REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż nieruchomości firmowej – rozliczenie podatkowe i ewidencja

Subskrybuj nas na Youtube
Sprzedaż nieruchomości firmowej – rozliczenie podatkowe i ewidencja /fot. Fotolia
Sprzedaż nieruchomości firmowej – rozliczenie podatkowe i ewidencja /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nieruchomości to najbardziej wartościowy składnik firmowego majątku. Trudności w rozliczeniu transakcji związanych z ich udziałem biorą się jednak nie tyle z ich wartości, ile z konieczności jednoczesnego uwzględnienia przepisów prawa podatkowego, bilansowego oraz cywilnego.

Podatnicy, którzy dokonują zbycia nieruchomości zaliczonych do środków trwałych, uzyskują przychód z działalności gospodarczej. Zasada ta nie dotyczy przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby prowadzonej działalności m.in. budynków mieszkalnych oraz lokali mieszkalnych stanowiących odrębną nieruchomość (art. 14 ust. 2c updof). Zbycie wymienionych nieruchomości nie powoduje powstania przychodu z działalności gospodarczej. Przychód uzyskany z tego tytułu stanowi przychód ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 updof, czyli przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości. W artykule omawiamy zasady zbywania firmowych nieruchomości, których skutkiem jest powstanie przychodu z działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

1. Moment powstania przychodu ze sprzedaży nieruchomości

Moment powstania przychodu z tytułu sprzedaży firmowej nieruchomości należy wyznaczać na zasadach ogólnych określonych przez art. 12 ust. 3a updop oraz art. 14 ust. 1c updof. Powstaje on w dniu wydania rzeczy, nie później niż w dniu wystawienia faktury albo uregulowania należności. Przy czym przez wydanie rzeczy (nieruchomości) należy rozumieć czynność związaną z przeniesieniem prawa własności. Zgodnie z art. 155 § 1 i art. 158 Kodeksu cywilnego umowę sprzedaży nieruchomości, której skutkiem jest przeniesienie własności nieruchomości, uważa się za dokonaną pod datą zawarcia umowy w formie aktu notarialnego. Z tego powodu dla celów podatku dochodowego datę sprzedaży nieruchomości wyznacza data sporządzenia aktu notarialnego przenoszącego własność nieruchomości. Innymi słowy, w dniu sporządzenia tego aktu powstaje przychód z tytułu sprzedaży nieruchomości.

Sprzedaż nieruchomości skutkuje powstaniem przychodu podatkowego. Przychód ten powstaje w momencie podpisania aktu notarialnego.

REKLAMA

Jak wyjaśnił Dyrektor IS w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 14 stycznia 2016 r., sygn. ITPB3/4510-595/15/DK, zgodnie z powyższymi normami prawa cywilnego, ani umowa przedwstępna, będąca przyrzeczeniem zawarcia właściwej umowy kupna-sprzedaży (nawet jeśli została sporządzona w formie aktu notarialnego), ani dokonanie przedpłat wynikających z tej umowy, nie powodują przeniesienia prawa własności nieruchomości. Po stronie zbywcy nieruchomości przychód podatkowy powstaje dopiero w momencie podpisania aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Sprzedaż nieruchomości firmowej – rozliczenie podatkowe i ewidencja

W artykule m.in.:

  • Koszty związane z odpłatnym zbyciem nieruchomości
  • Skutki sprzedaży nieruchomości w VAT
  • Sposób ujęcia w ewidencji księgowej

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

REKLAMA