REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Racjonalizacja gospodarowania zapasami - przyczyny tworzenia i wielkość zapasów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Racjonalizacja gospodarowania zapasami - przyczyny tworzenia i wielkość zapasów
Racjonalizacja gospodarowania zapasami - przyczyny tworzenia i wielkość zapasów

REKLAMA

REKLAMA

Skumulowanie nieprawidłowych zapasów towarowych może zagrażać dalszemu funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Tyle teoria, czasami materializująca się w praktyce. A jaka jest praktyka?

Otóż praktyka jest taka, że nieprawidłowe zapasy mają negatywny wpływ na codzienność firmy. Jeśli są zbyt duże, to dokładnie tak, jakbyśmy powiedzieli naszemu dostawcy: „a co tam, dawajcie ten towar do nas, nie potrzebuję go, ale przynajmniej wy będziecie mieć sprzedaż”. Albo powiedzieli sobie: „ co prawda mam też inne zobowiązania płatnicze, ale co szkodzi mieć ich jeszcze więcej?”.

REKLAMA

REKLAMA

Natomiast jeśli nasze zapasy są zbyt małe, to tak, jak by powiedzieć: „lubię mieć mało zapasu na stanie, nawet jak przez to są przestoje w produkcji, albo nie ma ciągłości sprzedaży” . Nikt rozsądny takich słów nie wypowie, ale spory procent czyni tak w praktyce, nie dostrzegając ogromnej zbieżności pomiędzy swoim działaniem, a tym co zacytowano wyżej z widoczną przesadą.

Postaram się, w sposób przystępny i możliwie zwięzły, dać podstawową informację z zakresu racjonalizacji gospodarowania zapasami w sklepie/hurtowni/zakładzie produkcyjnym. Nawet jeśli okaże się to zbyt mało, by poradzić sobie z problemem zapasów własnymi siłami, powinno wystarczyć by zrozumieć jego istotę i mieć podstawowy zasób wiedzy na ten temat, potrzebny do rozmowy ze specjalistami od optymalizacji stanów zapasów w firmie.

Zapasy (s), są jednym z trzech ingredientów, obok posiadanej gotówki (g) i spodziewanych należności (n), składających się na ogólną sumę środków obrotowych w firmie.

S=g+n+s

Dalszy ciąg materiału pod wideo

gdzie:
S - środki obrotowe n dzień ...;
g – stan gotówki w kasie oraz na rachunkach bieżących na dzień ...;
n – stan należności na dzień ...;
s – stan zapasów na dzień ...

Uporządkowanie sfery polityki zapasów, przyniesie pozytywne skutki, które będzie można wykorzystać przy realizowaniu racjonalnej polityki finansowej. Odwrotnie, zlekceważenie problemu, będzie poważną przeszkodą przy realizacji wszelkich prób zwiększania rentowności firmy. Należy więc przyjąć, że sposób zarządzania zapasami jest jednym z istotnych czynników wewnętrznych, mających wpływ na ocenę kondycji finansowej naszego przedsiębiorstwa.

Przyczyny tworzenia zapasów i ich podział wg kryterium - wielkość zapasu

Nie wgłębiając się nadto w rozważania na temat takich przyczyn tworzenia zapasów jak:

• rozbieżności w okresach produkcji i zapotrzebowania konsumpcyjnego;
• brak dostatecznej pewności dostaw jak i pewności sprzedaży w danym czasie;
• konieczności racjonalnego wykorzystania środków transportu itd. itd.,

REKLAMA

Przyjmijmy, na nasze potrzeby, że tak tworzenie jak i utrzymywanie zapasów przynosi firmie handlowej (detal/hurt) korzyści w postaci odpowiednio bogatej oferty asortymentowej i możliwość ciągłości sprzedaży tej oferty, a firmie produkcyjnej daje możliwość zachowania ciągłości produkcji. A to wszystko przekłada się na wielkość obrotu i wypracowaną kwotę marży.

Musimy jednak zdawać sobie sprawę, że w przypadku tworzenia zapasów, to co jest siłą, poprowadzone niewłaściwie, równie łatwo, może się stać ich największą wadą. Racjonalny, zoptymalizowany, zapas będzie dobrze służyć klientom firmy i jej właścicielom. Zapas nieprawidłowy, będzie skutecznie przyczyniać się do ponoszenia strat finansowych. Poniższy schemat przedstawia podział zapasów według kryterium „wielkość zapasu”.

Przyjmuje się, że zapasy prawidłowe, to zapasy uzasadnione poziomem, tempem i strukturą sprzedaży/produkcji oraz innymi potrzebami czy możliwościami jak np. warunki transportowe albo finansowe. Zapasy te można podzielić na:

• zapasy minimalne, a więc stanowiące, w danych warunkach, dolną granicę wielkości, której utrzymanie jest niezbędne do zapewnienia normalnego funkcjonowania (sprzedaży/produkcji), a której przekroczenie – dalsze zmniejszanie, spowoduje powstawanie strat z powodu zapasów zbyt małych;
• zapasy maksymalne, a więc stanowiące górną granicę, której przekroczenie będzie powodować powstawanie nieuzasadnionych strat z tytułu posiadania zapasów nadmiernych bądź zbędnych
• zapasy optymalne, tj. uznawane za najbardziej właściwe w danych warunkach działania.

Polecamy: Samochód i majątek

W praktycznym działaniu, w jednym magazynie czy przedsiębiorstwie może mieć miejsce każdy z wymienionych przypadków jednocześnie. Firma może mieć nawet kilkanaście tysięcy pozycji asortymentowych na stanie (czasami nawet znacznie więcej). Ale wystarczy, że ma ich tylko kilka, i tak, w każdej pozycji asortymentowej, sytuacja może kształtować się różnie.

Różne też, może być (najczęściej jest) strategiczne znaczenie tych pozycji asortymentowych dla przedsiębiorstwa. Dlatego analizowanie i następnie optymalizowanie/racjonalizacja stanów magazynowych wymaga po pierwsze, znacznej wiedzy i umiejętności od osoby, która tym pokieruje; po drugie, wymaga współdziałania wszystkich osób, które mają wpływ w firmie na kształtowanie zakupów to jest: zarządzający finansami; zamawiający; magazynujący; i które z tego korzystają – sprzedający, w firmach handlowych; czy – produkujący, w firmach produkcyjnych.

Współdziałanie, o którym mowa wyżej, polega na wypracowaniu standardów polityki zakupów i reagowaniu na sytuacje krytyczne. Nie jest to wiec praca ciągła. Zespół osiąga cel, robi korekty, jak zachodzi taka potrzeba, współpracuje w momentach krytycznych i na tym koniec. Pracą ciągłą jest przestrzeganie wypracowanych standardów zamawiania i zużywania, monitorowanie stanów zapasów i korygowanie odchyleń.

Przypisy:

1. Wyłączamy tu braki w zapotrzebowaniu wynikające z trudności finansowych czy dostępności towaru na rynku.
2. Termin: zapas nadmierny odnosi się do pełnowartościowych towarów trudno zbywalnych, zakupionych np. w zbyt dużych ilościach, czy niekorzystnej cenie. Termin: zapas zbędny przypisywany jest towarom nie nadającym się do sprzedaży, np. mają wady i w związku z tym nie odpowiadają normom, są nietypowe, są uszkodzone.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA