REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Racjonalizacja gospodarowania zapasami – elementy rachunku ekonomicznego

Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Racjonalizacja gospodarowania zapasami
Racjonalizacja gospodarowania zapasami
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W pierwszej części omówiliśmy przyczyny tworzenia zapasów w przedsiębiorstwie ich podział ze względu na wielkość i wskazaliśmy na zapasy jako składową sumy środków obrotowych firmy. Teraz kolej na elementy rachunku ekonomicznego.

W ogólnym ujęciu, wynik finansowy firmy (Wf) zależy od:
• poziomu sprzedaży (o),
• stawek marży (m),
• kosztów handlowych (K).

REKLAMA

Przykład:
Po zamknięciu miesiąca stycznia 2010r. księgowość przekazała kierownictwu informacje dotyczące wyniku finansowego. Według zapisów księgowych na dzień 31 stycznia 2010r., od początku roku:
• uzyskano obrót (o) w wysokości - 1 426 255 PLN
• wypracowana marża handlowa wyniosła(m) - 10,26%
• Poniesione koszty handlowe (K) - 88 421 PLN

Podstawiając przekazane dane do wzoru ustalono, że kwota wyniku finansowego firmy (Wf), w pierwszym miesiącu 2010 br. wyniosła 57 913 PLN

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zakłócenia w ciągłości sprzedaży, co wpłynie na wielkość sprzedaży (o), a tym samym zbyt niski stan zapasów, albo nieprawidłowa struktura (np. duży zapas zbędny) będzie powodować na wielkość realizowanej kwoty marży (o*m). Z kolei zbyt wysoki poziom zapasów prowadzi do nadmiernego wzrostu kosztów zakupu i magazynowania, eo ipso powiększa element (K).

Przy podanych uwarunkowaniach, nie trudno dojść do wniosku, że rachunek ekonomiczny, w gospodarce zapasami, będzie polegać na ustaleniu takiej wielkości zapasów, przy której firma ma zapewnioną ciągłość sprzedaży, jednocześnie zminimalizowane są ponoszone koszty związane z ich utrzymaniem. Dodatkowo, jeśli koszty zapasów są za wysokie, to w nadmiarze zamrożony jest kapitał:

• dostępna gotówka (g) - 78 205 PLN;
należności (n) - 351 659 PLN; obrotowy. Zadanie sprowadza się więc do minimalizowania inwestycji w zapasy, przy jednoczesnym uwzględnianiu postulatów efektywności sprzedaży.

Polecamy: Odzyskiwanie przeterminowanych należności firmy

• Suma środków obrotowych firmy (S) na dzień 31 stycznia 2010 roku wynosi 1 285 500 PLN z czego:
• zapas magazynowy (s) – 828 636 PLN.

Przyjmując sumę środków obrotowych (1 285 500 PLN) za 100%, zapas magazynowy wynosi 64,3%. Nie dziwi więc, że szukanie rezerw w tym segmencie środków obrotowych aby zwiększyć poziom dostępnej gotówki lub np. możliwości podniesienia kredytu kupieckiego odbiorcom, uchodzi za tak istotne.

Pomocą w ocenie i śledzeniu postępów na drodze racjonalizacji stanów magazynowych, może nam służyć: wskaźnik efektywności wykorzystania zapasu magazynowego (Ez).

gdzie:
Ez - wskaźnik efektywności wykorzystania zapasu magazynowego;
s - zapas magazynowy na dzień …;
o - wielkość obrotu firmy na dzień ... od początku roku;
M - ilość miesięcy jakie upłynęły od początku roku;

Wskaźnik będzie nas informować jaką wartość zapasu magazynowego potrzebowała firma, do zrealizowania jednej złotówki obrotu. Nie trzeba zgadywać, że pożądane jest aby wartość wskaźnika (Ez) była możliwie niska.

Po zamknięciu miesiąca stycznia 2010 roku księgowość podała, że firma dysponowała następującymi danymi potrzebnymi do wyliczenia wskaźnika efektywności zapasów:
• stan magazynowy w ujęciu wartościowym (s) – 828 636 PLN;
• wielkość uzyskanego obrotu (o) – 1426 255 PLN;
• liczb miesięcy jakie upłynęły od początku roku (M) – 1.

REKLAMA

Otrzymany wynik Ez oznacza, że firma potrzebowała 0,58 PLN zapasu magazynowego na każdą złotówkę uzyskanego obrotu. W jej interesie jest utrzymywanie wskaźnika Ez na możliwie najniższym poziomie. Jednocześnie firma nie może dopuścić do tego by jej zapas magazynowy był zbyt mały. Jeśli tak się stanie, to zaczną pojawiać się braki magazynowe i zaczną powstawać straty z tytułu nie zrealizowania obrotu. Nie jest dobre ani utrzymywanie zapasów nadmiernych („musimy mieć towar, nawet na wszelki wypadek, żeby tylko go nie zabrakło”), ani zapasów zbyt małych („nie mamy tego towaru chwilowo na stanie, proszę przedzwonić z tydzień”).

Omówiony wyżej wskaźnik efektywności wykorzystania zapasu magazynowego (Ez) wydaje się być jednym z najważniejszych z punktu widzenia zarządu firmy i rachunku ekonomicznego w gospodarce zapasami. Ale jest cały szereg innych wskaźników opisujących zapasy. Żeby pozostać tylko przy tych najbardziej praktycznych i najczęściej wykorzystywanych omówimy jeszcze dwa z nich.

Powszechną miarą stosowaną w gospodarce magazynowej są - wskaźniki rotacji magazynowej. Ich wyliczenie nie jest skomplikowane można je bardzo łatwo przeprowadzić od warunkiem, że dysponuje się rzetelnymi danymi co do uzyskanego obrotu i stanu magazynowego. Dane te powinny być w ujęciu wartościowym, najlepiej na koniec okresu sprawozdawczego (miesiąc/rok).

Pierwszy z tych wskaźników, to: wskaźnik rotacji magazynowej w razach. 

gdzie:
• Rr - rotacja w razach ;
• o - obrót (sprzedaż) firmy za dany okres;
• w – średnia wartość zapasów w cenie zbytu, w analizowanym okresie

Wskaźnik informuje ile razy w jednostce czasu (najczęściej w ciągu jednego miesiąca liczonego jako 30 dni) następuje wartościowa wymiana całego zapasu magazynowego, przy danym poziomie jego wykorzystywania.

Drugi wskaźnik, to: wskaźnik rotacji magazynowej w dniach.

gdzie:
• Rd – rotacja w dniach;
• w – średnia wartość zapasów w cenie zbytu w analizowanym okresie;
• d – liczba dni analizowanego okresu, w których zrealizowano obrót;
• o – obrót (sprzedaż ) firmy za dany okres.

Wskaźnik informuje na ile dni wystarcza zapasu przy danym poziomie jego wykorzystywania.

Kierownik magazynów otrzymał z działu handlowego informacje obrocie (o) uzyskanym w pierwszym miesiącu 2010 r. : 1 426 255 PLN. Na podstawie prowadzonej ewidencji ustalił, że w tym czasie średnia wartość magazynu (w) wynosiła 737 570 PLN. Podstawiając do powyższych wzorów ustalił rotację magazynu: 

Łatwo zauważyć, że obydwa te wskaźniki są ze sobą skorelowane. Czym większa będzie wartość Rr tym mniejsza wartość Rd. Dla przykładu:
• Rr=1 to Rd=30 dni;
• Rr=2 to Rd 15 dni;
• Rr=3 to Rd= 10 dni;
• Rr=5 to Rd= 6 dni itd.

Polecamy: Jak zarządzać wynagrodzeniami w 2010 roku

Tak więc nie ma potrzeby wyliczania obydwu, Wystarczy zdecydować się na jeden z nich. Sugeruję wskaźnik rotacji w dniach (Rd), bowiem lepiej przemawia do naszej wyobraźni. Podam też, że daleko ważniejsze jest by obserwować ten wskaźnik systematycznie. Większą wartość poznawczą da nam informacja jakie zmiany następują w kolejnych miesiącach niż ile taki wskaźnik wynosi w tej chwili. Choć i to nie jest bez znaczenia szczególnie, jeśli mamy dostęp do informacji jaka jest wartość średnia wskaźnika dla branży albo jak kształtuje się w innych firmach branży, które mogą stanowić punkt odniesienia dla naszej firmy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA