Co jest podstawą rozgraniczenia działalności od zatrudnienia
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Podstawą rozgraniczenia samodzielnej działalności od zatrudnienia zależnego jest przede wszystkim ustawowa definicja „zatrudnienia“. W przeciwieństwie do zależności służbowej, działalność samodzielną prowadzi osoba, która posiada swobodę przedsiębiorczą w zakresie realizacji danej pracy, ponosi ryzyko z tym związane, korzysta z szans rynkowych i reklamuje się w tym celu.
Dla rozgraniczenia nie jest miarodajnym określenie użyte w umowie. Istotniejsze jest raczej faktyczne ukształtowanie i sposób wykonania konkretnego stosunku umownego. Przy ocenie każdego konkretnego przypadku oprócz definicji pojęcia „zatrudnienia“ bierze się pod uwagę szereg kryteriów ustalonych przez orzecznictwo sądowe.
Kryteria przemawiające za uznaniem danej pracy za prowadzenie działalności
Typowe dla samodzielnego wykonywania działalności gospodarczej jest przede wszystkim wykonywanie usług:
- we własnym imieniu oraz
- na własny rachunek.
Ponadto samodzielny przedsiębiorca podejmuje samodzielne decyzje szczególnie odnośnie:
- cen zakupu i sprzedaży towarów: miejsca i ceny nabycia materiałów lub towarów, ceny, którą żąda za swój towar lub wynagrodzenia, jakiego oczekuje za świadczone usługi;
Zatrudnieniem jest wykonywanie niesamodzielnej pracy, szczególnie na podstawie umowy o pracę. O istnieniu zależności służbowej między zleceniodawcą i zleceniobiorcą świadczy m. in. Wykonywanie czynności według poleceń oraz istnienie podległości służbowej między pracownikiem i osobą wydającą polecenia.
Porównaj: Jak założyć własną firmę w Polsce
- zatrudnienia personelu:
przedsiębiorca decyduje niezależnie o tym, czy i jaki personel zatrudnia oraz na jakich warunkach;
- używania kapitału i maszyn:
przedsiębiorca decyduje niezależnie o ponoszonych przez siebie inwestycjach oraz o użyciu odpowiednich maszyn lub narzędzi;
- sposobu płatności klientów:
przedsiębiorca samodzielnie uzgadnia z klientami warunki zapłaty (na przykład udzielanie zniżek, rabatów itd.);
- rodzaju i zakresu akwizycji klienta:
przedsiębiorca decyduje niezależnie o tym, które i ile zleceń przyjmuje;
- rodzaju i zakresu środków reklamowych:
przedsiębiorca decyduje niezależnie o formach i sposobach reklamy swojego przedsiębiorstwa.
Zobacz także: serwis Leasing
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.