REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak skorzystać z ulgi internetowej - krok po kroku

Subskrybuj nas na Youtube
Jak skorzystać z ulgi internetowej?
Jak skorzystać z ulgi internetowej?

REKLAMA

REKLAMA

Koniec I kwartału do gorący okres dla podatników. Poszukiwanie dokumentów uprawniających do ulg, gromadzenie listów z informacjami PIT-11, wybór odpowiednich formularzy to jedne z wielu czynności towarzyszących corocznemu rozliczaniu z dochodów. Błąd w deklaracji może dużo kosztować. Dlatego warto przeczytać jak uniknąć najczęściej popełnianych błędów przy odliczaniu ulgi internetowej.

Ulga internetowa polega na odliczeniu od dochodu poniesionych w roku podatkowym wydatków z tytułu użytkowania internetu w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760zł. Poniesiony wydatek musi być udokumentowany fakturą w rozumieniu przepisów o VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki na modem i instalację

Nie jest możliwe odliczenie wydatków na zakup modemu, okablowania, na serwis i obsługę techniczną sieci. Nie można także odliczyć wydatków związanych z instalacją internetu. Odliczeniu podlegają wyłącznie wydatki na użytkowanie internetu. Są to więc wydatki na stały dostęp do sieci lub tzw. dostęp wdzwaniany.

Miejsce zamieszkania, czy zameldowania?

REKLAMA

Odliczeniu podlegają tylko wydatki związane z miejscem zamieszkania podatnika. Decydującym kryterium w tym przypadku ma tzw. centrum interesów życiowych (miejsce, w którym faktycznie podatnik mieszka, posiada rodzinę). Miejsce zameldowania nie ma tutaj znaczenia chociaż w praktyce adresy zamieszkania i zameldowania mogą się pokrywać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dowód zapłaty

Warunkiem odliczenia jest posiadanie faktury. Nie wynika z niej jednak, że wydatek został faktycznie poniesiony przez podatnika, a odliczeniu podlegają tylko takie wydatki, które zostały zapłacone. Oprócz faktury podatnik musi posiadać dowód, z którego wynika, że wydatek został przez niego faktycznie poniesiony. W istocie znaczenie będzie miał stempel pocztowy na fakturze potwierdzający opłatę, potwierdzenie przelewu bankowego, przekazu pocztowego itp.

Brak faktury

Aby skorzystać z ulgi trzeba mieć fakturę wystawioną na podatnika. To oznacza, że na fakturze musi być wpisane imię i nazwisko podatnika. Jest to szczególnie istotne w przypadku korzystania z internetu przez kilka osób i ponoszenia przez nie wspólnie wydatku na sieć. Jeśli każda z tych osób chce skorzystać z ulgi, na fakturze musi być wymieniona każda z tych osób.

Polecamy: Jakie dokumenty są również uznawane za faktury?

Co z fakturą elektroniczną

Z fakturą wiąże się jeszcze inny problem. Ustawa o PIT wymaga, aby ulgę udokumentować fakturą w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. W świetle tych przepisów taką fakturą może być faktura papierowa lub elektroniczna. Podstawą odliczenia jest również duplikat faktury. Wątpliwości mogą pojawić się jednak w przypadku tzw. ekofaktur – faktur wystawianych przez niektórych dostawców usług internetowych, na pozór elektronicznych nie spełniających jednak wymogów wynikających z przepisów o VAT.

Zgodnie z tymi przepisami (§ 4 rozporządzenia z 14 lipca 2005r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej) faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, pod warunkiem że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane między innymi bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Zdaniem organów podatkowych, jeśli podatnik otrzymuje fakturę przesłaną pocztą elektroniczną ale bez podpisu elektronicznego, nie może skorzystać z ulgi internetowej. Innego zdania są sądy administracyjne. W orzeczeniu z 20 maja 2010r. (sygn. akt I FSK 1444/09) NSA potwierdził, iż faktura przesyłana w formie elektronicznej (lecz bez podpisu elektronicznego), która jest następnie drukowana przez odbiorcę powinna być traktowana tak, jak faktura wystawiona w tradycyjnej papierowej formie. Niestety organy podatkowe nie zgadzają się z takim podejściem. Ich zdaniem tylko faktura papierowa bądź faktura elektroniczna z bezpiecznym podpisem elektronicznym stanowi podstawę do odliczenia ulgi.

Co z multipakietami?

Dostawcy usług internetowych, którzy świadczą na rzecz podatnika także inne usługi, np. usługi telefoniczne, czy telewizyjne wystawiają często zbiorcze faktury.

Podana na fakturze łączna kwota za telewizję, telefon i internet nie stanowi jednak podstawy do odliczenia ulgi internetowej. Nie można bowiem w ramach ulgi odliczać wydatków na telewizje, czy też telefon. Podatnik powinien więc postarać się o fakturę, na której wykazane będą oddzielnie wydatki internetowe. W przeciwnym razie odliczenie nie będzie możliwe.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Autor: Joanna Szlęzak-Matusewicz
Kierownik Zespołu Analiz Podatkowych Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA