REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak obniżyć podatek prowadząc firmę w mieszkaniu?

Jak obniżyć podatek prowadząc firmę w mieszkaniu?
Jak obniżyć podatek prowadząc firmę w mieszkaniu?

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli prowadzisz firmę we własnym mieszkaniu na zasadzie samozatrudnienia, to zaliczysz do kosztów podatkowych część wydatków na media i czynsz. Podobnie z odsetkami od kredytu mieszkaniowego i prywatnym samochodem.

REKLAMA

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych będzie zawsze dążyć do takiej sytuacji, w której podatek przez nią płacony będzie możliwie najniższy. Jednocześnie jednak chce, aby uzyskiwany dochód był jak największy. Warto więc zastanowić się na działaniami, które może podjąć podatnik w celu obniżenia podatku. 

REKLAMA

Najczęściej będą to działania polegające na zwiększaniu kosztów uzyskania przychodów. Pamiętać jednak należy, że kosztami podatkowymi mogą być wyłącznie takie wydatki, które związane są z przychodem w sposób pośredni lub bezpośredni z wyjątkiem tych wymienionych w katalogu kosztów negatywnych (np. koszty reprezentacji, art. 23 ust 1. ustawy o PIT). Zwiększanie kosztów działalności może mieć miejsce w przedsiębiorstwie o ile są to działania w granicach obowiązującego prawa (koszt został faktycznie poniesiony, a podatnik umie wykazać jego związek z osiąganym przychodem). 

Przykładami takich działań są: zaliczanie do kosztów podatkowych wydatków związanych z eksploatacją lokalu, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza oraz amortyzacja takiego lokalu, a także wprowadzenie do ewidencji środków trwałych prywatnego samochodu.

Część wydatków na media i czynsz zaliczysz do kosztów

Prowadzenie działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu umożliwia podatnikowi zaliczenie do kosztów podatkowych części wydatków związanych z utrzymaniem takiego mieszkania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydatki takie rozlicza się proporcjonalnie w stosunku do wydzielonej do celów prowadzonej działalności gospodarczej powierzchni. Jeżeli zatem podatnik prowadzi działalność w jednym pokoju (20m) 100-metrowego mieszkania, 20% wydatków na media i czynsz będzie stanowić koszt podatkowy. 

Odsetki od kredytu mieszkaniowego rozliczysz w kosztach

W przypadku zakupu mieszkania zarówno do celów mieszkaniowych, jak i prowadzenia działalności gospodarczej, istnieje możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu kosztów odsetek od kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup nieruchomości w proporcji, w jakiej mieszkanie wykorzystywane jest do prowadzenia działalności gospodarczej. Także wydatki poniesione na zakup mebli biurowych mogą stanowić koszt uzyskania przychodów przedsiębiorcy.

Polecamy: serwis Leasing

Amortyzacja lokalu to także koszt podatkowy

REKLAMA

Podatnik może podjąć decyzję o amortyzacji takiego mieszkania i skorzystać z optymalnej dla niego metody amortyzacji. Jeżeli część mieszkania wykorzystywana jest na potrzeby wykonywanej działalności – odpisów amortyzacyjnych dokonuje się w takiej proporcji, w jakiej pozostaje powierzchnia użytkowa wykorzystywana na potrzeby działalności do ogólnej powierzchni użytkowej całego mieszkania. Kosztem będzie zatem tylko amortyzacja wydzielonego przez podatnika pokoju. Podatnik podejmujący decyzję o amortyzacji takiego pokoju ma do wyboru trzy metody.

Metoda uproszczona polega na tym, że w każdym roku podatkowym do kosztów podatkowych podatnik zaliczy wartość stanowiącą iloczyn metrów kwadratowych używanej przez właściciela do celów gospodarczych powierzchni użytkowej i kwoty 988 zł oraz stawki 1,5%, przy czym za powierzchnię użytkową uważa się powierzchnię przyjętą dla celów podatku od nieruchomości.

Zasady ogólne polegają na uwzględnieniu w wartości początkowej faktycznej ceny nabycia mieszkania. W przypadku budynków mieszkalnych stawka amortyzacji wynosi 1,5%.

Amortyzacja indywidulana pozwala na dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od własnych budynków mieszkalnych w okresie nie krótszym niż 10 lat. Dotyczy to jednak mieszkań używanych (przed nabyciem były wykorzystywane przez co najmniej 5 lat) lub ulepszonych (wydatki na ich ulepszenie przed wprowadzeniem do ewidencji stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej).

Zastosowanie pierwszej z nich - metody uproszczonej - może okazać się niekorzystne szczególnie w dużych miastach, gdzie cena za m.kw. jest znaczenie wyższa niż 988zł. Dlatego bardziej opłaca się zastosować zasady ogólne amortyzacji, które polegają na uwzględnieniu faktycznej ceny nabycia mieszkania. 

Zwiększysz koszty dziesięciokrotnie dzięki amortyzacji indywidualnej

Największe korzyści przynieść może amortyzacja indywidulana. Zastosowanie tej metody spowoduje, że standardowa stawka amortyzacji dla budynków mieszkalnych wrasta z 1,5% do 10%. Wzrost takiego kosztu bez ponoszenia faktycznego wydatku może sprawić, że podatek do zapłaty z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej będzie minimalny. 

Stary samochód środkiem trwałym to wyższy koszt podatkowy

Podatnik może także wprowadzić do ewidencji środków trwałych kilkuletni samochód, który wcześniej użytkowany był na cele prywatne. Dzięki temu będzie mógł zaliczać do kosztów wydatki eksploatacyjne bez wymogu prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Do kosztów zaliczy również odpisy amortyzacyjne. Amortyzowanie takiego auta jest szczególnie korzystane wtedy, gdy jego wartość rynkowa jest niska, a cena nabycia wysoka. Będzie tak w przypadku kilkuletnich samochodów. Przyjęcie wartości początkowej w cenie nabycia powoduje, że odpisy amortyzacyjne będą relatywnie wysokie.

Polecamy: Samochód prywatny, czy firmowy?

Joanna Szlęzak-Matusewicz, Tax Care

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

REKLAMA