Likwidacja działalności lub jej kontynuacja w innej formie
REKLAMA
REKLAMA
Likwidacja działalności gospodarczej
Likwidacja działalności gospodarczej wiąże się z określonymi ustawą obowiązkami, w tym z terminowym sporządzeniem spisu z natury, jego rozliczeniem, a następnie zgłoszeniem naczelnikowi urzędu skarbowego faktu zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych w celu wykreślenia z rejestru podatników VAT.
REKLAMA
Obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego
Zasady opodatkowania towarów objętych spisem z natury w związku z likwidacją działalności gospodarczej określa art. 14 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem obowiązek sporządzenia spisu z natury dla potrzeb rozliczenia VAT dotyczy:
● osób fizycznych,
● spółek cywilnych,
● spółek handlowych niemających osobowości prawnej.
Obowiązek ten nie dotyczy osób prawnych, np. spółki z o.o. lub spółki akcyjnej.
Zobacz serwis: Moja firma
1. Kiedy należy sporządzić remanent likwidacyjny
REKLAMA
W remanencie likwidacyjnym należy uwzględnić towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy, w stosunku do których podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Obowiązek opodatkowania tych towarów powstaje na określony dzień, tj. w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych (art. 14 ust. 6 ustawy o VAT).
Podstawą opodatkowania towarów objętych spisem z natury jest ich wartość ustalona według ceny nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia – według kosztu wytworzenia, określonych w momencie dostawy towarów. Oznacza to, że towary ujęte w spisie z natury sporządzonym na potrzeby rozliczenia VAT wycenia się według ich wartości rynkowej ustalonej na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych (wartość aktualna, nie historyczna).
Podatnik, który likwiduje działalność gospodarczą, nie musi odrębnie zawiadamiać naczelnika urzędu skarbowego o sporządzonym spisie. Wystarczy, że w deklaracji VAT składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych rozliczy podatek należny od remanentu likwidacyjnego (w części C pod poz. 36 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D „Kwota podatku należnego od towarów i usług objętych spisem z natury, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy”) oraz załączy do niej dodatkową informację o dokonanym spisie z natury oraz o ustalonej na jego podstawie wartości i kwocie podatku należnego. Tak wynika z art. 14 ust. 5 ustawy o VAT.
Podatnik jest zobowiązany przekazać taką informację także wtedy, gdy wartość spisu z natury wynosiłaby 0 zł.
Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Likwidacja działalności lub jej kontynuacja w innej formie – skutki dla rozliczeń VAT
W artykule m.in.:
- Remanent likwidacyjny
- Zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT
- Obowiązki związane z likwidacją działalności, w której podatnik używał kasy rejestrującej
- Obowiązek rozliczenia ulgi na złe długi w przypadku otrzymania zapłaty po zakończeniu działalności gospodarczej
- Prawo do korekty po likwidacji działalności
- Kiedy wymagana jest korekta danych przy odliczaniu VAT z faktur wystawionych na spółkę przejmowaną
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.