REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy spółki cypryjskie są przyjazne dla przedsiębiorcy

Gabriel Runevic
odkryte.pl

REKLAMA

REKLAMA

Inwestowanie w tzw. rajach podatkowych jest związane z ryzykiem chociażby szacowania obrotów czy brakiem możliwości odliczenia VAT. Lokowanie oszczędności za granicą i związane z tym oszczędności podatkowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem małych i średnich firm.

Cypr – atrakcyjna turystycznie wyspa na Morzu Śródziemnym, staje się bardzo korzystnym wyborem pod względem łatwości prowadzenia działalności oraz lukratywnych stawek podatkowych. Duże znaczenie ma w tym fakt, iż dla obywateli Unii Europejskiej, traktowanych na równi z obywatelami Cypru, brak jest w zasadzie jakichkolwiek przeszkód dla zakładania w tym miejscu przedsiębiorstw. Polska, stając się więc członkiem Unii Europejskiej, również korzysta w co raz większym zakresie z powstałych możliwości.

REKLAMA

Inwestycyjna atmosfera

Tak duże zainteresowanie inwestorów zagranicznych wyspa zawdzięcza nie tylko swej atrakcyjności turystycznej ale także wielu innym niezwykle sprzyjającym aspektom jak chociażby powszechność języka angielskiego w biznesie jak i w administracji (oprócz greckiego i tureckiego język angielski jest językiem urzędowym), zastąpieniu od dnia 1 stycznia 2008 roku funta cypryjskiego walutą euro, czy zachowaniu wszystkich unijnych swobód takich jak swoboda przepływu kapitału. Przede wszystkim jednak liberalizm systemu podatkowego Cypru, który jest stroną kilkudziesięciu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (z Polską umowa została zawarta w 1992r.) umożliwił by kraj ten stał się w pewnym sensie centrum biznesowym przyciągającym liczne zagraniczne podmioty.

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Ograniczeń brak

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Na rynku polskim brak jest w zasadzie ograniczeń dla działalności spółek cypryjskich, natomiast dla sposobu ich „powstania” istotnym jest ustalenie celu wykorzystania określonej spółki. Jeżeli jej przedmiotem maja być zwyczajne usługi jak np. wymiana handlowa, holding, najszybszym może okazać się zakup gotowej spółki posiadającej już adres na Cyprze, umowę i statut umożliwiające szeroki wachlarz usług oraz dyrektorów, sekretarza i nominowanych wspólników. Koniecznym będzie jedynie otwarcie na Cyprze rachunku bankowego dla tej spółki.

Powołanie nowej spółki okaże się natomiast korzystniejsze, gdy jej działalność dotyczyć będzie usług mniej standardowych, więc i umowa i statut spółki muszą zostać indywidualnie określone dla tejże konkretnej działalności (zmiana gotowej już umowy spółki wymaga zgody sądu i pociąga za sobą duże koszty). 

Beneficiary owner (rzeczywistym lub ostatecznym właścicielem) może być zarówno osoba fizyczna (składa ona specjalny formularza zamówienia, wypełnienia oraz podpisuje deklarację Due Diligence oraz dołącza kopię paszportu oraz dowodu osobistego lub rachunku, z których będzie wynikał jej adres zamieszkania) jak i prawna (wymagane są jej wszystkie dokumenty korporacyjne np. KRS, umowa spółki itp., jak również informacje dotyczące osób fizycznych, które są jej właścicielami lub spółki posiadającej w niej udziały, konieczne jest złożenie specjalnego formularza zamówienia, wypełnienie Informacji o Kliencie oraz deklaracji Due Diligence). Jak już wspomniano powyżej spółka posiada dyrektorów, sekretarza i wspólników nominowanych.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Dyrektor na wakacjach

REKLAMA

Dla posiadania przez spółkę rezydencji podatkowej na Cyprze, tj. poddania jej korzystniejszemu prawu podatkowemu Cypru ważnym jest aby „zarządzanie i pełna kontrola” (management and control) spółki realizowana była na Cyprze. Dlatego też istotnym jest aby większość dyrektorów była obywatelami Cypru (w przypadku osób prawnych rezydentami Cypru).

W sytuacji, gdy jednym z dyrektorów zostaje polski podmiot, musi on uczestniczyć w decyzjach podejmowanych przez zarząd a przynajmniej raz w roku być obecny na Cyprze na posiedzeniu rady dyrektorów.

Sekretarzem spółki jest zazwyczaj spółka stworzona specjalnie do takiej działalności, zapewniona przez podmiot cypryjski. Ze względu na opisywaną rezydencję podatkową wskazanym jest także, aby wspólnikiem/wspólnikami spółki były w większości osoby/spółki cypryjskie. Najczęściej inna spółka prywatna staje się wówczas powiernikiem (trustem) udziałów a beneficiary owners otrzymują oświadczenie o powierzonych udziałach (declaration of trust).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA