ład - Wynagrodzenia 2022. Rozliczanie płac w praktyce + ebook w PREZENCIE
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zmiany na rynku mieszkaniowym w 2022 roku - Polski Ład
    Wsparcie popytu na tańsze mieszkania, podwyżki czynszów najmu i utrzymanie hossy na rynku działek budowlanych – takie mogą być konsekwencje Polskiego Ładu w kontekście rynku mieszkaniowego. Polski Ład z co najmniej kilku powodów – pośrednio i bezpośrednio może wpływać na sytuację na rynku mieszkaniowym. Złożą się na to na przykład efekty zmian w systemie podatkowym i procesie budowlanym. Bezpośrednio rząd postanowił też wpływać na mieszkaniówkę poprzez program kredytów bez wkładu własnego.
    Polski Ład w mieszkaniówce i jego skutki dla rynku nieruchomości
    Wejście w życie z początkiem roku przepisów podatkowych Polskiego Ładu spowodowało powszechne zamieszanie. Nowy porządek prawny ma zrewolucjonizować także krajową mieszkaniówkę. Jakie skutki może przynieść dla rynku nieruchomości? Pytanie, czy per analogiam czeka nas kolejna „dobra zmiana” z chybionym skutkiem, czy może wręcz przeciwnie, już wkrótce proces zaspokajania potrzeb mieszkaniowych Polaków ulegnie radykalnej poprawie.
    Nie widać przecen mieszkań na rynku pierwotnym
    Pierwotny rynek nieruchomości wszedł w nowy rok z wyjątkowo niską ofertą podaży na 6 największych rynkach w Polsce, z wyraźnym spadkiem chęci przyszłego zakupu mieszkań na własne potrzeby, z nieustannie rosnącymi cenami za m2, zwłaszcza na rynku warszawskim oraz rosnącą ich nierównowagą względem dochodów – wynika z konferencji prasowej zorganizowanej przez JLL, jednej z największych międzynarodowych firm doradczych. Mimo to występuje wiele czynników, które przemawiają za dalszych wzrostem cen, a nie ich spadkami.
    Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
    Jeep Compass 4xe: test ujawnił kilka słabości amerykańskiego SUV-a, ale też uwydatnił największą jego zaletę. Jak zatem ocenić tą hybrydę plug-in?
    Praca zdalna bardziej męcząca niż ta w biurze dla 40 proc. pracowników [Raport]
    Praca zdalna z domu - dla 40 proc. pracowników praca zdalna wiąże się z większym zmęczeniem, a 37 proc. narzeka na zachwianą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym – to niektóre wnioski z opublikowanego w czwartek raportu CBRE "Praca z domu czy z biura?".
    Nissan Juke Kiiro: Batman by się nie powstydził!
    Nissan Juke Kiiro to efekt współpracy marki i wytwórni Warner Bros. Tym samym grzeczny crossover do miasta trafił do niegrzecznego świata Batamana.
    Dlaczego warto kupić mieszkanie z księgą wieczystą?
    Mieszkanie z księgą wieczystą. Posiadanie, zakup czy sprzedaż nieruchomości nieodłącznie wiąże się z pojęciem księgi wieczystej. Czym ona właściwie jest, co możemy w niej odnaleźć i co daje posiadanie księgi wieczystej dla danej nieruchomości?
    Można pracować inaczej [WYWIAD]
    Można pracować inaczej wywiad czyli rozmowa z Katarzyną i Piotrem Pilipczuk, właścicielami InnerMastering® Institute, o ich autorskiej koncepcji zmiany świadomości menedżerów i sposobu zarządzania organizacją.
    Konflikt w spółce z o.o. - czy zawsze można wyłączyć wspólnika?
    Konflikty destabilizują, a czasem nawet uniemożliwiają działanie spółki. Czy można pozbyć się ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością „niewygodnego” wspólnika?
    Rynek mieszkaniowy w Warszawie ze spadkiem sprzedaży mieszkań i kolejnymi wzrostami cen
    Rynek mieszkaniowy w Warszawie jest największy spośród wszystkich miast. Informacje z IV kw. 2021 r. sygnalizują pogorszenie wyników sprzedażowych deweloperów. Od października do grudnia 2021 r. sprzedaż nowych „M” w Warszawie spadła o kolejne 9% kw/kw. Mimo to ceny wzrosły w większości dzielnic stolicy.
    Estoński CIT czy CIT klasyczny - które rozwiązanie wybrać?
    Estoński CIT czy CIT klasyczny? Od 2021 r. obowiązuje w Polsce nowa forma opodatkowania podatkiem dochodowym przedsiębiorstw i innych osób prawnych zwana Estońskim CIT-em. Polski Ład od 2022 roku zmodyfikował tę formę rozliczeń firm z fiskusem, czyniąc ją atrakcyjniejszą, a przede wszystkim bardziej przejrzystą. Spółki, które chciałyby przejść na Estoński CIT powinny się jednak spieszyć – czas mają tylko do 31 stycznia.
