REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Sprzedaż premiowa – opodatkowanie cz. II / Fot. Fotolia
Sprzedaż premiowa – opodatkowanie cz. II / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż premiowa jest najczęściej wykorzystywana w prawie marketingu i reklamy. Nie została jednak zdefiniowana odpowiednio przez ustawodawcę, wobec czego organy podatkowe nie mogą zająć jednolitego stanowiska w zakresie opodatkowania tego rodzaju sprzedaży. Kiedy sprzedaż premiowa jest zatem opodatkowana?

Kiedy mamy do czynienia ze sprzedażą premiową w ujęciu podatkowym?

O ile opisanie zasad opodatkowania nagród w ramach sprzedaży premiowej nie rodzi zbyt wielu problemów, o tyle określenie kiedy takie zasady znajdują zastosowanie może przyprawić o ból głowy. Winna jest temu niejednoznaczna ustawa, ale przede wszystkim niespójne i niejasne orzecznictwo organów podatkowych powołanych do wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym problemem jest określenie kiedy dochodzi do uzyskania nagrody w „sprzedaży premiowej”. W najprostszym ujęciu sprzedażą premiową nazwiemy taką sprzedaż, w ramach której obok kupowanego towaru, kupujący otrzymuje również jakąś premię, nagrodę. Tym samym kupujący uzyska nagrodę w sprzedaży premiowej, jeżeli obok kupowanego towaru, za który płaci otrzyma również jakiś gratis (nagrodę). Wydaje się proste, jednak nie jest takie dla organów podatkowych.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

W wielu interpretacjach podatkowych dotyczących zasad opodatkowania akcji promocyjnych (sprzedaży premiowych) skierowanych do konsumentów organy podatkowe wypowiadały się bowiem, że ze sprzedażą premiową będziemy mieli do czynienia wyłącznie wówczas, gdy nagroda wydawana jest przez sprzedawcę na jego koszt. Innymi słowy tylko tam gdzie sklep organizuje promocję i wydaje nagrody, można mówić o sprzedaży premiowej. Wszędzie tam, gdzie organizatorem jest producent towarów, agencja reklamowa, tam nie ma sprzedaży premiowej, ponieważ ani producent, ani agencja reklamowa bezpośrednio niczego nie sprzedają konsumentowi (tak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji z dnia 27 sierpnia 2010 roku, nr IPPB2/415-539/10-4/MK). Przy tego typu podejściu korzystne zasady rozliczenia nagród (10% podatek) mogą znaleźć zastosowanie jedynie do tych sytuacji, gdy nagrody wydaje bezpośrednio sprzedawca, nabywcy towaru. W pozostałych przypadkach pozostaje zbierać od konsumentów dane niezbędne do wystawiania PIT-8C (sic!).

REKLAMA

Temat wydawałby się na tym zamknięty jeżeli chodzi o organy podatkowe, choć z pewnym niesmakiem (wykładania prawa oczywiście zawężająca). Jednocześnie jednak organy podatkowe lubią zaskakiwać, a nawet zaprzeczać same sobie. Mianowicie ze stanowisk organów podatkowych wyrażanych w innych indywidualnych interpretacjach wynika, że organy podatkowe nie wymagają kryterium „bezpośredniości”, jeżeli akcja sprzedaży premiowej kierowana jest do przedsiębiorców. W takich bowiem przypadkach, gdzie nagrody wydawane są przedsiębiorcom w związku z dokonywanymi przez nich zakupami (np. programy lojalnościowe), zawsze mamy do czynienia ze sprzedażą premiową i nie ma znaczenia kto wydaje nagrody, czy jest to bezpośredni sprzedawca, czy też producent, czy też agencja marketingowa (por. m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 24 stycznia 2013 roku, nr IPPB1/415-1328/12-2/ES). Tym samym wydając nagrody przedsiębiorcom, organizator musi samodzielnie rozliczyć przedsiębiorców w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wartości nagrody.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprzedaż premiowa – opodatkowanie cz. I

