Lubienie i sympatia jako czynniki budowania relacji w przedsiębiorstwie
REKLAMA
REKLAMA
Niezbędne jest zapoznanie się z regułami stosowanymi w takich sytuacjach po to, by móc sobie z nimi radzić lub świadomie z nich korzystać.
REKLAMA
Sześć reguł wywierania wpływu społecznego przedstawił Robert Cialdini: 1. Reguła wzajemności; 2. Reguła zaangażowania i konsekwencji; 3. Społeczny dowód słuszności; 4. Zasada lubienia i sympatii; 5. Istnienie autorytetu; 6. Reguła niedostępności.
Człowiek wykorzystuje prawidłowości rządzące atrakcyjnością interpersonalną, by wzbudzić do siebie sympatię, a w konsekwencji skłonić innych do działań korzystnych dla niego. Mówiąc o sympatii i lubieni należy zauważyć, że ludzie wolą tych, do których są podobni, niezależnie od tego, jakiego rodzaju jest to podobieństwo. Może ono dotyczyć nawet szybkości, z jaką mówią bądź się poruszają.
Polecamy: Utrudnianie dostępu do rynku jako czyn nieuczciwej konkurencji
REKLAMA
Regułą tą objęte są również warunkowania i skojarzenia. Owe skojarzenia doprowadzają do łączenia atrakcyjności fizycznej z inteligencją, uczciwością, sympatycznością. W związku z tym zasadę tę można na szerszą skalę wykorzystać w reklamie, gdzie już sam wizerunek osoby prezentującej produkt bądź usługę zachęca do ich zakupu.
Oprócz tego lubienie i sympatię opartą na tworzeniu wizerunku można spotkać podczas negocjacji zewnętrznych, w trakcie których wykorzystuje się atrakcyjność do rozproszenia uwagi rozmówcy. Zachowania takie są jednak krytykowane przez naukowców, którzy zajmują się zagadnieniami etyki w biznesie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.