    Mało optymistyczne prognozy na 2022 r. dla rynku kredytowego
    Rynek kredytowy w 2021 r. osiągnął imponujący bilans. Historycznie rekordowe wyniki odnotowały kredyty mieszkaniowe. Prognozy BIK-u na 2022 r. są już mniej optymistyczne.
    Drożejący prąd: ładowanie auta elektrycznego nieopłacalne?
    Drożejący prąd: ładowanie auta elektrycznego stanie się mniej opłacalne? Sprawdźmy jak zmienił się koszt ładowania, a jak koszt tankowania.
    Mieszkania 5-pokojowe – ceny za nie idą w miliony
    Mieszkania pięciopokojowe to luksus na który może sobie pozwolić nieliczna część Polaków. Ile trzeba za nie zapłacić?
    Sprzedaż BMW w Polsce. Marka dominuje w segmencie premium
    Sprzedaż BMW w Polsce? Marka postanowiła podsumować wyniki osiągnięte w roku 2021. Wnioski? Marka dominuje w segmencie premium.
    Ogromny wzrost kradzieży pieniędzy z kont Polaków
    W zastraszającym tempie rosną kwoty jakie przestępcom udaje się dokonać kradzieży z kont bankowych. Z najnowszych danych NBP wynika, że w III kw. 2021 r. za pomocą przelewów ukradziono 31,9 mln zł, więcej o 80 proc. r/r. Jak zabezpieczyć swoje konto i jak odzyskać pieniądze, gdy już dojdzie do kradzieży?
    Katarzyna Urbańska: Wśród frankowiczów rośnie świadomość możliwości działania [PODCAST]
    Czy sytuacja frankowiczów w Polsce zmieniła się w ostatnich latach? W jaki sposób tzw. kredyty frankowe trafiły do Polski?
    Volkswagen Amarok 2022: nowy pick-up zachowa silnik V6
    Volkswagen Amarok 2022, czyli Niemcy szykują się do premiery nowego pick-up`a. Co o nim wiadomo? Z pewnością zachowa diesla V6!
    Webinarium: Polski Ład - jak wpływa na funkcjonowanie firm w Polsce?
    Zapraszamy na webinarium "Polski Ład - jak wpływa na funkcjonowanie firm w Polsce. Pierwsze doświadczenia", które odbędzie się 27 stycznia 2022 roku.
    Ruszył nabór na dofinansowanie na termomodernizację domu do 69 tys. zł
    Dofinansowanie na termomodernizację domu do 69 tys. zł. Od wtorku 25 stycznia 2022 r. ruszy nabór w trzeciej edycji programu "Czyste Powietrze", który będzie uprawniać do otrzymania nawet 69 tys. zł na termomodernizację domu i wymianę źródła ciepła. Wyższe dotacje będą przysługiwać osobom mniej zamożnym otrzymującym np. zasiłki.
    Kierownik na budowie – po co jest potrzebny
    Podejmując się budowy domu musimy zmierzyć się z ogromnym szeregiem formalności i różnego rodzaju zadań. Kierownik budowy z jednej strony może nad odciążyć, a z drugiej przejąć odpowiedzialność. Kiedy niezbędne jest zatrudnienie kierownika budowy, kiedy możemy tego nie robić, a także za co dokładnie opowiada.
    Działalność nieewidencjonowana
    Działalność nieewidencjonowana, czyli jak prowadzić biznes „na próbę” albo jako dodatkowe źródło dochodu. Sprawdź jakie warunki trzeba spełnić, żeby taką działalność prowadzić oraz jakie są jej zalety i wady!
    Zapowiedź trendów na rynku nieruchomości w 2022
    Rynek nieruchomości mieszkaniowych. Jakie trendy, które mogliśmy obserwować w 2021 roku znajdą swoją kontynuację i będą kształtować rynek nowych mieszkań w tym roku? Z jakimi wyzwaniami będą musieli mierzyć się deweloperzy? Jakie zagrożenia, które mogłyby spowodować załamanie koniunktury, dostrzegają firmy? Sondę opracował serwis nieruchomości dompress.pl
    Fulfillment. Allegro uruchamia nową komercyjną usługę
    Allegro uruchamia komercyjnie usługę fulfillment, która polega na przechowywaniu towarów oraz pakowaniu i nadawaniu przesyłek, a także obsłudze zwrotów - podała spółka w komunikacie prasowym. We wrześniu 2021 roku Allegro rozpoczęło pilotaż fulfillmentu dla około 30 firm.
    Ceny w hotelach. Hotelarze zapowiadają wzrost cen z powodu wyższych kosztów działalności
    Ceny w hotelach. W związku ze wzrostem kosztów działalności, w tym mediów, podatków i wynagrodzeń, hotele w tym roku zamierzają podnieść ceny za swoje usługi - wynika z informacji Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Grudzień 2021 r. był słabszy dla branży niż listopad - dodała.