Sprzedaż premiowa – opodatkowanie cz. I
REKLAMA
REKLAMA
Jak opodatkowana jest sprzedaż premiowa
Pojęcie “sprzedaży premiowej” nie zostało zdefiniowane, i to nie tylko w prawie podatkowym, lecz generalnie w polskim prawie. Jednocześnie pojęciem tym posługuje się ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (u.p.d.o.f.) w 2 miejscach:
REKLAMA
- art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. – od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu (…) nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% nagrody;
- art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. – wolne od podatku dochodowego są wartość (…) nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Czy kara umowna może zmniejszyć podatek?
REKLAMA
Z przepisów podatkowych możemy się dowiedzieć, że nagrody otrzymane w ramach sprzedaży premiowej są opodatkowane na specjalnych zasadach. W szczególności nagrody otrzymane w ramach sprzedaży premiowej – niezależnie od tego do jakiego źródła przychodów je zakwalifikujemy – podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym od osób fizycznych. To oznacza, że niezależnie od tego czy nagrodę otrzyma konsument w sklepie, czy też przedsiębiorca kupując towary do swojego sklepu/magazynu, nagroda taka nie będzie podlegała opodatkowaniu w ramach skali podatkowej, albo wg stawki liniowej jako przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, lecz będzie opodatkowana zryczałtowanym podatkiem w wysokości 10% wartości nagrody.
Płatnikiem tego podatku jest podmiot wydający nagrodę – organizator sprzedaży premiowej (art. 41 ust. 4 u.p.d.o.f.). Organizator ma obowiązek potrącić podatek od kwoty nagrody (jeżeli nagrodą jest kwota pieniężna) albo pobrać wartość podatku przed wydaniem nagrody uczestnikowi promocji (art. 41 ust. 7 u.p.d.o.f.). Uczestnik przy takiej formule akcji nie ma więc generalnie żadnych obowiązków podatkowych, a przy odpowiedniej konstrukcji akcji promocyjnej uczestnik może w ogóle nie wiedzieć, że nagroda podlegała opodatkowaniu. Jest to więc potencjalnie bardzo wygodna forma opodatkowania nagród, nie wspomniawszy o tym, że jest również tańsza (10% stawki podatkowej w porównaniu od stawki liniowej 19% lub progów 18 i 32%). Przedmiotowy rodzaj akcji ma również inną bardzo istotną korzyść – zwolnienie podatkowe dla nagród o wartości jednostkowej do kwoty 760 zł. Zwolnienie to znajduje zastosowanie jednak tylko w sytuacjach, gdy nagroda wydawana jest w ramach sprzedaży premiowej konsumentowi (a więc podmiotowi dokonującemu czynności w celach niezwiązanych z jego działalnością gospodarczą).
Kontrola podatkowa – jak się do niej przygotować?
Autor: Radca prawny Tomasz Grzybowski
REKLAMA
REKLAMA