REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć koszty podróży służbowej odbywającej się na przełomie roku?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak rozliczyć koszty podróży służbowej odbywającej się na przełomie roku? /fot. Fotolia
Jak rozliczyć koszty podróży służbowej odbywającej się na przełomie roku? /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik naszej spółki przebywał w podróży służbowej od 27 grudnia 2016 r. do 5 stycznia 2017 r. Czy rozliczając podróż służbową w styczniu 2017r., powinniśmy koszty związane z tą delegacją ująć w księgach rachunkowych roku 2017 czy 2016? Czy sposób ich ewidencji wpływa na moment zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów?

Koszty podróży służbowej, która odbywała się na przełomie 2016/2017 r. i która została rozliczona w styczniu 2017 r., powinny zostać w rozpatrywanym przypadku rozdzielone na dwa okresy, tj. koszty dotyczące grudnia powinny być ujęte w księgach rachunkowych 2016 r., a koszty stycznia w księgach 2017 r. Fakt rozdzielenia kosztów podróży służbowej na 2 lata nie ma jednak wpływu na moment zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. Staną się one kosztem uzyskania przychodu u pracodawcy dopiero w miesiącu rozliczenia kosztów delegacji (tj. styczniu 2017 r.).

REKLAMA

REKLAMA

Koniec roku wiąże się nieodłącznie z „przypisywaniem” kosztów i przychodów do właściwych okresów sprawozdawczych, tj. ustaleniem, które przychody i koszty dotyczą zamykanego roku, a które należy rozliczyć w roku następnym. Przykładem takich zdarzeń są podróże służbowe odbywane na przełomie roku.

Koszty podróży służbowej na przełomie roku – księgi rachunkowe

Koszty podróży służbowych są często ujmowane przez jednostki gospodarcze w księgach rachunkowych tak samo jak dla celów podatkowych, tzn. z chwilą ich rozliczenia lub wypłaty. Należy jednak pamiętać, że takie uproszczenie (nawet jeśli jest stosowane przez jednostkę w trakcie roku) nie powinno być stosowane dla celów bilansowych na przełomie roku. Wówczas należy szczególnie zwrócić uwagę na zasadę memoriału (art. 6 ust. 1 uor), która narzuca obowiązek ujmowania w księgach rachunkowych wszystkich osiągniętych przychodów i związanych z nimi kosztów dotyczących danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. Dotyczy to też kosztów związanych z podróżami służbowymi danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich wypłaty.

Zobacz serwis: Finanse

REKLAMA

Innymi słowy, koszty podróży służbowej, która odbywała się na przełomie 2016/2017 r. i która została rozliczona w styczniu 2017 r., powinny zostać rozdzielone. Koszty dotyczące grudnia powinny być ujęte w księgach 2016 r., a koszty stycznia w księgach 2017 r. Konieczność prawidłowego przypisania kosztów do poszczególnych lat obrotowych dotyczy nie tylko kosztów noclegu i diet, ale też pozostałych kosztów podróży służbowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjątkiem od zasady rozdzielania kosztów na dwa okresy sprawozdawcze (lata obrotowe) jest sytuacja, gdy podróż służbowa związana jest bezpośrednio z nabyciem lub wytworzeniem środka trwałego (lub wartości niematerialnej i prawnej) – wówczas koszty tej podróży służbowej zwiększą wartość początkową tego składnika aktywów. Brak rozdzielania kosztów odbytej podróży służbowej na dwa lata może być także ekonomicznie uzasadniony w przypadku, gdy np. podróż służbowa odbywająca się na przełomie 2016/2017 r. dotyczy bezpośrednio konkretnej usługi, która będzie dopiero sprzedana (zafakturowana) w 2017 r. – wówczas współmierność kosztów z przychodami uzasadnia zaliczenie kosztów takiej podróży służbowej w całości w 2017 r.

Zobacz serwis: Prawo dla firm

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes  cały artykuł: Jak rozliczyć koszty podróży służbowej odbywającej się na przełomie roku

W artykule omówiono również koszty podróży służbowej na przełomie roku – moment uznania za koszt uzyskania przychodu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA