REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy carpooling jest opodatkowany podatkiem dochodowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Patrycja Kubiesa
Ekspert podatkowy
Czy carpooling jest opodatkowany podatkiem dochodowym?
Czy carpooling jest opodatkowany podatkiem dochodowym?

REKLAMA

REKLAMA

W związku z rozwojem technologii coraz popularniejsze staje się współdzielenie kosztów za pośrednictwem aplikacji mobilnych czy też stron internetowych, social mediów. Jednym z takich rozwiązań jest carpooling, polegający na dzieleni kosztów pomiędzy uczestników podróży. Czy w takiej sytuacji, w której kierowca otrzymuje zwrot poniesionych wydatków powstaje przychód do opodatkowania?

Idea carpoolingu

W dniu 28 października 2019 roku  została wydana interpretacja indywidualna 0114-KDIP3-2.4011.443.2019.3.EC  przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w zakresie powstania przychodu w związku z udostępnianiem wolnego miejsca w samochodzie osobowym, innym osobom celem odbycia wspólnej podróży.

REKLAMA

REKLAMA

Wnioskodawca  jest osobą fizyczną, która nie prowadzi działalności gospodarczej, posiada samochód 5-osobowy, którego nie wykorzystuje do działalności gospodarczej, w szczególności nie świadczy usług transportowych. W związku z pokonywaniem wielu kilometrów dziennie swoim prywatnym samochodem Wnioskodawca zamierza skorzystać z jednej z dostępnych na rynku platform mobilnych, które pozwalają na nawiązanie kontaktu z osobami, które są zainteresowane przejazdem na pokonywanej przez Wnioskodawcę trasie. Idea aplikacji to wsparcie użytkowników w nawiązaniu kontaktu, w wyszukaniu opcji dojazdu, a także umożliwieniu rezerwacji miejsca w samochodzie. Aplikacja automatycznie przelicza koszt przejazdu i ustala wysokość dopłat od pasażerów. Wyliczenie „dopłaty” opiera się na podstawie długości trasy, współczynnika natężenia trasy ruchu oraz ilości pasażerów, zatem takich parametrów, które mają wpływ na ilość spalanego paliwa Platforma przyjmuje uśrednienie spalania na danej trasie. Tak wyliczona „dopłata” jest średnim kosztem i nie może być kwestionowana. Jednocześnie regulamin platformy zabrania uzyskiwania jakichkolwiek innych opłat od pasażerów, i jedynym roszczeniem kierowcy do pasażerów jest uregulowanie dopłaty. Otrzymane kwoty nie będą przewyższały poniesionych kosztów związanych z podróżą, tj. kosztów paliwa, ubezpieczenia, amortyzacji, zużycia części eksploatacyjnych, opłat drogowych itp.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

REKLAMA

Najistotniejszy z punktu widzenia podatkowego jest cel przejazdu

Głównym celem Wnioskodawcy ma być dojechanie do miejsca docelowego związanego z jego życiem prywatnym, a nie zabranie pasażerów. Ideą carppoling jest dzielenie się przez kierowców kosztami swoich przejazdów z pasażerami oraz to, że oferują miejsca pasażerom przy okazji podróży, którą planują odbyć. Istotnym odróżnieniem carpooling od zorganizowanego transportu zbiorowego, jest fakt, że ten pierwszy odbywa się przy okazji podróży kierowcy, a nie wyłącznie na życzenie pasażera.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem o ile, kierowca działa jako osoba fizyczna, która przy okazji swojej podróży zabiera pasażerów,
i w tym czasie używa samochód do celów prywatnych nie powstaje dochód do opodatkowania.

Z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 5a pkt.6 z działalnością gospodarczą mamy do czynienia po spełnieniu trzech przesłanek jej prowadzenia:

  1. jest ona działalnością zarobkową,
  2. ma być prowadzona w sposób zorganizowany,
  3. jest prowadzona w sposób ciągły.

W związku z powyższym działalność gospodarcza ma mieć przede wszystkim zarobkowy charakter. Nie mają natomiast zarobkowego charakteru działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

W sytuacji w której Wnioskodawca:

  1. nie uzyskuje żadnych innych kwot poza „dopłatami” skalkulowanymi przez aplikację
  2. pozyskana dopłata nie przekracza poniesionych kosztów
  3. przejazdy nie następują w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona działalności gospodarczej
  4. wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie usług transportowych
  5. przejazdy nie mają miejsca również w trakcie trwania podróży służbowych
  6. kierowca nie zabiera pasażerów w miejsca, które wybiera pasażer, ale tam gdzie jedzie sam,
    w osobistym celu

Zdaniem Autora całokształt powyższego sprawia, że w przedstawionej sytuacji nie mamy do czynienia po pierwsze z powstaniem nadwyżki przychodu nad kosztami jego uzyskania jak wskazuje art. 9 ust.2 ustawy PIT, ponieważ pokrywanie kosztów nie powoduje przekraczania sumy ponoszonych kosztów poniesionych przez kierowcę. Dodatkowo należy podkreślić, iż sytuacja opisana we wniosku nie wyczerpuje znamion działalności gospodarczej i jako taka nie powinna być tak traktowana. Zatem mając powyższe na uwadze należy wskazać, iż „dopłaty” jakie otrzymuje kierowca nie będą stanowiły dochodu będącego podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

REKLAMA