REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak optymalizować koszty w małej firmie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak optymalizować koszty w małej firmie?
Jak optymalizować koszty w małej firmie?

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku małej firmy o jej przewadze konkurencyjnej decydują w dużym stopniu ceny oferowanych usług. Aby dostosować funkcjonowanie firmy do zmiennych realiów rynkowych oraz utrzymać założony wstępnie model biznesowy warto przyjrzeć się kilku sposobom na optymalizację kosztów.

Technologia

REKLAMA

Coraz więcej małych firm przekonuje się do rozwiązań opartych na na modelu SaaS (Software-as-a-Service), które są alternatywą dla tradycyjnie pojmowanego IT.

REKLAMA

Różnica w tych modelach polega na tym, że dotychczasowe podejście do IT opierało się na konieczności posiadania przez firmę własnej infrastruktury informatycznej oraz licencjonowanych programów przypisanych do komputera. Stanowiło to dużą barierę w rozwoju małych firm, których nie stać było na zakup specjalistycznego oprogramowania ze względu na drogie licencje.

Tymczasem istotą modelu SaaS jest dostarczanie oprogramowania jako usługi. W technologii tej dostępne jest coraz więcej aplikacji potrzebnych do sprawnego funkcjonowania firmy, jak poczta e-mail, aplikacje księgowe, systemy sprzedaży i wiele innych. Tym samym przedsiębiorca zostaje uwolniony od konieczności inwestowania w infrastrukturę i ponoszenia kosztów „z góry”, nie wiedząc czy rozwiązanie spełni jego potrzeby.
Żeby skorzystać z programu w modelu SaaS wystarcza komputer/laptop z dostępem do internetu. Jedynym kosztem jaki trzeba ponieść jest opłata abonamentowa – nie ma potrzeby instalowania płatnych aktualizacji czy zakupu nowych wersji oprogramowania, aktualizacje dokonywane są w ramach abonamentu, co dodatkowo zwalnia przedsiębiorcę z obowiązku pamiętania o dokonywaniu takich zmian.

Niewątpliwą zaletą aplikacji opartych na modelu SaaS jest mobilność. Dzięki przechowywaniu wszystkich danych w tzw. „chmurze”, przedsiębiorca ma zapewniony dostęp do swoich danych z dowolnego miejsca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy garnitur przedsiębiorcy to koszt podatkowy?

Podatki

Jak wynika z raportu„ Księgowość mikro i małych firm w Polsce 2011” przygotowanego przez InFakt.pl we współpracy z firmą badawczą 4P research mix, tylko 20% przedsiębiorców rozlicza się kwartalnie z podatku VAT, a tylko 16% z podatku dochodowego.

Tymczasem ustawodawca już od kilku lat daje większości mikro i małych firm (prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą) możliwość rozliczania się z podatków kwartalnie, co zapewnia większą elastyczność w zarządzaniu finansami firmy, a jednocześnie jest najprostszym sposobem na optymalizację podatkową.

Oszczędności w księgowości

REKLAMA

Wspomniany już raport o księgowości mikro i małych firm pokazuje, że miesięczny koszt prowadzenia księgowości przez biura rachunkowe to najczęściej koszt rzędu 101-200 zł netto ( 38%) oraz 201-500 zł netto (32%). Decydując się na prowadzenie księgowości za pomocą aplikacji online (koszt 199 zł netto rocznie), można zatem zaoszczędzić ponad 2 000 zł netto rocznie.

Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest posiadanie przez przedsiębiorcę aktualnego wglądu w sytuację podatkową i finansową działalności, co pozwala na elastyczne gospodarowanie zasobami finansowymi oraz wpływa na optymalizację kosztów.

Wydaje się więc, że w przypadku małych firm, które dysponują ograniczonym budżetem, a którym zależy na dostosowaniu funkcjonowania firmy do zmiennych realiów rynkowych, szczególnie ważne jest obserwowanie bieżących trendów oraz ocena możliwości zaadoptowania ich we własnej firmie.

Polecamy: Co to jest pomoc de minimis i kto może z niej korzystać?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA