REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Racjonalizacja gospodarowania zapasami - przyczyny tworzenia i wielkość zapasów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Racjonalizacja gospodarowania zapasami - przyczyny tworzenia i wielkość zapasów
Racjonalizacja gospodarowania zapasami - przyczyny tworzenia i wielkość zapasów

REKLAMA

REKLAMA

Skumulowanie nieprawidłowych zapasów towarowych może zagrażać dalszemu funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Tyle teoria, czasami materializująca się w praktyce. A jaka jest praktyka?

Otóż praktyka jest taka, że nieprawidłowe zapasy mają negatywny wpływ na codzienność firmy. Jeśli są zbyt duże, to dokładnie tak, jakbyśmy powiedzieli naszemu dostawcy: „a co tam, dawajcie ten towar do nas, nie potrzebuję go, ale przynajmniej wy będziecie mieć sprzedaż”. Albo powiedzieli sobie: „ co prawda mam też inne zobowiązania płatnicze, ale co szkodzi mieć ich jeszcze więcej?”.

REKLAMA

REKLAMA

Natomiast jeśli nasze zapasy są zbyt małe, to tak, jak by powiedzieć: „lubię mieć mało zapasu na stanie, nawet jak przez to są przestoje w produkcji, albo nie ma ciągłości sprzedaży” . Nikt rozsądny takich słów nie wypowie, ale spory procent czyni tak w praktyce, nie dostrzegając ogromnej zbieżności pomiędzy swoim działaniem, a tym co zacytowano wyżej z widoczną przesadą.

Postaram się, w sposób przystępny i możliwie zwięzły, dać podstawową informację z zakresu racjonalizacji gospodarowania zapasami w sklepie/hurtowni/zakładzie produkcyjnym. Nawet jeśli okaże się to zbyt mało, by poradzić sobie z problemem zapasów własnymi siłami, powinno wystarczyć by zrozumieć jego istotę i mieć podstawowy zasób wiedzy na ten temat, potrzebny do rozmowy ze specjalistami od optymalizacji stanów zapasów w firmie.

Zapasy (s), są jednym z trzech ingredientów, obok posiadanej gotówki (g) i spodziewanych należności (n), składających się na ogólną sumę środków obrotowych w firmie.

S=g+n+s

Dalszy ciąg materiału pod wideo

gdzie:
S - środki obrotowe n dzień ...;
g – stan gotówki w kasie oraz na rachunkach bieżących na dzień ...;
n – stan należności na dzień ...;
s – stan zapasów na dzień ...

Uporządkowanie sfery polityki zapasów, przyniesie pozytywne skutki, które będzie można wykorzystać przy realizowaniu racjonalnej polityki finansowej. Odwrotnie, zlekceważenie problemu, będzie poważną przeszkodą przy realizacji wszelkich prób zwiększania rentowności firmy. Należy więc przyjąć, że sposób zarządzania zapasami jest jednym z istotnych czynników wewnętrznych, mających wpływ na ocenę kondycji finansowej naszego przedsiębiorstwa.

Przyczyny tworzenia zapasów i ich podział wg kryterium - wielkość zapasu

Nie wgłębiając się nadto w rozważania na temat takich przyczyn tworzenia zapasów jak:

• rozbieżności w okresach produkcji i zapotrzebowania konsumpcyjnego;
• brak dostatecznej pewności dostaw jak i pewności sprzedaży w danym czasie;
• konieczności racjonalnego wykorzystania środków transportu itd. itd.,

REKLAMA

Przyjmijmy, na nasze potrzeby, że tak tworzenie jak i utrzymywanie zapasów przynosi firmie handlowej (detal/hurt) korzyści w postaci odpowiednio bogatej oferty asortymentowej i możliwość ciągłości sprzedaży tej oferty, a firmie produkcyjnej daje możliwość zachowania ciągłości produkcji. A to wszystko przekłada się na wielkość obrotu i wypracowaną kwotę marży.

Musimy jednak zdawać sobie sprawę, że w przypadku tworzenia zapasów, to co jest siłą, poprowadzone niewłaściwie, równie łatwo, może się stać ich największą wadą. Racjonalny, zoptymalizowany, zapas będzie dobrze służyć klientom firmy i jej właścicielom. Zapas nieprawidłowy, będzie skutecznie przyczyniać się do ponoszenia strat finansowych. Poniższy schemat przedstawia podział zapasów według kryterium „wielkość zapasu”.

Przyjmuje się, że zapasy prawidłowe, to zapasy uzasadnione poziomem, tempem i strukturą sprzedaży/produkcji oraz innymi potrzebami czy możliwościami jak np. warunki transportowe albo finansowe. Zapasy te można podzielić na:

• zapasy minimalne, a więc stanowiące, w danych warunkach, dolną granicę wielkości, której utrzymanie jest niezbędne do zapewnienia normalnego funkcjonowania (sprzedaży/produkcji), a której przekroczenie – dalsze zmniejszanie, spowoduje powstawanie strat z powodu zapasów zbyt małych;
• zapasy maksymalne, a więc stanowiące górną granicę, której przekroczenie będzie powodować powstawanie nieuzasadnionych strat z tytułu posiadania zapasów nadmiernych bądź zbędnych
• zapasy optymalne, tj. uznawane za najbardziej właściwe w danych warunkach działania.

Polecamy: Samochód i majątek

W praktycznym działaniu, w jednym magazynie czy przedsiębiorstwie może mieć miejsce każdy z wymienionych przypadków jednocześnie. Firma może mieć nawet kilkanaście tysięcy pozycji asortymentowych na stanie (czasami nawet znacznie więcej). Ale wystarczy, że ma ich tylko kilka, i tak, w każdej pozycji asortymentowej, sytuacja może kształtować się różnie.

Różne też, może być (najczęściej jest) strategiczne znaczenie tych pozycji asortymentowych dla przedsiębiorstwa. Dlatego analizowanie i następnie optymalizowanie/racjonalizacja stanów magazynowych wymaga po pierwsze, znacznej wiedzy i umiejętności od osoby, która tym pokieruje; po drugie, wymaga współdziałania wszystkich osób, które mają wpływ w firmie na kształtowanie zakupów to jest: zarządzający finansami; zamawiający; magazynujący; i które z tego korzystają – sprzedający, w firmach handlowych; czy – produkujący, w firmach produkcyjnych.

Współdziałanie, o którym mowa wyżej, polega na wypracowaniu standardów polityki zakupów i reagowaniu na sytuacje krytyczne. Nie jest to wiec praca ciągła. Zespół osiąga cel, robi korekty, jak zachodzi taka potrzeba, współpracuje w momentach krytycznych i na tym koniec. Pracą ciągłą jest przestrzeganie wypracowanych standardów zamawiania i zużywania, monitorowanie stanów zapasów i korygowanie odchyleń.

Przypisy:

1. Wyłączamy tu braki w zapotrzebowaniu wynikające z trudności finansowych czy dostępności towaru na rynku.
2. Termin: zapas nadmierny odnosi się do pełnowartościowych towarów trudno zbywalnych, zakupionych np. w zbyt dużych ilościach, czy niekorzystnej cenie. Termin: zapas zbędny przypisywany jest towarom nie nadającym się do sprzedaży, np. mają wady i w związku z tym nie odpowiadają normom, są nietypowe, są uszkodzone.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA