REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Pierwsza kontrola” PIP – jak pracodawca powinien się do niej przygotować

„Pierwsza kontrola” PIP – jak pracodawca powinien się do niej przygotować. /fot. Fotolia
„Pierwsza kontrola” PIP – jak pracodawca powinien się do niej przygotować. /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z zapowiedziami głównego inspektora pracy 1 marca 2016 r. rozpoczął się cykl tzw. pierwszych kontroli. W bieżącym roku inspektorzy pracy skontrolują co najmniej 2600 zakładów pracy, które wcześniej nie były kontrolowane przez PIP. Sprawdzane będą mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające od 1 do 9 pracowników, małe zakłady pracy, w których stan załogi nie przekracza 49 osób, oraz średnie firmy zatrudniające do 249 pracowników.

Mimo że inspektorzy pracy przeprowadzają co roku ponad 80 000 kontroli, część pracodawców, jak dotąd, nie była skontrolowana. Wynika to z dużej liczby potencjalnych kontrolowanych podmiotów oraz dynamicznej sytuacji na rynku. Część pracodawców kontrolowanych po raz pierwszy będzie mogła liczyć na preferencyjne traktowanie przez inspektorów w ramach prowadzonego przez PIP cyklu „Pierwsza kontrola”.

REKLAMA

REKLAMA

Kto może się spodziewać „pierwszej kontroli”

Z informacji zamieszczonej w Założeniach Programowych PIP na lata 2016–2018 wynika, że „pierwsza kontrola” i szczególny jej charakter ma zastosowanie do podmiotów, które nigdy wcześniej nie były kontrolowane przez organy PIP. „Pierwsza kontrola” oraz zasady jej przeprowadzania dotyczą podmiotów kontrolowanych przez organy PIP pierwszy raz: mikroprzedsiębiorstw (od 1 do 9 pracowników), małych zakładów (zatrudniających do 49 osób) lub średnich (do 249 pracowników). Jest to zrozumiałe, ponieważ duże podmioty mają znacznie większe możliwości w zakresie prawidłowego zorganizowania pracy od samego początku.

Podmioty kontrolowane podlegają rozmaitym procesom. Nie można bowiem założyć, że raz powołany do życia pracodawca będzie funkcjonował zawsze w takim samym kształcie czy strukturze. W przypadku „pierwszej kontroli” istotnym zagadnieniem może być przejście zakładu pracy na innego pracodawcę na podstawie art. 231 Kodeksu pracy, tj. z zachowaniem ciągłości. W takim przypadku może pojawić się wątpliwość, czy powstały w wyniku takiego przejęcia podmiot może być w ramach „pierwszej kontroli” preferencyjnie potraktowany.

Działający od 90. lat producent sprzętu elektronicznego, wielokrotnie kontrolowany przez PIP, został przejęty przez funkcjonującego od kilku lat na rynku pracodawcę, który był już raz kontrolowany przez inspektorów pracy. W wyniku przejęcia powstał podmiot o nowej nazwie, który jest kontynuatorem działalności dotychczasowych pracodawców. W takim przypadku pracodawca powstały w wyniku połączenia dwóch poprzednich podmiotów nie zostanie objęty preferencyjnymi warunkami wynikającymi z zasady „pierwszej kontroli”. Wprawdzie ewentualna kontrola inspektora będzie pierwszą kontrolą nowego połączonego podmiotu, ale fakt, że każdy z pracodawców – zarówno przejmowany, jak i przejmujący – był w przeszłości kontrolowany przez PIP, powoduje, że nie ma podstaw do stosowania wobec nowego podmiotu zasad tzw. pierwszej kontroli.

REKLAMA

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: „Pierwsza kontrola” PIP – jak pracodawca powinien się do niej przygotować

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W dalszej części artykułu m.in.:

  • Zasady „pierwszej kontroli”
  • Kontrola na podstawie przepisów ustawy o PIP
  • Kontrola kompleksowa
  • Kontrola w zakresie bhp
  • Kontrola w zakresie prawnej ochrony pracy
  • Utrudnianie kontroli
  • Właściwe warunki kontroli

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Prezydent podpisał ustawę dot. przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która ma ułatwić stosowanie przez przedsiębiorców przyspieszonej amortyzacji w gminach o podwyższonym wskaźniku bezrobocia - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

REKLAMA

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA