REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorco, ubezpieczając majątek zadeklaruj jego pełną wartość

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Niedoubezpieczenie to sytuacja, w której zgłoszona suma ubezpieczenia jest niższa od faktycznej wartości ubezpieczonego przedmiotu.
Niedoubezpieczenie to sytuacja, w której zgłoszona suma ubezpieczenia jest niższa od faktycznej wartości ubezpieczonego przedmiotu.

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców korzysta z ubezpieczeń należącego do nich majątku przed skutkami klęsk żywiołowych. Na etapie podpisywania umowy ubezpieczyciel standardowo pyta, jaka jest wartość mienia znajdującego się w ubezpieczanym miejscu. Zadeklarowana wartość w istotny sposób wpływa na wysokość składki ubezpieczeniowej – im większej wartości mienie przechowujemy np. w ubezpieczanym magazynie, tym wyższą składkę zapłacimy.

Nie należy jednak ulegać pokusie zaniżenia wartości mienia. W procesie likwidacji szkody ubezpieczyciel sprawdzi bowiem nie tylko to, jaką szkodę przedsiębiorca poniósł na przykład na skutek wichury. Zweryfikuje on także, jaka była wartość całego mienia przechowywanego w ubezpieczonej lokalizacji, tak aby wykluczyć istnienie tzw. niedoubezpieczenia. 

REKLAMA

Niedoubezpieczenie to sytuacja, w której zgłoszona suma ubezpieczenia jest niższa od faktycznej wartości ubezpieczonego przedmiotu.

REKLAMA

Jeśli w postępowaniu likwidacyjnym ubezpieczyciel ustali, że doszło do tzw. niedoubezpieczenia, wówczas zapewne zastosuje on tzw. zasadę proporcji, zgodnie z którą odszkodowanie zmniejszy się w takim stosunku, w jakim zadeklarowana przy podpisywaniu umowy suma ubezpieczenia pozostaje do wartości faktycznej mienia pozostającej w ubezpieczonej lokalizacji w chwili zaistnienia szkody.

Powyższą sytuację można zobrazować następującym przykładem.

Przedsiębiorca X jest producentem materiałów budowlanych. W ubezpieczonym przez siebie od skutków wichury magazynie przechowuje materiały budowlane o wartości 8 mln złotych.

W chwili zawierania umowy ubezpieczenia zadeklarował on, że w magazynie przechowywane jest mienie o wartości nie przekraczającej 2 miliony złotych. Na taką też kwotę opiewa suma ubezpieczenia.

W dniu 1 lipca 2009 roku wichura zrywa dach magazynu, w następstwie czego zniszczeniu ulegają cegły o wartości 2 milionów złotych. W takim przypadku przedsiębiorca X nie otrzyma zapewne 2 milionów złotych odszkodowania mimo tego, że wartość szkody nie przekracza górnego pułapu odszkodowania, jakie zobowiązany jest wypłacić ubezpieczyciel.

Ubezpieczyciel zmniejszy bowiem odszkodowania z uwagi na niedoubezpieczenie. Skoro bowiem przedsiębiorca X zgłosił do ochrony ubezpieczeniowej jedynie ¼ wartości wszystkich materiałów budowlanych, jakie rzeczywiście przechowywał w magazynie (i tym samym zaoszczędził na składce) to otrzyma on jedynie ¼ wartości szkody, a więc 500.000 zł.

Powyższy mechanizm ma zniechęcić klientów towarzystw ubezpieczeniowych do zaniżania wartości mienia na etapie podpisywania umowy. Jest on wprowadzony do postanowień większości umów ubezpieczenia majątkowego w Polsce – o czym warto pamiętać. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis VAT

Oszczędność na składce może się wiec okazać jedynie pozorna. Należy jednak wskazać, że to ubezpieczyciel musi udowodnić przed sądem, ze doszło do niedoubezpieczenia. Nie może on w tym zakresie bazować na przypuszczeniach.

Polecamy: serwis PIT

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA