REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy carpooling jest opodatkowany podatkiem dochodowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Patrycja Kubiesa
Ekspert podatkowy
Czy carpooling jest opodatkowany podatkiem dochodowym?
Czy carpooling jest opodatkowany podatkiem dochodowym?

REKLAMA

REKLAMA

W związku z rozwojem technologii coraz popularniejsze staje się współdzielenie kosztów za pośrednictwem aplikacji mobilnych czy też stron internetowych, social mediów. Jednym z takich rozwiązań jest carpooling, polegający na dzieleni kosztów pomiędzy uczestników podróży. Czy w takiej sytuacji, w której kierowca otrzymuje zwrot poniesionych wydatków powstaje przychód do opodatkowania?

Idea carpoolingu

W dniu 28 października 2019 roku  została wydana interpretacja indywidualna 0114-KDIP3-2.4011.443.2019.3.EC  przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w zakresie powstania przychodu w związku z udostępnianiem wolnego miejsca w samochodzie osobowym, innym osobom celem odbycia wspólnej podróży.

REKLAMA

REKLAMA

Wnioskodawca  jest osobą fizyczną, która nie prowadzi działalności gospodarczej, posiada samochód 5-osobowy, którego nie wykorzystuje do działalności gospodarczej, w szczególności nie świadczy usług transportowych. W związku z pokonywaniem wielu kilometrów dziennie swoim prywatnym samochodem Wnioskodawca zamierza skorzystać z jednej z dostępnych na rynku platform mobilnych, które pozwalają na nawiązanie kontaktu z osobami, które są zainteresowane przejazdem na pokonywanej przez Wnioskodawcę trasie. Idea aplikacji to wsparcie użytkowników w nawiązaniu kontaktu, w wyszukaniu opcji dojazdu, a także umożliwieniu rezerwacji miejsca w samochodzie. Aplikacja automatycznie przelicza koszt przejazdu i ustala wysokość dopłat od pasażerów. Wyliczenie „dopłaty” opiera się na podstawie długości trasy, współczynnika natężenia trasy ruchu oraz ilości pasażerów, zatem takich parametrów, które mają wpływ na ilość spalanego paliwa Platforma przyjmuje uśrednienie spalania na danej trasie. Tak wyliczona „dopłata” jest średnim kosztem i nie może być kwestionowana. Jednocześnie regulamin platformy zabrania uzyskiwania jakichkolwiek innych opłat od pasażerów, i jedynym roszczeniem kierowcy do pasażerów jest uregulowanie dopłaty. Otrzymane kwoty nie będą przewyższały poniesionych kosztów związanych z podróżą, tj. kosztów paliwa, ubezpieczenia, amortyzacji, zużycia części eksploatacyjnych, opłat drogowych itp.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

REKLAMA

Najistotniejszy z punktu widzenia podatkowego jest cel przejazdu

Głównym celem Wnioskodawcy ma być dojechanie do miejsca docelowego związanego z jego życiem prywatnym, a nie zabranie pasażerów. Ideą carppoling jest dzielenie się przez kierowców kosztami swoich przejazdów z pasażerami oraz to, że oferują miejsca pasażerom przy okazji podróży, którą planują odbyć. Istotnym odróżnieniem carpooling od zorganizowanego transportu zbiorowego, jest fakt, że ten pierwszy odbywa się przy okazji podróży kierowcy, a nie wyłącznie na życzenie pasażera.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem o ile, kierowca działa jako osoba fizyczna, która przy okazji swojej podróży zabiera pasażerów,
i w tym czasie używa samochód do celów prywatnych nie powstaje dochód do opodatkowania.

Z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 5a pkt.6 z działalnością gospodarczą mamy do czynienia po spełnieniu trzech przesłanek jej prowadzenia:

  1. jest ona działalnością zarobkową,
  2. ma być prowadzona w sposób zorganizowany,
  3. jest prowadzona w sposób ciągły.

W związku z powyższym działalność gospodarcza ma mieć przede wszystkim zarobkowy charakter. Nie mają natomiast zarobkowego charakteru działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

W sytuacji w której Wnioskodawca:

  1. nie uzyskuje żadnych innych kwot poza „dopłatami” skalkulowanymi przez aplikację
  2. pozyskana dopłata nie przekracza poniesionych kosztów
  3. przejazdy nie następują w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona działalności gospodarczej
  4. wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie usług transportowych
  5. przejazdy nie mają miejsca również w trakcie trwania podróży służbowych
  6. kierowca nie zabiera pasażerów w miejsca, które wybiera pasażer, ale tam gdzie jedzie sam,
    w osobistym celu

Zdaniem Autora całokształt powyższego sprawia, że w przedstawionej sytuacji nie mamy do czynienia po pierwsze z powstaniem nadwyżki przychodu nad kosztami jego uzyskania jak wskazuje art. 9 ust.2 ustawy PIT, ponieważ pokrywanie kosztów nie powoduje przekraczania sumy ponoszonych kosztów poniesionych przez kierowcę. Dodatkowo należy podkreślić, iż sytuacja opisana we wniosku nie wyczerpuje znamion działalności gospodarczej i jako taka nie powinna być tak traktowana. Zatem mając powyższe na uwadze należy wskazać, iż „dopłaty” jakie otrzymuje kierowca nie będą stanowiły dochodu będącego podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA