REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak optymalizować koszty w małej firmie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak optymalizować koszty w małej firmie?
Jak optymalizować koszty w małej firmie?

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku małej firmy o jej przewadze konkurencyjnej decydują w dużym stopniu ceny oferowanych usług. Aby dostosować funkcjonowanie firmy do zmiennych realiów rynkowych oraz utrzymać założony wstępnie model biznesowy warto przyjrzeć się kilku sposobom na optymalizację kosztów.

Technologia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej małych firm przekonuje się do rozwiązań opartych na na modelu SaaS (Software-as-a-Service), które są alternatywą dla tradycyjnie pojmowanego IT.

Różnica w tych modelach polega na tym, że dotychczasowe podejście do IT opierało się na konieczności posiadania przez firmę własnej infrastruktury informatycznej oraz licencjonowanych programów przypisanych do komputera. Stanowiło to dużą barierę w rozwoju małych firm, których nie stać było na zakup specjalistycznego oprogramowania ze względu na drogie licencje.

Tymczasem istotą modelu SaaS jest dostarczanie oprogramowania jako usługi. W technologii tej dostępne jest coraz więcej aplikacji potrzebnych do sprawnego funkcjonowania firmy, jak poczta e-mail, aplikacje księgowe, systemy sprzedaży i wiele innych. Tym samym przedsiębiorca zostaje uwolniony od konieczności inwestowania w infrastrukturę i ponoszenia kosztów „z góry”, nie wiedząc czy rozwiązanie spełni jego potrzeby.
Żeby skorzystać z programu w modelu SaaS wystarcza komputer/laptop z dostępem do internetu. Jedynym kosztem jaki trzeba ponieść jest opłata abonamentowa – nie ma potrzeby instalowania płatnych aktualizacji czy zakupu nowych wersji oprogramowania, aktualizacje dokonywane są w ramach abonamentu, co dodatkowo zwalnia przedsiębiorcę z obowiązku pamiętania o dokonywaniu takich zmian.

REKLAMA

Niewątpliwą zaletą aplikacji opartych na modelu SaaS jest mobilność. Dzięki przechowywaniu wszystkich danych w tzw. „chmurze”, przedsiębiorca ma zapewniony dostęp do swoich danych z dowolnego miejsca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy garnitur przedsiębiorcy to koszt podatkowy?

Podatki

Jak wynika z raportu„ Księgowość mikro i małych firm w Polsce 2011” przygotowanego przez InFakt.pl we współpracy z firmą badawczą 4P research mix, tylko 20% przedsiębiorców rozlicza się kwartalnie z podatku VAT, a tylko 16% z podatku dochodowego.

Tymczasem ustawodawca już od kilku lat daje większości mikro i małych firm (prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą) możliwość rozliczania się z podatków kwartalnie, co zapewnia większą elastyczność w zarządzaniu finansami firmy, a jednocześnie jest najprostszym sposobem na optymalizację podatkową.

Oszczędności w księgowości

Wspomniany już raport o księgowości mikro i małych firm pokazuje, że miesięczny koszt prowadzenia księgowości przez biura rachunkowe to najczęściej koszt rzędu 101-200 zł netto ( 38%) oraz 201-500 zł netto (32%). Decydując się na prowadzenie księgowości za pomocą aplikacji online (koszt 199 zł netto rocznie), można zatem zaoszczędzić ponad 2 000 zł netto rocznie.

Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest posiadanie przez przedsiębiorcę aktualnego wglądu w sytuację podatkową i finansową działalności, co pozwala na elastyczne gospodarowanie zasobami finansowymi oraz wpływa na optymalizację kosztów.

Wydaje się więc, że w przypadku małych firm, które dysponują ograniczonym budżetem, a którym zależy na dostosowaniu funkcjonowania firmy do zmiennych realiów rynkowych, szczególnie ważne jest obserwowanie bieżących trendów oraz ocena możliwości zaadoptowania ich we własnej firmie.

Polecamy: Co to jest pomoc de minimis i kto może z niej korzystać?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

REKLAMA

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

REKLAMA

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

REKLAMA