REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zakup soczewek kontaktowych dla pracownika jest opodatkowany?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Zawłocka
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Czy zakup soczewek kontaktowych dla pracownika jest opodatkowany? / fot. Fotolia
Czy zakup soczewek kontaktowych dla pracownika jest opodatkowany? / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca, który zwróci pracownikowi koszty zakupu soczewek kontaktowych nie potrąci składek do ZUS i nie zapłaci zaliczki na podatek dochodowy, jeżeli ich noszenie zostało zalecone przez lekarza medycyny pracy po przeprowadzeniu badań.

Zgodnie z przepisami, jeśli pracownik (zarówno etatowiec, jak i praktykant) przynajmniej połowę swojego czasu pracy przebywa przed monitorem ekranowym, a z wizyty u lekarza wynika, ze musi nosić okulary korekcyjne, pracodawca sfinansuje mu ich zakup. W niektórych przypadkach lekarz może jednak zalecić stosowanie szkieł (soczewek) kontaktowych, które spełniają taki sam cel jak okulary. Zgodnie z Interpretacją ogólną Ministra Finansów z 16 marca 2011 r. - okulary i soczewki kontaktowe bez PIT (DD3/033/30/CRS/11/95) - jeżeli lekarz specjalista w wyniku badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej zaleci pracownikowi stosowanie przy obsłudze monitora zamiast okularów szkieł (soczewek) kontaktowych, pracodawca ma obowiązek je zapewnić.

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca musi zapewnić pracownikom zatrudnionym na stanowiskach z monitorami ekranowymi profilaktyczną opiekę zdrowotną, w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.  Zobowiązany jest ponieść koszt okularów korygujących wzrok, jeśli zgodnie z zaleceniami lekarza i zgodnie z wynikami przeprowadzonych badań okulistycznych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej (badań wstępnych czy okresowych przeprowadzanych przez lekarza medycyny pracy), pracownik potrzebuje do pracy okularów.

W wewnętrznych przepisach firmowych pracodawca z reguły określa limit kwotowy, do którego zwróci pracownikowi za okulary korekcyjne. Kwota graniczna powinna uwzględniać koszty szkieł korekcyjnych, oprawek i robocizny.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Polecamy: Serwis Prawno - Pracowniczy - wersja internetowa

Składki ZUS i podatek

Zwrócone pracownikowi pieniądze za zakup zaleconych okularów korekcyjnych nie podlegają ani oskładkowaniu, ani opodatkowaniu PIT-em. Zgodnie z tzw. rozporządzeniem składkowym Ministra Finansów w podstawie wymiaru składek ZUS nie uwzględnia się wartości świadczeń rzeczowych wynikających z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, a także ekwiwalentów tych świadczeń. Wedle ustawy o PIT z kolei wyżej wymienione świadczenia oraz ekwiwalenty są wolne od podatku dochodowego. Jeśli w firmie obowiązuje limit kwotowy, cena okularów ponad limit nie korzysta ze zwolnienia.

Kiedy refundacja będzie przychodem pracownika

Jeśli pracownik nie zgłosi pracodawcy, że pogorszył mu się wzrok i bez skierowania od pracodawcy na profilaktyczne badania okresowe samodzielnie uda się do okulisty, który stwierdzi konieczność noszenia przez pracownika okularów korekcyjnych, pracodawca naliczy od kwoty okularów PIT i składki ZUS-owskie – koszt zrefundowanych okularów będzie tu przychodem po stronie pracownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwolnienie refundacji kosztów okularów dotyczy tylko tych wydanych na podstawie zaświadczenia lekarskiego lekarza medycyny pracy, który przeprowadza badania bazując na skierowaniu pracodawcy.

Czy kara umowna może zmniejszyć podatek?

Jeśli pracownik nie nosi okularów

Pracodawca nie będzie mógł żądać od pracownika zwrotu dofinansowania okularów czy soczewek, jeżeli zauważy, że pracownik ich nie używa. Ponieważ jednak noszenie w pracy zaleconych przez lekarza medycyny pracy okularów korekcyjnych to wynikający z przepisów BHP obowiązek pracownika, pracodawca będzie mógł ukarać pracownika karą porządkową.

Korzystanie z prywatnego telefonu w pracy

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA