Prawa konsumenta przy nieuczciwych praktykach rynkowych
REKLAMA
REKLAMA
W przypadku dokonania nieuczciwej praktyki rynkowej konsumentowi, o ile jego interes został naruszony, przysługuje prawo żądania: zaniechania praktyki naruszającej; działania polegającego na usunięciu skutków tej praktyki; złożenia oświadczenia o odpowiedniej treści i formie; dokonania naprawy wyrządzonej szkody zgodnie z zasadami ogólnymi, w tym domagania się unieważnienia umowy wraz z wzajemnym zwrotem świadczeń i zwrotu kosztów związanych z nabyciem produktu; zasądzenia określonej kwoty pieniężnej na cel społeczny powiązany ze wspieraniem kultury polskiej, ochroną dziedzictwa narodowego albo ochroną konsumentów.
REKLAMA
Roszczenia te przedawniają się z upływem trzech lat, za wyjątkiem roszczenia o dokonanie naprawy.
Polecamy: Kim jest „przeciętny konsument”?
REKLAMA
Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Ubezpieczonych, krajowa lub regionalna organizacja, której celem statutowym jest ochrona interesów konsumentów lub powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów również mogą żądać wskazanego zaniechania, naprawy lub zasądzenia.
Ciężarem dowodu obciążony jest przedsiębiorca, któremu zarzucane jest stosowanie nieuczciwej praktyki rynkowej. Musi on wykazać, że dana praktyka rynkowa nie stanowi nieuczciwej praktyki wprowadzającej w błąd.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.