Skąd taki dualizm? Oczywiście trudno jednoznacznie powiedzieć, choć nie można nie zauważyć, że potencjalnie uzasadnienie obu stanowisk ma charakter czysto ekonomiczny. W przypadku konsumentów korzystnym dla Skarbu Państwa rozwiązaniem jest uznanie, że sprzedaż premiowa ma wąski charakter, ponieważ w takich przypadkach, gdzie warunki sprzedaży premiowej nie są spełnione organizator ma obowiązek wystawić PIT-8C (pod rygorem odpowiedzialności karnej), a konsumenci muszą się z tego rozliczyć według skali podatkowej. Z kolei w przypadku nagród wydawanych przedsiębiorcom, przyjęcie podobnej wąskiej interpretacji mogłoby realnie prowadzić do braku opodatkowania nagród w sprzedaży premiowej z uwagi na „omijanie opodatkowania”. Tam bowiem, gdzie nagrody wydawane są przedsiębiorcom, organizator nie ma obowiązku wystawiania PIT-8C, ani innego ewidencjonowania do organów skarbowych okoliczności wydawania nagród przedsiębiorcom. Co do zasady, jeżeli przyjmiemy, że wydane nagrody nie zostały wydane w ramach sprzedaży premiowej, to takie nagrody stanowią przychód przedsiębiorcy, na którym ciąży formalnie osobisty obowiązek rozliczenia tej nagrody jako swojego przychodu z tytułu tej działalności. Wielu przedsiębiorców w praktyce jednak nie dokonuje tego typu rozliczeń, a organy skarbowe nie są w stanie tego realnie kontrolować. W związku z powyższym, dla organów skarbowych „wygodniejsze”, jest uznawać że w sytuacji gdy pytanie podatkowe zadaje organizator sprzedaży premiowej skierowanej do przedsiębiorców, pojęcie to należy traktować możliwie szeroko. Dodatkowo co istotne, odpowiedź podatkowa udzielona organizatorowi nie chroni przedsiębiorcy – uczestnika akcji, do którego cały czas organy kontroli skarbowej mogą się zgłosić, uznając że nagroda zdobyta w sprzedaży premiowej powinna jednak stanowić przychód z tytułu prowadzonej osobiście działalności gospodarczej.

Czy rzeczywiście takie jest uzasadnienie istniejących rozbieżności w orzecznictwie podatkowym? Trudno powiedzieć. Takie podejście jawiłoby się bowiem, jako działanie świadomie skrajnie niekorzystne dla podatników, na rzecz interesu Skarbu Państwa, gdzie jedynie względy ekonomiczne, a nie prawne, mają znaczenie dla organów wydających interpretację.

Opodatkowanie firmowych imprez integracyjnych

Co zrobić ze sprzedażą premiową?

W ramach niniejszego generalnego artykułu trudno jest podjąć decyzję za czytelnika co do sposobu opodatkowania nagród wydawanych przez niego w promocjach, realizowanych na zasadzie sprzedaży premiowej. Każdorazowo pod uwagę trzeba brać indywidualne rozwiązania danej promocji, istniejące rozbieżności i związane z tym ryzyka podatkowe. W promocjach skierowanych do konsumentów, w zasadzie nie ma rozwiązania do końca pozbawionego ryzyka i wydaje się jedynie uzyskanie indywidualnej interpretacji podatkowej mogłoby je wyłączyć.

Jednocześnie jednak dla pokrzepienia i być może pewnego zaznaczenia kierunku działań warto jest przywołać nie tak dawne prawomocne orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 4 lipca 2013 roku, syg. akt III SA/Wa 381/13. Sąd rozpatrując indywidualną sprawę podatnika, jednoznacznie odrzucił koncepcję organu podatkowego, zgodnie z którą dla uznania danej promocji za sprzedaż premiową wymagana jest bezpośrednia sprzedaż pomiędzy organizatorem akcji a jej uczestnikiem. W sprawie uznano, że agencja marketingowa działająca na rzecz swojego klienta może być organizatorem sprzedaży premiowej w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 i art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f.

Kiedy można odstąpić od umowy sprzedaży?

Autor: Radca prawny Tomasz Grzybowski

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA