Ulga internetowa polega na odliczeniu od dochodu poniesionych w roku podatkowym wydatków z tytułu użytkowania internetu w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760zł. Poniesiony wydatek musi być udokumentowany fakturą w rozumieniu przepisów o VAT.
Nie jest możliwe odliczenie wydatków na zakup modemu, okablowania, na serwis i obsługę techniczną sieci. Nie można także odliczyć wydatków związanych z instalacją internetu. Odliczeniu podlegają wyłącznie wydatki na użytkowanie internetu. Są to więc wydatki na stały dostęp do sieci lub tzw. dostęp wdzwaniany.
reklama
reklama
Odliczeniu podlegają tylko wydatki związane z miejscem zamieszkania podatnika. Decydującym kryterium w tym przypadku ma tzw. centrum interesów życiowych (miejsce, w którym faktycznie podatnik mieszka, posiada rodzinę). Miejsce zameldowania nie ma tutaj znaczenia chociaż w praktyce adresy zamieszkania i zameldowania mogą się pokrywać.
Warunkiem odliczenia jest posiadanie faktury. Nie wynika z niej jednak, że wydatek został faktycznie poniesiony przez podatnika, a odliczeniu podlegają tylko takie wydatki, które zostały zapłacone. Oprócz faktury podatnik musi posiadać dowód, z którego wynika, że wydatek został przez niego faktycznie poniesiony. W istocie znaczenie będzie miał stempel pocztowy na fakturze potwierdzający opłatę, potwierdzenie przelewu bankowego, przekazu pocztowego itp.
Aby skorzystać z ulgi trzeba mieć fakturę wystawioną na podatnika. To oznacza, że na fakturze musi być wpisane imię i nazwisko podatnika. Jest to szczególnie istotne w przypadku korzystania z internetu przez kilka osób i ponoszenia przez nie wspólnie wydatku na sieć. Jeśli każda z tych osób chce skorzystać z ulgi, na fakturze musi być wymieniona każda z tych osób.
Polecamy: Jakie dokumenty są również uznawane za faktury?
Z fakturą wiąże się jeszcze inny problem. Ustawa o PIT wymaga, aby ulgę udokumentować fakturą w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. W świetle tych przepisów taką fakturą może być faktura papierowa lub elektroniczna. Podstawą odliczenia jest również duplikat faktury. Wątpliwości mogą pojawić się jednak w przypadku tzw. ekofaktur – faktur wystawianych przez niektórych dostawców usług internetowych, na pozór elektronicznych nie spełniających jednak wymogów wynikających z przepisów o VAT.
Zgodnie z tymi przepisami (§ 4 rozporządzenia z 14 lipca 2005r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej) faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, pod warunkiem że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane między innymi bezpiecznym podpisem elektronicznym.